پیشروی کی‌یف در میدان جنگ؛ روسیه می‌گوید حمله اوکراین را مهار کرده است

مرکز بین‌المللی پیگیری جنایت تجاوز به اوکراین با هدف جمع‌آوری شواهد برای محاکمه عالی‌ترین مقام‌های روسیه در لاهه آغاز به کار کرد

در ادامه تبادل آتش شدید میان نظامیان روسیه و اوکراین، کی‌یف از پیشروی ارتش اوکراین در شرق این کشور خبر داد.

رویترز به نقل از هانا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین، نوشت که نیروهای اوکراینی در حال پیشروی در مسیر باخموت‌اند. در حالی که نیروهای روسی بر مسیرهای لیمان، آودیوکا و مارینکا در منطقه دونتسک متمرکزند.

به گفته این مقام نظامی، کی‌يف هفته گذشته به دلیل بهبود موقعیت عملیاتی و پیشروی در خط مقدم، توانست منطقه‌ای به وسعت ۳۷ کیلومتر مربع را در جبهه شرق و جنوب از نیروهای روسیه پس بگیرد. این پیشروی بخشی از ضدحمله‌ای است که اوکراین ماه‌ها در تدارک آن بود و از چند هفته پیش آغاز شده است. به این ترتیب اوکراین تاکنون ۱۵۸ کیلومتر مربع از منطقه‌ای را که به اشغال نیروهای روسی درآمده بود، پس گرفته است.

این در حالی است که روسیه ادعا می‌کند نیروهایش حملات اوکراین را در اطراف باخموت، شمال شرق و در مناطق جنوبی‌تر دفع کرده‌اند.

علاوه بر این، مسکو می‌گوید که تلاش سرویس‌های ویژه اوکراین برای ترور رهبر شبه‌جزیره کریمه را که در سال ۲۰۱۴ ضمیمه خاک روسیه شد، خنثی کرده است. سرویس‌ امنیت روسیه (اف‌اس‌بی) روز دوشنبه با اعلام خبر سوءقصد به جان سرگئی آکسیونوف، رهبر کریمه، کی‌یف را متهم کرد که در تلاش بوده است بمبی را در خودرو او کار بگذارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سرویس‌ امنیت روسیه ادعا کرده که یک شهروند روس را بازداشت کرده که «در استخدام افسران سرویس مخفی اوکراین» بوده و «آموزش‌های اطلاعاتی خرابکارانه و نحوه کار با مواد منفجره» را در اوکراین گذرانده است.

از آغاز حمله روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲، مسکو چند حمله را که به کشته یا زخمی شدن مقام‌های روسیه منجر شده، به کی‌یف نسبت داده است.

از سوی دیگر، در پی شورش ناکام واگنر و خروج مزدوران جنگی این گروه از میدان جنگ اوکراین، برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر فراخوان بسیج نیروهای تازه برای تقویت توان نظامی روسیه در میدان نبرد مطرح شد. در واکنش به این گمانه‌زنی‌ها، مقام‌های روسیه هرگونه تجدید قوای نظامی را رد کردند.

خبرگزاری تاس به نقل از آندری کارتاپولوف، رئیس کمیته دفاعی دوما، مجلس سفلی در پارلمان روسیه، نوشت که ولادیمیر پوتین به‌صراحت اعلام کرده است که هیچ تهدید کوتاه‌مدت یا بلند‌مدت مبنی بر کاهش توان رزمی در میدان نبرد وجود ندارد و مسکو به دنبال جایگزینی نیروهای مسلح به جای گروه واگنر نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان با حمایت نظامی غرب از اوکراین برای بیرون راندن نیروهای روسی از این کشور، فشارهای بین‌المللی برای متوقف کردن ولادیمیر پوتین از تداوم جنگ هم ادامه دارد. در آخرین تحولات از این دست، یک دفتر بین‌المللی برای تحقیق درباره حمله روسیه به اوکراین در لاهه آغاز به کار کرد.

گشایش «مرکز بین‌المللی پیگیری جنایت تجاوز به اوکراین» نخستین گام برای تشکیل دادگاهی برای محاکمه رهبران روسیه تلقی می‌شود. این مرکز که به درخواست کی‌یف راه‌اندازی شد، دادستان‌هایی از اوکراین، اتحادیه اروپا، ایالات متحده و دیوان کیفری بین‌المللی را گرد هم آورده است تا با جمع‌آوری شواهد و بررسی آن‌ها، مقدمات برگزاری یک دادگاه ویژه را برای محاکمه عالی‌ترین مقام‌های روسیه به دلیل به راه انداختن جنگ علیه اوکراین، فراهم کند.

دیوان کیفری بین‌المللی لاهه پیش‌تر در ماه مارس حکم بازداشت ولادیمیر پوتین را به اتهام ربودن صدها هزار کودک اوکراینی و انتقال آن‌ها به خارک روسیه صادر کرده بود. مسکو این اقدام را «نجات کودکان» از مناطق درگیر جنگ در اوکراین توصیف می‌کند.

بیشتر از جهان