نامه ۲۶ سناتور آمریکایی به بایدن: بازدارندگی در مقابل برنامه هسته‌ای تهران تقویت شود

تحلیلگران می‌گویند که حمایت قانونگذاران دموکرات به این معنی است که بایدن الزاما نمی‌تواند روی حمایت گسترده آنان برای توافق جدید با تهران حساب کند

در بحبوحه انتشار گزارش‌ها بر این‌که دولت بایدن در حال مذاکره با تهران برای نوعی توافق است، گروهی دوحزبی متشکل از ۲۶ سناتور آمریکایی در نامه‌ای به جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، از او خواستند بازدارندگی قوی‌تری در مقابل جمهوری اسلامی را اتخاذ کند و در عین حال درباره امضا هرگونه توافق ناکارآمد با تهران هشدار دادند.

تلاش برای نگارش نامه فوق در اوایل ماه جاری و به ابتکار و لابی‌گری سازمان ایپک - کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل- آغاز شد و پیش‌نویس آن قبل از افشای مذاکرات اخیر میان جمهوری اسلامی و ایالات متحده، تدوین شد. شماری از قانونگذاران دموکرات آمریکایی که از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ و تلاش برای احیای آن در دوران ریاست جمهوری جو بایدن حمایت می‌کردند، نامه را امضا کرده‌اند. 

تحلیلگران می‌گویند که حمایت این دسته از قانونگذاران دموکرات به آن معنی است که بایدن الزاما نمی‌تواند روی حمایت گسترده دموکرات‌ها برای توافق جدید با تهران حساب کند.

این نامه می‌گوید: «کنگره آمریکا از موضع دیرینه دوحزبی مبنی بر این که ایران هرگز نباید اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را داشته باشد، حمایت می‌کند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این ناامه خطاب به بایدن می‌افزاید: «همسو ماندن با تلاش‌های کنگره در ارتباط با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و مخالفت با پیمانی که منافع حیاتی ملی ما را تامین نکند، برای دولت شما بسیار مهم است. از شما می‌خواهیم که گام‌های معنی‌داری برای مهار فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده جمهوری اسلامی ایران بردارید و مانع رسیدن رژیم تهران به بلندپروازی‌های پلیدش شوید.»

این نامه از بایدن می‌خواهد قوای بازدارندگی آمریکا را افزایش دهد- موضعی که در تعارض با شایعات مبنی بر تمایل واشنگتن به رفع تحریم‌ها در واکنش به توقف غنی‌سازی هسته‌ای‌ در ایران به نظر می‌رسد. منتقدان احیای برجام می‌گویند که دولت آمریکا به دنبال پرهیز از نظارت کنگره بر توافق و تنظیمات جدید دولت با جمهوری اسلامی ایران‌ است.

نامه مشترک ۲۶ سناتور آمریکایی می‌گوید: «ضروری است که امروز تلاش‌هایمان برای بازدارندگی ایران از رسیدن به قابلیت تسلیحات هسته‌ای را تقویت کنیم. باید به ایران بفهمانیم که پیشرفت‌های بیشتر در برنامه هسته‌ای‌اش اقدام یکپارچه بین‌المللی را به دنبال خواهد داشت.»

نامه می‌افزاید: «نمی‌توان اجازه داد که ایران برنامه هسته‌ای خود را بدون مجازات پیش ببرد و نمی توان به [جمهوری خلق چین] اجازه داد رفتار بی‌ثبات کننده ایران را سرعت بخشد. از شما می‌خواهیم که نیروی بازدارندگی را احیا کنید و رهبری تقویت عزم بین‌المللی در این راه را بر عهده بگیرید.»

کیرستن گیلیبرند، سناتور دموکرات از نیویورک، جیمز لنکفورد سناتور جمهوریخواه اوکلاهما هدایت نامه و جمع‌آوری امضاها را برعهده داشتند. سناتورهای دموکرات جکی روزن، گری فیترز، ریچارد بلومنتال، جو منچین، الکس پادیلا، مگی هسن، رافائل وارناک، مارک کلی، ران وایدن، و مایکل بنت آن را امضا کردند. 

پیترز، بلومنتال، هسن، وارناک، کلی، وایدن و بنت قبلا از توافق اولیه با جمهوری اسلامی و تلاش برای احیای برجام در اوایل دوره ریاست جمهوری بایدن حمایت کرده بودند. 

سناتورهای جمهوری‌خواهی که نامه را امضا کرده‌اند عبارتند از چاک گرسلی از آیوا، شلی مور کپیتول از ویرجینیای غربی، سوزان کالینز از مین، مایک کراپو از آیداهو، جان بوزمن از آرکانزا، بیل کسیدی از لوییزیانا، ریک اسکات از فلوریدا، مایک بران از ایندیانا، جری موران از کانزاس، پیت ریکتس از نبراسکا، جان کندی از لويیزیانا، جان هوئون از داکوتای شمالی، دن سالیوان از آرکانزا و کریستن سینما از آریزونا. 

قانونگذاران امضاکننده نامه همچنین بایدن را تشویق کردند که تعهدات متحدان اروپایی برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران در صورت عبور رژیم از آستانه غنی‌سازی نظامی، تضمین کند. 

در این نامه آمده است: «چنین اقدامی منابع درآمدی ایران را کاهش می‌دهد و این پیام را می‌فرستد که ایران نمی‌تواند همزمان با حرکت به سمت تولید سلاح هسته‌ای از مزایای کاهش تحریم‌های بین‌المللی سود ببرد.»