محدودیت‌های جدید توییتر؛ در سر ایلان ماسک چه می‌گذرد؟

ایلان ماسک در اقدامی ناگهانی اعلام کرد تعداد توییت‌هایی را که افراد می‌توانند در هر روز بخوانند محدود می‌کند

تصاحب توییتر از سوی ایلان ماسک با سیاست‌های جدید و جنجالی همراه بوده است ـ AFP

از زمانی که ایلان ماسک، این سرمایه‌دار جنجالی و ثروتمندترین فرد جهان، شبکه اجتماعی پرطرفدار توییتر را تصاحب کرده، کاربران این پلتفرم با نشان پرنده آبی همواره با تصمیم‌های جدیدی مواجه می‌شوند.

ماسک که پیشتر تاکید فراوانی بر پولی کردن استفاده کاربران از توییتر داشت و تصمیم‌هایش از جمله راستی‌آزمایی‌ هویت دارندگان حساب‌های کاربری در این شبکه اجتماعی و پرداخت مبالغ ماهانه برای داشتن نشان‌ یا همان «تیک» آبی با انتقادهای فراوانی مواجه شده بود،‌ در روزهای اخیر از ایده دیگرش برای این شبکه اجتماعی رونمایی کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نشنال نیوز در گزارشی به این تغییرات جدید توییتری اشاره کرده و در این باره نوشته است: ایلان ماسک اعلام کرد که توییتر به‌طور موقت تعداد توییت‌هایی را که افراد می‌توانند در یک روز بخوانند، محدود می‌کند و هزاران کاربر گزارش کرده‌اند که در به‌روزرسانی داده‌های این پلتفرم مشکل دارند.

مالک توییتر اعلام کرد که اکانت‌های تاییدشده از این پس به خواندن شش هزار پست در روز محدود می‌شوند،‌ حساب‌های تاییدنشده فقط می‌توانند روزانه ۶۰۰ پست را ببینند و این محدودیت برای حساب‌های تایید نشده جدید به ۳۰۰ پست می‌رسد.

او در ادامه در یک پست جداگانه بدون ارائه جزئیات بیشتر گفت: «محدودیت موقت خواندن توییت‌ها به ۱۰ هزار پست در روز برای کاربران تاییدشده، هزار پست در روز برای تاییدنشده‌ها و ۵۰۰ پست در روز برای کاربران تایید نشده جدید افزایش یافت.»

پیش از توییت‌های مالک تسلا، کاربران بی‌خبر از همه‌جا، ناگهان هنگام استفاده از شبکه اجتماعی توییتر با این پیام مواجه شدند: «مشکلی پیش آمد. بارگذاری مجدد را امتحان کنید.»

بر اساس گزارش وب‌سایت داون دتکتور Downdetector که فعالیت سرویس‌های آنلاین را ردیابی می‌کند، در بریتانیا حدود پنج هزار و ۱۲۶ نفر، از مشکلات دسترسی به توییتر در ساعت ۴:۱۲ بعد از ظهر روز شنبه شکایت کردند. این وبسایت همچنین اعلام کرد که در ایالات متحده آمریکا، هفت هزار و ۴۶۱ نفر تا ساعت ۱۶:۱۵ به وقت بریتانیا مشکلات دسترسی به این شبکه اجتماعی را گزارش کردند.

با این که به عقیده برخی از کارشناسان و کاربران، این اقدام ایلان ماسک که در ماه اکتبر پس از خرید ۴۴ میلیارد دلاری توییتر را تصاحب کرد، هدفی جز درآمدزایی بیشتر ندارد، او روز یکشنبه در توییتی کاربران را تشویق کرد که «برای دیدن دوستان و خانواده خود از تلفن دور شوید» و در پست دیگری نوشت: «دلیلی که من این محدودیت را تعیین کردم این است که همه ما معتاد توییتر هستیم و باید {از این فضا} بیرون برویم. تصمیم من کار خوبی برای دنیا خواهد بود.»

مشخص نیست که این تصمیم ایلان ماسک واقعا چه هدفی را دنبال می‌کند و در ادامه چه نتیجه‌ای خواهد داشت زیرا اگرچه ممکن است عده‌ای تصمیم بگیرند با پرنده آبی خداحافظی کرده و به سایر پلتفرم‌های مشابه جدید بپیوندند، دوری از این شبکه اجتماعی برای کاربرانش کار ساده‌ای نیست. اگرچه بیشتر کاربران توییتر معتقدند این پلتفرم نسبت به گذشته پیچیده‌تر، پرزرق‌وبرق‌تر و کمتر مرتبط شده است، هنوز هیچ رقیب جدی برای توییتر با دارا بودن حدود ۲۳۷ میلیون کاربر فعال ظهور نکرده است.

نارضایتی کاربران توییتر بلافاصله پس از تصاحب توییتر از سوی ایلان ماسک آغاز شد. او که حدود ۸۰ درصد از هشت هزار کارمند جهانی توییتر را اخراج کرد، در گفته‌های بعدی‌اش اعتراف کرد که این تصمیم منجر به از دست دادن بخش زیادی از عملکرد این پلتفرم شده است.

در ماه دسامبر نیز تنها چند هفته پس از تصاحب توییتر، ماسک در توییتی نوشت: «به محض اینکه کسی را به اندازه کافی احمق ببینم که بتواند این سمت را بر عهده بگیرد، از مدیرعاملی استعفا خواهم داد.»

این تعهد پس از آن صورت گرفت که طی یک نظرسنجی توییتری ایجاد شده از سوی ماسک، میلیون‌ها کاربر از او خواستند از سمتش کناره‌گیری کند. در ادامه، ایلان ماسک روز جمعه ۱۲ مه، در توییتی اعلام کرد که لیندا یاکارینو جانشین او می‌شود و مدیرعامل جدید توییتر خواهد بود. ماسک گفت که خودش از این به بعد مدیر اجرایی توییتر خواهد بود.

بیشتر از تکنولوژی