یک مقام ارشد اسرائیل: تل‌آویو می‌تواند تفاهم هسته‌ای ایران و آمریکا را بپذیرد

به گفته رئیس کمیته امور خارجی و دفاعی پارلمان اسرائیل، آنچه برای تل‌آویو اهمیت دارد نظارت دقیق بر برنامه هسته‌ای تهران است

دولت ایالات متحده گزارش‌هایی مبنی بر اینکه به دنبال یک توافق موقت با تهران است را رد می‌کند ـ AFP

یولی ادلشتاین، رئیس کمیته امور خارجی و دفاعی پارلمان اسرائیل (کنست)، گفت که اسرائیل می‌تواند تفاهم قابل قبول بین ایران به عنوان دشمن اصلی خود و ایالات متحده را بپذیرد، به شرط آن که این توافق، نظارت دقیق بر برنامه هسته‌ای تهران را در بر بگیرد.

به گزارش رویترز، پس از انتشار گفته‌های این مقام ارشد پارلمان اسرائیل در یک گفتگوی تلویزیونی، دفتر بنیامین نتانیاهو از اظهار نظر درباره اینکه آیا این موضع عضو حزب لیکود منعکس‌کننده دیدگاه‌های نخست‌وزیر است یا خیر، خودداری کرد.

نتانیاهو روز سه‌شنبه، پیش از ارائه توضیحاتی به کمیته امور خارجی و دفاعی، در سخنانی تلویزیونی درباره جمهوری اسلامی گفت: «موضع ما روشن است. هیچ توافقی با ایران، اسرائیل را به هیچ‌چیزی ملزم نمی‌کند و ما هر کاری که لازم باشد برای دفاع از خود انجام خواهیم داد.»

نخست‌وزیر اسرائیل با تاکید بر این که «مخالفت تل‌آویو با احیای برجام کارساز است»، افزود: «با این حال تفاوت‌هایی در نوع نگاه نسبت به این مساله وجود دارد. در مورد توافقات کوچک‌تر نیز موضع خودمان را پنهان نمی‌کنیم و چه در جلسات غیرعلنی و چه در جلسات علنی به وضوح اعلام نظر کرده‌ایم.»

به گفته مقامات ایرانی و غربی، واشنگتن که یکی از متحدان اصلی اسرائیل است، در حال مذاکره با جمهوری اسلامی برای ترسیم گام‌هایی است که می‌تواند شامل محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران باشد. این گام‌ها به‌عنوان «تفاهم» به جای توافقی مانند توافق سال ۲۰۱۵ در نظر گرفته می‌شود که مستلزم بازنگری از سوی کنگره ایالات متحده است.

کارشناسان می‌گویند آنچه که هنوز مشخص نیست، موافقت ایران با مهار غنی‌سازی اورانیوم است. مقامات اسرائیلی نزدیک به نتانیاهو نیز در این زمینه نظرات متفاوتی ارائه می‌کنند.

زاچی هانگبی، مشاور امنیت ملی نتانیاهو، در مصاحبه‌ای که روز جمعه در روزنامه اسرائیل هیوم منتشر شد، گفت که اسرائیل در هیچ تفاهم جدیدی به اندازه توافق ۲۰۱۵ آسیب نمی‌بیند، اما «آماده» تغییر مسیر ایران از غنی‌سازی اورانیوم است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هانگبی با اشاره به خلوص شکافت‌پذیر ۹۰ درصدی مورد نیاز برای ساخت بمب اتمی گفت: «این یک موضوع غیرقابل انکار است که غنی‌سازی اورانیوم به دلیل نیازهای تسلیحاتی انجام می‌گیرد.»

با این حال هفته گذشته، ران درمر، وزیر امور استراتژیک اسرائیل - که هانگبی را در گفتگو با مقامات واشنگتن در مورد ایران همراهی کرد - نسبت به هرگونه توقف سطوح فعلی غنی‌سازی اورانیوم از سوی جمهوری اسلامی ابراز تردید کرد.

او طی سخنانی در مجمع جهانی کمیته یهودیان آمریکا در تل‌آویو گفت: «موافقت با این موضوع یعنی شما با سطح بالاتری از غنی‌سازی در ایران آشتی می‌کنید. ما آن زمان فکر می‌کردیم که این ایده بدی است و امروز هم فکر می‌کنیم ایده بدی است.»

دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده که در احیای توافق سال ۲۰۱۵ شکست خورده، امیدوار است که با اعمال برخی از محدودیت‌ها بتواند مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود؛ سلاحی که می‌تواند اسرائیل را تهدید کند و آغازگر یک مسابقه تسلیحاتی در منطقه باشد.

دولت ایالات متحده گزارش‌ها درباره تلاش برای رسیدن به یک توافق با تهران را رد می‌کند. جمهوری اسلامی ایران نیز مدعی است که توافق جدیدی در دستور کار نیست و از خواسته‌هایش عقب‌نشینی نمی‌کند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در نشست روز دوشنبه (۲۲ خرداد) خود با خبرنگاران، اخبار مبنی بر مذاکره با آمریکا برای رسیدن به توافق موقت را تکذیب کرد.

او با تاکید بر اینکه مبنای مذاکرات همان توافق امضاشده برجام است و چارچوب جدیدی وجود ندارد، افزود: «خبرهایی که در مورد توافق موقت مطرح شده، بیشتر گمانه‌زنی رسانه‌ای یا احیانا اخباری است که برخی طرف‌ها با انگیزه‌های سیاسی مطرح می‌کنند یا به دنبال بر هم زدن روند جاری مذاکرات‌اند.»

این مقام وزارت امور خارجه اخبار منتشرشده در مورد دیدارهای رابرت مالی و نماینده ایران در سازمان ملل متحد را نیز تکذیب کرد. این در حالی است که پیش از آن، مجتبی توانگر، نماینده مجلس شورای اسلامی، مذاکرات محرمانه جمهوری اسلامی و آمریکا در نیویورک را تایید کرده و در توییتر نوشته بود: «باوجود انجام مذاکراتی در نیویورک، به دلیل کارشکنی آمریکا توافق قریب‌الوقوعی وجود ندارد.»