وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران از دستگیری چهار نفر در مازندران خبر داد

به گفته وزارت اطلاعات، افراد دستگیرشده در تظاهرات‌های پاییز ۱۴۰۱ حضور داشته‌اند

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران یکشنبه، ۱۱ تیر (دوم ژوئیه)، با انتشار بیانیه‌ای، مدعی شد که شماری از اعضای سازمان مجاهدین خلق در استان مازندران به دست «سربازان گمنام» این وزارتخانه دستگیر شده‌اند. به گزارش روزنامه همشهری، این بیانیه مدعی اقداماتی شده و جزئیات روند دستگیری را شرح داده است. در این بیانیه به چند مورد دستگیری دیگر در سایر استان‌ها در مناطق مختلف کشور نیز اشاره شده است. 

وزارت اطلاعات مدعی است که نیروهای مجاهدین خلق، اردیبهشت گذشته در شهرستان‌های کلارآباد، سلمان‌شهر، عباس‌آباد و تنکابن، به حرکت‌هایی علیه اماکن و اموال دولتی و ایجاد انفجار و آتش‌سوزی با استفاده از نارنجک‌ها و بمب‌‌های کوچک دست‌ساز، اقدام کرده‌اند. این وزارتخانه اینک مدعی شده است که با تلاش نیروهای آن در مازندران، اعضای هسته چهارنفره «عامل خرابکاری‌های مذکور» شناسایی، و با حکم مرجع قضایی، بازداشت شده‌اند. سازمان اطلاعات سپس در تهران «یکی از عناصر سابقه‌دار» را شناسایی کرده و تحت «مراقبت» قرار داده است. وزارت اطلاعات مدعی است که این فرد می‌خواسته با بمب دست‌ساز به یکی از نهادهای دولتی حمله کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیانیه وزارت اطلاعات سپس توضیح می‌دهد: «وی با فراهم آوردن خانه‌ تیمی و به‌کارگیری تعدادی دیگر از عناصرعملیاتی مرتبط با منافقین و تولید نارنجک و بمب‌های دست‌ساز کوچک، تیم خود را آماده انجام عملیات کرده بود که لحظاتی پیش از اقدام تروریستی، بازداشت، و کلیه‌ مواد منفجره و بمب‌های دست‌ساز از صحنه‌ عملیات و نیز از خانه‌ تیمی ضبط گردید.»

وزارت اطلاعات همچنین از شناسایی و بازداشت یک هسته سه‌نفره در استان‌های خوزستان، فارس و کهگیلویه و بویراحمد در ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ خبر داده است. بنا به این بیانیه، این هسته «چندین عملیات ایذایی» در شهرستان‌های بهبهان خوزستان، گچساران و سرآبتاوه (هر دو در کهگیلویه و بویراحمد) انجام داده بود. نیروهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران مدعی شده‌اند که از این خانه تیمی، مواد منفجره، مسلسل کلاشنیکوف، لباس‌های کارگری پوششی، بمب‌های دست‌ساز کوچک و چندین عدد سه‌راهی کشف کرده‌اند. وزارت اطلاعات می‌گوید که در همین تاریخ، یک هسته عملیاتی دیگر را هم شناسایی، و دو نیروی عضو آن ‌را بازداشت کرده است. اعضای این هسته به انفجار نارنجک‌های دست‌ساز و بمب صوتی در استان گیلان و جزیره کیش متهم شده‌اند. 

به گفته وزارت اطلاعات، افراد دستگیرشده در تظاهرات‌های پاییز ۱۴۰۱ حضور داشته‌اند و برخی از آن‌ها از زندانیان آزادشده‌اند. این وزارتخانه می‌گوید که مجاهدین خلق همه این افراد را در فضای مجازی شناسایی کرده است و آنان از این سازمان آموزش‌های مختلفی در زمینه تولید نارنجک‌های دستی و بمب‌های کوچک دست‌ساز فراگرفتند و از مقر مجاهدین خلق در آلبانی، «پول‌هایی برای خرید تجهیزات و تهیه‌ خانه‌های تیمی و وسایل نقلیه» دریافت کرده‌اند.

این بیانیه در پایان می‌گوید: «در سال گذشته نیز عوامل عملیاتی تولید و پرتاب بمب‌های دست‌ساز، در استان‌هایتهران، اصفهان و فارس بازداشت شده و علاوه بر آن‌ها، جمع قابل‌توجهی از عناصری که در فضای مجازی به سرپل‌های منافقین مستقر در آلبانی وصل شده و تحت آموزش بودند، پیش از هرگونه اقدامی، شناسایی و مورد برخورد مقتضی قرار گرفته بودند.»