چین پخش زنده مناظره نامزدهای انتخاباتی حزب دموکرات را سانسور کرد

هنگامی که مسئله آزار مسلمانان در ایالت سین کیانگ مطرح شد، پخش زنده متوقف شد

صفحه تلویزیون به مدت نُه دقیقه - تا زمانی که بحث درباره مسائلی از قبیل اعتراضات هنگ‌کنگ و اختلافات ارضی در دریای جنوب چین ادامه داشت، سیاه ماند - ROBYN BECK / AFP

 

پخش زنده مناظره نامزدهای انتخاباتی حزب دموکرات آمریکا در چین، با طرح موضوع رفتار دولت چین با مسلمانان ایالت سین کیانگ، بی مقدمه قطع شد.

ویل ریپلی، خبرنگار بین‌المللی شبکه سی ان ان، به عنوان نخستین گزارشگری که قطع جریان این گزارش زنده را اطلاع داد، می‌گوید این اقدام در لحظاتی صورت گرفت که از نامزدهای انتخاباتی «درباره سابقه حقوق بشر در چین و بازداشت جمعی اقلیت‌های مسلمان در ایالت سین کیانگ سئوال شد.» 

به گزارش سی ان ان، صفحه تلویزیون هنگامی‌ سیاه شد که جودی وودراف، مجری این مناظره، از نامزدهای انتخاباتی پرسید آیا به اعتقاد آن‌ها آمریکا باید المپیک سال ۲۰۲۲ پکن را به خاطر اتهامات مربوط به آزار اویغورها تحریم کند یا نه؟ 

صفحه تلویزیون به مدت نُه دقیقه - تا زمانی که بحث درباره مسائلی از قبیل اعتراضات هنگ‌کنگ و اختلافات ارضی در دریای جنوب چین ادامه داشت، سیاه ماند.

چین به طور دائم بر پخش برنامه‌های زنده را نظارت داشته و سازمان‌های ویژه وظیفه دارند این گونه برنامه‌ها را پیش از پخش سانسور کنند. 

چین از تحقیق و نظارت بر اردوگاه‌های جمعی اویغور و دیگر اقلیت‌های مسلمان (توسط دیگر نهادها) پرهیز کرده است. 

این بازداشتگاه‌ها که چین آن‌ها را «مراکز آموزشی» می‌خواند، حدود یک میلیون اویغور و دیگر اقلیت‌ها را در خود جای داده است. گفته می‌شود در این مراکز، مردم مورد شکنجه، آزمایش‌های تجربی پزشکی و تجاوز جنسی واقع می‌شوند. 

دولت چین اما اصرار دارد که هدف این اردوگاه‌ها مبارزه با تروریسم است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ماه گذشته، نشریه نیویورک تایمز اسناد و مدارکی از اظهارات رهبران چین، از جمله شی جین پینگ، در جلسات داخلی دولت منتشر کرد.

به دنبال این افشاگری، مقامات منطقه ای سین کیانگ کنترل بر اطلاعات را افزایش داده و جلساتی در سطح بالا برای نحوه واکنش به آن برگزار کردند.

در ماه اکتبر، بریتانیا در صدر ۲۲ کشور جهان، بازداشت مسلمانان در چین را تقبیح کرد. 

این گروه در یک بیانیه مشترک گفتند: «ما از دولت چین می‌خواهیم قوانین ملی و تعهدات بین‌المللی خود را در قبال حقوق بشر، از جمله آزادی ادیان یا اعتقاد را در سین کیانگ و سراسر چین رعایت کند.»

© The Independent