سفر محمود عباس به چین؛ طرح سه ماده‌ای پکن برای حل مساله فلسطین

محمود عباس از چین برای حمایت سیاسی‌اش از فلسطینی‌ها تشکر کرد و شی را از ‏تنش‌های جاری با اسرائیل مطلع کرد

شی جین پینگ (راست) در کنار محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی (چپ) در پکن، ۱۴ ژوئن  ۲۰۲۳ـ  JADE GAO / POOL / AFP

در سفر محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، به چین، شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، بر تمایل کشورش به‌منظور «ایفای نقش مثبت» در یافتن راه‌حل زودهنگام و پایدار برای مناقشه فلسطین و اسرائیل تاکید کرد. شی جین‌پینگ روابط نزدیک چین و فلسطین را به نمایش گذاشت و راه‌حلی سه ماده‌ای نیز برای مسئله فلسطین ارائه داد.

پیشنهاد میانجیگری مجدد چین در حالی مطرح می‌شود که شی جین‌پینگ و محمود عباس روز چهارشنبه «مشارکت راهبردی دوجانبه» بین دو دولت را اعلام کردند. چین بیش از گذشته در مورد مسئله اسرائیل و فلسطین اظهارنظر کرده است، زیرا تلاش‌ دارد به‌عنوان میانجی و مدافع صلح در خاورمیانه و اوکراین عمل کند.

به گزارش روزنامه هنگ‌کنگی «ساوت چاینا مورنینگ پست»، محمود عباس روز سه‌شنبه سیزدهم ژوئن (۲۳ خرداد) وارد پکن شد و تا روز جمعه در چین خواهد بود.

شی گفت محمود عباس نخستین رهبر عرب است که امسال در چین مورد استقبال قرار می‌گیرد و این امر «سطح بالای» روابط دوجانبه را آشکارا نشان می‌دهد. رئیس‌جمهوری چین گفت: «چین و فلسطین دوستان و شریکان خوبی‌اند که به یکدیگر اعتماد دارند و یکدیگر را حمایت می‌کنند.» شی ادامه داد: «در حال حاضر، با جهانی در حال تغییر مواجهیم؛ با رویدادهایی که در ۱۰۰ سال گذشته دیده نشده است.»

شی جین‌پینگ تاکید کرد در خاورمیانهٔ در حال تغییر، «چین مایل به تقویت هماهنگی و مشارکت با فلسطین برای پیشبرد راه‌حل زودهنگام، جامع، درست، و پایدار برای مسئله فلسطین است.» شی روز چهارشنبه ایجاد «مشارکت استراتژیک چین و فلسطین» را اعلام کرد و این توافق را «نقطه عطف مهمی در تاریخ روابط دوجانبه» خواند.

طرح سه ماده‌ای شی جین‌پینگ برای مسئله فلسطین و اسرائیل شامل ایجاد کشور فلسطین مستقل بر اساس مرزهای سال ۱۹۶۷ به مرکزیت بیت‌المقدس (اورشلیم) شرقی است. در این طرح همچنین افزایش توسعه و کمک‌های بشردوستانه به فلسطینی‌ها، پایان دادن به اقدام‌های تحریک‌آمیز، و ایجاد شرایط برای مذاکره و برقراری صلح از طریق نشست‌های بین‌المللی در مقیاس بزرگ‌تر پیشنهاد شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمود عباس از چین برای حمایت سیاسی‌اش از فلسطینی‌ها تشکر کرد و شی را از تنش‌های جاری با اسرائیل مطلع کرد.

به گزارش شبکه خبری فلسطینی وفا، محمود عباس در مورد تلاش برای بسیج حمایت بین‌المللی از فلسطین برای به دست آوردن عضویت کامل در سازمان ملل متحد و راه‌های تقویت روابط با چین در «همه زمینه‌ها» نیز گفت‌وگو کرد. بر اساس گزارش رسانه‌ها، انتظار می‌رود رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، که آخرین سفرش به چین در سال ۲۰۱۷ بود، با لی چیانگ، نخست‌وزیر چین، نیز دیدار کند.

چین اخیرا انتقاد از اسرائیل به‌علت گسترش غیرقانونی شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی فلسطینی را افزایش داده و خواستار برگزاری چند جلسه اضطراری در سازمان ملل متحد در پاسخ به درگیری‌ها در مسجد الاقصی و نوار غزه شده است.

این در حالی است که وضعیت ژئوپلیتیکی در خاورمیانه پس از توافق عربستان سعودی و ایران با میانجیگری چین در ماه مارس در حال تغییر است. پس از هفت سال خصومت بین ایران و عربستان سعودی، این کشور روابط دیپلماتیک با ایران را از سر گرفت. همچنین، ماه گذشته، پس از نزدیک به یک دهه خصومت میان عربستان و  سوریه، دو کشور توافق کردند که روابط دیپلماتیک را از سر بگیرند.

به گزارش تایمز اسرائيل، سفر محمود عباس به پکن در حالی انجام می‌شود که چین در تلاش برای گسترش نفوذ خود در خاورمیانه است.

وانگ ون‌بین، سخنگوی وزارت خارجه چین، هفته گذشته و پیش از سفر محمود عباس به پکن گفته بود «رهبر باسابقه فلسطینی‌ها دوست قدیمی و خوب مردم چین است». او تاکید کرد: «چین همواره از آرمان عادلانه مردم فلسطین برای احیای حقوق مشروع ملی آن‌ها حمایت کرده است.»

فعالیت‌های اخیر چین آشکار می‌کند آن کشور به دنبال تقویت روابط خود با کشورهای خاورمیانه است و نفوذ دیرینه آمریکا در این منطقه را به چالش کشیده است؛ تلاش‌هایی که رنجش واشنگتن را در پی داشته است.

رئیس‌جمهوری چین دسامبر گذشته از عربستان سعودی بازدید کرد و در سفری دیگر نیز، ضمن دیدار با محمود عباس، متعهد شد که برای یافتن «راه‌حل زودهنگام، عادلانه، و بادوام برای مسئله فلسطین» تلاش کند.

بیشتر از جهان