توماس وست: ازبکستان نقش فعالی در دیپلماسی افغانستان دارد

توماس وست و دستیار وزیر خارجه ایالات متحده از ازبکستان به‌عنوان متحد آمریکا در امور افغانستان قدردانی کردند

توماس وست و دونالد لو، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در ملاقات با نماینده ویژه رئیس‌جمهوری ازبکستان - @State_SCA/twitter

توماس وست، فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری آمریکا در امور افغانستان، روز شنبه دهم تیرماه (یکم ژوئیه)، از ملاقاتش با عبدالعزیز کاملوف، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری ازبکستان در روابط بین‌الملل، خبر داد. دونالد لو، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور آسیای مرکزی، نیز در این ملاقات حضور داشت.

توماس وست در توییتی از فرصت ارتباط با کاملوف استقبال کرد و نوشت: «ازبکستان به ایفای نقش مهم و فعال در دیپلماسی افغانستان و حمایت از مردم این کشور ادامه می‌دهد.»

توییتر دستیار وزیر امور خارجه آمریکا نیز با تایید این ملاقات نوشت که دو مقام آمریکایی با نماینده ویژه رئیس‌جمهوری ازبکستان درباره منافع مشترک ایالات متحده در امنیت و رفاه منطقه گفت‌وگو کرده‌اند.

وزارت امور خارجه آمریکا جزئیات بیشتری در مورد این ملاقات منتشر نکرده، اما نوشته است: «آمریکا از نقش و همکاری ازبکستان در افغانستان قدردانی می‌کند.» توماس وست نیز نقش تاشکند را در حمایت از مردم افغانستان مهم و حیاتی عنوان کرد.                                                                             

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ازبکستان از معدود کشورهایی است که بلافاصله پس از خروج آمریکا از افغانستان و به قدرت رسیدن طالبان، با فرستادن عصمت‌الله ایرگاشف به‌عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهوری ازبکستان در امور افغانستان، برای ایجاد روابط نزدیک با طالبان تلاش کرد.

ارسال کمک‌های بشردوستانه، آغاز دوباره تجارت و دادوستد با افغانستان از طریق راه‌آهن حیرتان و گذرگاه مرزی جاده‌ای، از اقدام‌هایی بود که ازبکستان برای احیای روابط با طالبان انجام داد.

هرچند تاکنون هیچ کشوری دولت طالبان را به رسمیت نشناخته است، اما ازبکستان، روسیه، چین، ایران، قطر و پاکستان، علاوه بر ایجاد روابط تجاری و اقتصادی با طالبان، دیپلمات‌های این گروه را نیز در سفارتخانه‌های افغانستان در کشورهایشان پذیرفته‌اند.

از میان کشورهایی که تاکنون روابط بسیار نزدیکی با طالبان داشته‌اند، ازبکستان، پاکستان و قطر، از کشورهای متحد آمریکا به شمار می‌روند.

به نظر می‌رسد درحالی‌که چین و روسیه تلاش می‌کنند نفوذشان در افغانستان‌ را احیا کنند، آمریکا نیز تلاش می‌کند تا به هر نحوی حضورش را در افغانستان، حتی از راه دور، حفظ کند. فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری آمریکا در امور افغانستان تاکنون سفرهای متعددی به کشورهای منطقه داشته و در این سفرها همیشه بر اهمیت حل معضل افغانستان از‌طریق گفت‌وگو با طالبان تاکید کرده است.     

بیشتر از جهان