شناسایی متهم به حکاکی روی دیوار کولوسئوم؛ چه جریمه‌ای در انتظار اوست؟

این گردشگر ساکن بریتانیا با جریمه‌ای دست‌کم ۱۵ هزار یورویی و حبس تا پنج سال مواجه خواهد شد

پس از فراگیر شدن ویدیویی که نشان می‌داد یک گردشگر جوان در حال یادگاری نوشتن روی دیوار بنای تاریخی کولوسئوم در شهر رم است، مقام‌های ایتالیا به این موضوع واکنش نشان دادند و اعلام کردند که مراحل شناسایی و جریمه متهم را آغاز خواهند کرد. حالا در تحقیقات بعدی مشخص شده که این گردشگر جوان ساکن بریتانیا است و حالا خبرهای تازه‌تر از این حکایت دارد که این مرد متهم به تخریب آثار باستانی اهل شهر بریستول و یک مربی بدنسازی است.

به گزارش گاردین، پلیس نام این متهم را که پیراهن آبی گلدار به تن داشت و با کلید نام خود و دوست‌دخترش را بر دیوار بنای تاریخی دو هزار ساله تراشیده بود، اعلام نکرد؛ اگرچه عبارت «ایوان + هیلی ۲۳» که او روی دیوار کنده بود، پیش از این موردتوجه رسانه‌ها قرار گرفته بود.

وقتی ویدیو این صحنه با عنوان «گردشگر احمق در کولوسئوم رم نامی را حک می‌کند» در یوتیوب آپلود شد، به طور گسترده در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد و در نهایت پلیس را از این حادثه آگاه کرد و انتقادهای گسترده‌ای را برانگیخت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس گزارش‌ مطبوعات ایتالیایی، پلیس با شناسایی متهم، یادداشتی را به آدرس منزل مظنون ارسال کرده و به او اطلاع داده که تحت بازجویی است. گفته می‌شود زنی که همراه این گردشگر بود و به تخریب دیوار اعتراض نکرد، تحت پیگرد قرار نگرفته است.

بر اساس قوانین سختگیرانه حفاظت از میراث فرهنگی ایتالیا، در صورت محکومیت قطعی این مرد در روند قضایی، او ممکن است با جریمه سنگینی مواجه شود. گفته می‌شود دست‌کم جریمه‌ای معادل ۱۵ هزار یورو و حبس تا پنج سال در انتظار این گردشگر متخلف و بی‌توجه به حفاظت از آثار باستانی است.

پس از شناسایی متهم، جنارو سانگولیانو، وزیر فرهنگ ایتالیا، از پلیس به دلیل پیگیری عامل این اقدام «غیرمتمدنانه و پوچ» در کولوسئوم تشکر کرد. او تصریح کرد: «این اقدام تمام کسانی را که به ارزش‌های باستان‌شناسی، میراث فرهنگی و تاریخ اهمیت می‌دهند رنجیده‌خاطر کرد. امیدوارم با اجرای دقیق قوانین، عدالت محقق شود.»

در سال‌های اخیر این اولین باری نیست که گردشگران در کولوسئوم کنده‌کاری می‌کنند و خرابی به بار می‌آورند. سپتامبر ۲۰۲۰ نیز یک مرد ۳۲ ساله اهل ایرلند هنگام استفاده از یک تکه فلز برای حک کردن حروف اول نام خود روی ستونی در این بنا دستگیر شد. یک ماه پس از آن نیز یک دختر ۱۴ ساله آلمانی در حال همین کار بازداشت شد.

بیشتر از سفر