شورای اتحادیه اروپا: حمایت‌های نظامی ایران و بلاروس از روسیه باید پایان یابد

در تازه‌ترین بسته تحریم‌های اتحادیه اروپا نام هفت شرکت و نهاد وابسته به جمهوری اسلامی ایران، به‌دلیل حمایت نظامی از کرملین، در فهرست تحریم‌ها قرار گرفت

کشورهای عضو اتحادیه اروپا بار دیگر جمهوری اسلامی ایران را متهم کردند که با تامین پهپادهای تهاجمی برای ارتش روسیه به تداوم تهاجم نظامی آن کشور علیه اوکراین کمک می‌کند.

شورای اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای که روز جمعه ۳۰ ژوئن (۹ تیر) پس از برگزاری نشست دو روزه‌اش در بروکسل صادر کرد، ضمن محکوم کردن مجدد حمایت‌های نظامی کشورها از روسیه در جنگ اوکراین، نوشت: «حکومت ایران باید ارسال هواپیماهای بدون سرنشین [پهپاد] به روسیه را متوقف کند و دولت بلاروس نیز باید به همکاری‌های نظامی خود با کرملین در استقرار تسلیحات نظامی، از جمله سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی، پایان دهد.»

در این بیانیه همچنین دولت بلاروس متهم شده است که به ارتش روسیه اجازه داده است تا از خاک آن کشور مواضع نظامی و غیرنظامی اوکراینی‌ها را هدف قرار دهد.

شورای اتحادیه اروپا همچنین مقام‌های دولتی روسیه را متهم کرده‌ است که امنیت غذایی جهان را به‌ خطر انداخته است و از غذا به عنوان «ابزار نظامی» استفاده می‌کند.

از ابتدای شروع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲، شورای اتحادیه اروپا چندین بسته تحریمی علیه جمهوری اسلامی ایران و دولت بلاروس، به‌علت حمایت نظامی آ‌ن‌ها از مسکو و سیاست‌های تجاوزگرانه کرملین در مقابله با اوکراین، وضع کرده است.

در یازدهمین بسته تحریم‌های‌های اتحادیه اروپا که هفته پیش (دوم تیر ۱۴۰۲) وضع شد نام هفت نهاد و شرکت وابسته به جمهوری اسلامی ایران، از جمله «صنایع هوایی شاهد» و شرکت «اوج پرواز ما دو نفر»، در فهرست تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا قرار گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس بیانیه هفته گذشته شورای اتحادیه اروپا، نیروی هوافضای سپاه پاسداران، سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه پاسداران، و صنایع هوایی قدس نیز به‌دلیل کمک نظامی به روسیه تحریم شده‌اند.

برابر قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۵، که سند توافق هسته‌ای برجام بخشی از آن است، حکومت ایران از خرید و فروش یا نقل‌وانتقال تجهیزات نظامی با بُرد بیش از ۳۰۰ کیلومتر منع شده است و این دست از نقل‌وانتقال‌های نظامی باید به تصویب شورای امنیت برسد.

به‌گفته مقام‌های نظامی اوکراین، نیروهای روسیه دست‌کم از سه مدل پهپاد «شاهد-۱۳۶»، «شاهد-۱۳۱» و پهپادهای چند‌منظوره «مهاجر-۶» علیه نیروها، زیرساخت‌های انرژی، و مراکز غیرنظامی اوکراین استفاده می‌کنند.

مقام‌های جمهوری اسلامی ابتدا همکاری نظامی با روسیه را تکذیب می‌کردند و «دروغ» می‌خواندند، اما با ادامه همکاری‌های نظامی، در نهایت در آبان‌ سال گذشته، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، ارسال پهپاد به روسیه را تایید کرد، اما اضافه کرد که پهپادهای ایرانی قبل از شروع جنگ در اختیار روس‌ها قرار گرفته است و موضوع تازه‌ای نیست.

گزارش‌‌های پرشمار دولتی و غیردولتی و همین‌طور گزارش‌های منابع مستقل نشان می‌دهد که ارتش روسیه از پهپادهای تهاجمی ارزان‌قیمت ساخت ایران برای هدف قراردادن تاسیسات شهری و زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین استفاده می‌کند.