سخنگوی وزارت امور خارجه تفاهم میان ایران و آمریکا را تکذیب کرد

ناصر کنعانی تاکید کرد جمهوری اسلامی از دولت سوئد خواسته است حمید نوری را بدون قید و شرط آزاد کند

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در نشست خبری روز دوشنبه ۵ تیر، با تکذیب تفاهم نانوشته بین ایران و آمریکا گفت که گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای در مورد موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها را تایید نمی‌کند.

به گزارش رسانه‌های داخلی، کنعانی با تکرار مواضع پیشین درباره پایبندی به مذاکرات احیای برجام، گفت: «جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با روند مذاکرات به میز مذاکره پایبند بوده است. ما این موضوع را در چارچوب سیاست‌های تعیین‌شده دنبال می‌کنیم.»

او درباره آخرین وضعیت تبادل زندانیان بین ایران آمریکا توضیح داد: «این موضوع همچنان در دستور کار ما قرار دارد و از طریق طرف‌هایی که با حسن نیت در پی ایفای نقش در این زمینه‌اند، در حال پیگیری است.» او نتیجه‌بخش بودن تبادل زندانیان را هم به آمریکا منوط کرد و گفت: «باید ببینیم که دولت آمریکا برای تصمیم‌گیری نهایی در این زمینه آمادگی لازم را دارد یا خیر؟»

 او سپس به مذاکرات رفع تحریم‌ها که با حضور علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی در دوحه و ابوظبی در هفته‌های اخیر برگزار شد، اشاره کرد و مدعی شد که در این مذاکرات «جدی و صریح»، مواضع ایران به طرف‌های اروپایی اعلام شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ناصر کنعانی در تازه‌ترین اظهاراتش خواستار آزادی بی‌قیدوشرط حمید نوری از زندان سوئد شد و گفت: «ما همواره در گفت‌وگو با مقام‌های سوئدی از جمله در گفت‌وگوی اخیر وزیر امور خارجه ایران با وزیر خارجه سوئد این موضوع را تاکید کردیم که آزادی این شهروند را با جدیت دنبال می‌کنیم.»

پیش‌تر مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه، هم اسدالله اسدی و حمید نوری را که پرونده‌های بین‌المللی دارند، افرادی «مطلقا بی‌گناه» توصیف کرده و از احتمال آزادی نوری خبر داده بود؛ گفته‌هایی که با انتقاد فعالان حقوق بشر مواجه شد.

حمید نوری (عباسی) دادیار سابق زندان گوهردشت است که به دو اتهام اصلی «ارتکاب جنایت جنگی از نوع بین‌المللی» و «قتل عمد» در دادگاه منطقه استکهلم مجرم شناخته و به حبس ابد محکوم شده است. دادگاه نوری حدود ۹ ماه طول کشید و ۳۴ شاکی و ۲۶ شاهد علیه او شهادت دادند.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی همچنین با اشاره به گفته‌های وزیر خارجه سوئد درباره احتمال تصویب نهمین بسته تحریمی حقوق بشری اتحادیه اروپا علیه ایران، هشدار داد: «اتحادیه اروپا باید رفتار خود در این زمینه را اصلاح و از گذاشتن پا جای پای آمریکا خودداری کند. استفاده از ابزار تحریم صرفا به ضرر ایران نیست؛ طرف‌های مقابلی که از این روند استفاده می‌کنند هم ضرر خواهند کرد.»

کنعانی با اشاره به اینکه مقدمات گشایش سفارت عربستان سعودی در تهران و سرکنسولگری این کشور در مشهد فراهم شده است، در پاسخ به تاثیر روابط ایران و عربستان سعودی بر بحران یمن مدعی شد: «ایران از همان ابتدا در بحث یمن تلاش کرد مانع ادامه جنگ شود و اکنون نیز از پایدار شدن روند آتش‌بس در یمن و زمینه‌سازی برای گفت‌وگوهای یمنی حمایت می‌کند».

او درباره برخوردهای مسلحانه بین احزاب کرد در کردستان نیز گفت: «این افراد خودشان را پناهجو معرفی می‌کنند، در حالی که دارای سلاح‌اند و با انگیزه‌های تجزیه‌طلبانه فعالیت می‌کنند. استمرار وجود این نیروها با اسلحه و تجهیزات در منطقه عامل بی‌ثباتی است و ما در چارچوب توافق امنیتی با عراق و در چارچوب سیاست همسایگی انتظار داریم دولت عراق و اقلیم کردستان به وظایف خود در ارتباط با برخورد با این گروه‌ها عمل کنند.»

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش، ضمن تکرار ادعاهای بی‌طرفی ایران در جنگ روسیه و اوکراین، با اشاره به برگزاری دور اول مذاکرات ایران و اوکراین در عمان درباره با موارد مطرح‌شده گفت: «در مذاکراتی که با طرف اوکراینی صورت گرفت، طرف اوکراینی هیچ سندی در مورد ادعاهای مطرح‌شده ارائه نداد اما خواستار تداوم مذاکرات و برگزاری دور بعدی مذاکرات شدیم و در این ارتباط اظهار تمایل کردیم؛ اما تاکنون پاسخی از اوکراینی‌ها نگرفته‌ایم.»

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران درباره آخرین اخبار در موضوع رفع انسداد از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در برخی از کشورها نیز بدون اشاره به جزئيات گفت که فعالیت‌های دیپلماتیک ادامه دارد و در برخی زمینه‌ها، موفقیت‌های نسبی نیز حاصل شده است.