بازداشت موقت ژینا مدرس گرجی ۷۰ روزه شد

فرشاد اعتمادی‌فر، سامان حرمت‌نژاد، داوود حرمت‌نژاد و ماهان ساجدی از دو هفته پیش بازداشت شده‌اند و تاکنون خبری از آن‌ها در دسترس نیست

ژینا مدرس گرجی، شهروند ساکن سنندج، با وجود گذشت ۷۰ روز از زمان دستگیری، کماکان در کانون اصلاح و تربیت سنندج در بازداشت و بلاتکلیفی به سر می‌برد. خبرگزاری هرانا با ارائه گزارشی در مورد وضعیت این فعال مدنی اعلام کرد که اخیرا قرار بازداشت ژینا مدرس گرجی به مدت یک ماه دیگر تمدید شده است.

یک منبع مطلع نزدیک به خانواده ژینا در گفت‌وگو با هرانا اعلام کرد: «اخیرا قرار بازداشت ژینا مدرس گرجی به مدت یک ماه دیگر تمدید شده است. همچنین به‌دلیل عدم موافقت مسئولان با اعزام ژینا به مرخصی برای شرکت در امتحانات دانشگاه، او از حضور در جلسه امتحانات محروم ماند. تمدید قرار بازداشت او در حالی صورت گرفت که مهلت قرار بازداشت ۱۰ روزه قبلی، به اتمام نرسیده بود.»

ژینا مدرس گرجی اخیرا با اتهام «همکاری با دولت‌های متخاصم» روبرو شده است. ماموران اداره اطلاعات او را در تاریخ ۲۱ فروردین‌ماه امسال، بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های این نهاد امنیتی در سنندج منتقل کردند. ژینا در تاریخ بیستم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲، به کانون اصلاح و تربیت سنندج منتقل شد.

او پیش‌تر نیز بابت فعالیت‌هایش سابقه بازداشت و برخوردهای قضایی را داشته است. او اواخر شهریورماه سال گذشته بازداشت و به کانون اصلاح و تربیت سنندج منتقل شد و هشتم آبان سال گذشته با تودیع وثیقه به‌صورت موقت آزاد شد.

ژینا مدرس گرجی پیش‌ازاین گفته بود: «وثیقه‌‌ام یک میلیارد تومان شد و اتهامم به تشکیل گروه برای براندازی تغییر کرد. تفهیم اتهام شدم. وکیلم دفاعیه را نوشتند و منتظر جلسه دادگاهی هستیم. این سومین بار است که اتهامم عوض می‌‌شود.»

مدرس‌ گرجی در این پرونده با اتهام‌هایی از قبیل «تبلیغ علیه نظام، اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل گروه و دسته‌جات و نشر اکاذیب» روبرو است.

از سوی دیگر، خبرها حاکی از آن است که پدر پویا بختیاری از زندان به درمانگاه منتقل شده است. مهرداد بختیاری، برادر منوچهر بختیاری (پدر پویا بختیاری، از کشته‌شدگان آبان ۹۸) روز پنجشنبه با انتشار ویدیویی از او در درمانگاه در صفحه شخصی خود نوشت: «‏دیروز برادرم را برای معاینه به درمانگاه آوردند که بعد از یک سال و شش ماه توانستیم ببینیمش. حق یک پدر دادخواه این نیست. جان منوچهر بختیاری در خطر است.»

منوچهر بختیاری پدر پویا بختیاری، در زندان چوبیندر قزوین محبوس است و روز پنجشنبه به یکی از مراکز درمانی قزوین منتقل و سپس به زندان بازگردانده شد. در این مراجعه، مادر منوچهر بختیاری برای لحظاتی کوتاه توانست فرزند خود را ببینید. منوچهر بختیاری یک‌سال‌و‌نیم است که به جرم دادخواهی در زندان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش‌ها حاکی از آن است که یک شهروند اهل سقز به نام هیوا میرزایی، به دست نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد‌ه است. به گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، نیروهای حکومتی طی روزهای اخیر هیوا میرزایی، شهروند اهل سقز را بازداشت کرده‌اند.

این خبرگزاری اعلام کرد که بازداشت این شهروند در شهر سقز و بدون ارائه برگه قضایی انجام شده است و تا زمان تنظیم این خبر، از اتهام‌های مطرح‌شده علیه هیوا میرزایی و مکان و شرایط او پس از بازداشت، اطلاع دقیقی در دسترس نیست.

به گزارش هه‌نگاو، همچنین فرشاد اعتمادی‌فر، سامان حرمت‌نژاد، داوود حرمت‌نژاد و ماهان ساجدی، چهار شهروند اهل شهرستان باشت، از دو هفته پیش بازداشت شده‌اند و تاکنون خبری از آن‌ها در دسترس نیست. بر اساس این گزارش، به‌رغم گذشت دو هفته از بازداشت فرشاد اعتمادی‌فر، سامان حرمت‌نژاد، داوود حرمت‌نژاد و ماهان ساجدی، شهروندان اهل روستای پیچاب از توابع شهرستان باشت استان کهگیلویه و بویراحمد، هیچ خبری از سرنوشت آن‌ها در دست نیست.

این افراد تاکنون ملاقات و تماسی نداشته‌اند که این اتفاق به نگرانی‌ خانواده‌هایشان درباره وضعیت سلامت آن‌ها افزوده است. نیروهای امنیتی این چهار شهروند اهل شهرستان باشت را روز جمعه ٢۶ خردادماه ١۴۰۲، بازداشت کرده‌اند.

به گزارش شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، یک فعال صنفی معلمان ادامه حبس خود را با پابند الکترونیکی خواهد گذراند. بر اساس این گزارش، امید شاه‌محمدی، فعال صنفی معلمان، روز یکشنبه چهارم تیرماه، با پابند الکترونیکی از زندان بیجار آزاد شد. او باقیمانده دوران محکومیتش را در خارج از زندان و با محدودیت تردد سپری خواهد کرد.

امید شاه‌محمدی نوزدهم فروردین‌ماه سال جاری برای تحمل حکم حبس راهی زندان بیجار شده بود. او پیش‌ازاین در شعبه یک دادگاه انقلاب سنندج با اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده بود. حکم او در دادگاه تجدیدنظر به چهار سال حبس تعلیقی و یک سال حبس تعزیری بدل شد.

این فعال صنفی در تاریخ ۲۵ خردادماه ۱۴۰۱، در دیواندره بازداشت و برای انجام مراحل بازجویی به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج منتقل شده بود. امید شاه‌محمدی در تاریخ ۶ شهریورماه سال گذشته، با تودیع قرار وثیقه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی، به‌صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج آزاد شد.

هرانا نیز گزارش داد که حاتم ازدمیر، زندانی تبعه ترکیه، روز چهارشنبه هفتم تیرماه، به زندان ارومیه بازگردانده شد. او چندی پیش برای بازجویی به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی شهرستان چالدران منتقل شده بود. او پس‌ازاین بازجویی به زندان ارومیه منتقل شد. هرانا به نقل از منابع آگاه نوشت: «حاتم ازدمیر توسط نیروهای اطلاعات سپاه، به مدت دو روز به یکی از بازداشتگاه‌های امنیت این نهاد واقع در چالدران منتقل شد و مورد بازجویی قرار گرفت.»

این تبعه ترکیه اواخر سال گذشته در شعبه اول دادگاه انقلاب خوی به اتهام «بغی» به اعدام محکوم شد. این حکم اسفندماه سال گذشته در شعبه نهم دیوان‌عالی کشور نقض و پرونده او برای رسیدگی مجدد به شعبه هم‌عرض ارجاع داده شد.