مذاکرات بلینکن در چین؛ کورسوی امید برای نزدیکی پکن و واشنگتن

وزیر امور خارجه ایالات متحده در تلاش برای کاهش تنش‌های فزاینده میان آمریکا و چین به پکن سفر کرد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، بامداد یکشنبه، ۱۸ ژوئن (۲۸ خرداد)، وارد پکن شد و دیدارهای خود را آغاز کرد. این دیدارها در میان سردی روابط دوجانبه و دورنمای ضعیف برای هرگونه پیشرفت در برطرف شدن فهرست طولانی اختلاف‌ها میان دو اقتصاد بزرگ جهان، انجام می‌گیرد.

به گزارش رویترز، بلینکن بالاترین مقام دولت جو بایدن و نیز نخستین دیپلمات ارشد آمریکایی در پنج سال گذشته است که به چین سفر می‌کند. او در این سفر از استقبال چین گانگ، وزیر امور خارجه چین، برخوردار شد. آن‌ها در مقابل پرچم‌های چین و آمریکا دست دادند و سپس بدون اظهارنظر در برابر خبرنگارانی که مدت کوتاهی اجازه ورود یافته  بودند، وارد اتاق جلسه شدند.

 هوآ چونینگ، دستیار وزیر امور خارجه چین، که او نیز در این نشست حضور داشت، تصویری از دست دادن چین گانگ و آنتونی بلینکن را در توییتر منتشر کرد و نوشت: «امیدوارم این دیدار بتواند به بازگرداندن روابط چین و ایالات متحده، همانطور که دو رئیس‌ جمهوری در بالی بر سر آن توافق کردند، کمک کند.»

پیش‌بینی می‌شود وزیر امور خارجه آمریکا در طول اقامت خود در چین، تا روز دوشنبه با وانگ یی، دیپلمات ارشد، و احتمالا شی جین پینگ، رئیس‌ جمهوری چین، نیز دیدار کند.

مقام‌های ایالات متحده از هفته گذشته، احتمال چشم‌انداز پیشرفتی بزرگ را در طول این سفر اندک جلوه داده‌اند، اما گفته‌اند که هدف اولیه بلینکن، ایجاد کانال‌های ارتباطی باز و بادوام برای پرهیز از ایجاد مشکل در عرصه رقابت راهبردی بین دو کشور است.

 مقام‌ها و تحلیلگران آمریکایی امیدوارند که سفر بلینکن به چین، راه را برای دیدارهای دوجانبه بیشتر بین واشنگتن و پکن در ماه‌های آینده هموار کند. آن‌ها از احتمال سفر جنت یلن، وزیر خزانه‌داری، و جینا ریموندو، وزیر بازرگانی ایالات متحده، به چین، سخن می‌گویند.

در عین حال، سفر بلینکن به پکن می‌تواند زمینه را برای دیدارهای روسای جمهوری چین و آمریکا در نشست‌های چندجانبه اواخر سال جاری فراهم کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جو بایدن روز یکشنبه، ۱۸ ژوئن، در مقابل خبرنگاران درباره حادثه پیدا شدن بالن تجسسی بر فراز آمریکا در فوریه، گفت فکر نمی‌کند رهبری چین از فعالیت دقیق این بالن اطلاعات زیادی داشته باشد. او در عین حال اظهار امیدواری کرد که به زودی با شی ملاقات کند و در ادامه افزود: «امیدوارم طی چند ماه آینده، دوباره با شی دیدار کنم. امیدوارم بتوانیم در مورد اختلافاتی که با هم داریم، و نیز در مورد اینکه چگونه می‌توانیم با هم کنار بیاییم، گفت‌وگو کنیم.»

بایدن و شی نخستین گفت‌وگوی رودرروی خود را در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ در نوامبر گذشته، در جزیره بالی اندونزی انجام دادند. در آن زمان، روسای جمهوری چین و آمریکا مذاکرات صریحی بر سر تایوان و کره شمالی انجام دادند و به برقراری ارتباط‌های بیشتر متعهد شدند.

در حالیکه آن جلسه مدت کوتاهی ترس از جنگ سرد جدیدی را کاهش داد، پرواز بالن چینی بر فراز ایالات متحده به فاصله چند ماه بعد، تنش میان دو کشور را تشدید کرد و از آن زمان تاکنون ارتباطات میان پکن و واشنگتن در سطح بالا، نادر بوده است.

 در چنین شرایطی، سایر کشورهای جهان نیز دیدار بلینکن از چین را از نزدیک دنبال خواهند کرد، زیرا هر گونه تنش بین این دو ابرقدرت‌ می‌تواند بر مسائل متعددی، از جمله بازارهای مالی و شیوه‌های تجاری و زنجیره‌های تامین جهانی، تاثیر بگذارد.

در جریان توقف سوخت‌گیری هواپیما در توکیو در مسیر پکن،  یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: «هر دو طرف تاکید دارند که باید کانال‌های ارتباطی در سطح عالی داشته باشیم.»

آنتونی بلینکن نیز در کنفرانس مطبوعاتی جمعه پیش از عزیمت به پکن، گفت سفرش سه هدف اصلی دارد: ایجاد سازوکارهایی برای مدیریت بحران، پیشبرد منافع آمریکا و متحدانش و گفت‌وگوی مستقیم در مورد نگرانی‌های موجود و بررسی زمینه‌های همکاری بالقوه. او همچنین گفت موضوع شهروندان آمریکایی بازداشت‌شده در چین را با مقام‌های ارشد این کشور در میان خواهد گذاشت.

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند بلینکن و هیئت همراه او علاوه بر مذاکرات سیاسی، احتمالا در مورد افزایش پروازهای تجاری بین دو کشور نیز گفت‌وگو خواهند کرد، اما انتظار زیادی از این دیدار ندارند. یکی از مقام‌های آمریکایی تاکید کرد: «هر دو طرف به خوبی از وضعیت فعلی روابط دوجانبه آگاه‌اند. ما به چین می‌رویم تا مطمئن شویم می‌توانیم مسائل موجود را مسئولانه مدیریت کنیم.»

بیشتر از جهان