پیامی که سنجاق سینه پلوسی برای ترامپ داشت

سنجاق سینه رئیس مجلس، نشان مجلس نمایندگان و نمادی از قدرت قوای مقننه است

خانم پلوسی این سنجاق را در صبح بعد از رای‌گیری نیز به سینه داشت -SAUL LOEB / AFP

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، هنگام اداره جلسه تاریخی و ۱۲ ساعته استیضاح دونالد ترامپ در روز چهارشنبه، سنجاق سینه‌ای طلایی را به لباس مشکی خود زده بود که حاکی از پیامی ضمنی به رئیس‌ جمهوری بود، مبنی بر «قدرتی انحصاری» که قانون اساسی به کنگره اعطا کرده تا خروج او را از قدرت کلید بزند.

مجلس نمایندگان در این جلسه به طور عمده در راستای خطوط حزبی رای داده تا رئیس ‌جمهوری را به سوء‌استفاده از قدرت و اخلال در عدالت متهم کنند. این رای‌گیری پس از تحقیقاتی صورت پذیرفت که آشکار ساخت آقای ترامپ اوکراین را در ازای دریافت کمک‌های نظامی، برای کسب اطلاعاتی درباره رقبای خویش در انتخابات ۲۰۲۰ تحت فشار قرار داده است.

سنجاق سینه رئیس مجلس، نشان مجلس نمایندگان ایالات متحده، و نمادی از قدرت قوای مقننه است.

خانم پلوسی این سنجاق را در صبح بعد از رای‌گیری نیز به سینه داشت، همچنین هنگام اعلام شروع تحقیقات استیضاح توسط مجلس نمایندگان در ماه سپتامبر و همین‌طور هنگام سخنرانی وضعیت کشور رئیس‌ جمهوری، در سال ۲۰۱۹.

«نشان جمهوری» که معمولا به مامور مجلس نمایندگان در امور نیروهای مسلح نسبت داده می‌شود، شامل عقابی نقره‌ای است که بال‌های 40 سانتی خود را بالای گویی نقره‌ای گشوده و هر دو بر روی میله‌ای قرار دارد که ۱۳ نوار را به نمادی از ۱۳ مستعمره اول به تصویر می‌کشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزن این نشان 4.5 کیلوگرم است و یک متر و 20 سانتی‌متر ارتفاع دارد. هنگام جلسات مجلس نمایندگان، این نشان در سکویی در سمت راست رئیس مجلس قرار می‌گیرد.

این نشان همچنین توسط مامور امور نیروهای مسلح، به عنوان چکش سکوت هنگام بی‌نظمی در مجلس استفاده می‌شود.

نشان کنونی از سال ۱۸۴۲ در مجلس بوده است. در آن زمان نشان فعلی جایگزین نشانی شد که قرار بود به طور موقتی مورد استفاده قرار بگیرد، اما استفاده از آن ۲۵ سال به طول انجامید. نشان اصلی مجلس نمایندگان ایالات متحده در سال ۱۸۱۴، پس از به آتش کشیدن پایتخت امریکا توسط ارتش بریتانیا، نابود شد.

دستور ساخت نشان اصلی در اولین جلسه کنگره، در سال ۱۷۸۹ صادر شد.

به عنوان رئیس مجلس، خانم پلوسی، هدایت مجلس نمایندگان و رهبری حزب حائز اکثریت را بر عهده دارد.

پلوسی اولین زنی است که این سمت را عهده‌دار می‌شود. او اولین بار در سال ۲۰۰۷ و در دوران رئیس جمهوری جورج بوش بر این منصب تکیه زد، که تا سال ۲۰۱۱ و زمان ریاست جمهوری باراک اوباما ادامه یافت. بعد هم دوباره با کسب اکثریت مجلس به دست دموکرات‌ها در سال ۲۰۱۹ به منصب خود بازگشت.

بعد از تصویب استیضاح آقای ترامپ، محاکمه استیضاح بر عهده مجلس سنا است. اما خانم پلوسی گفته از ارسال مواد استیضاح به سنا خودداری خواهد کرد تا مطمئن شود جمهوری‌خواهان حائز اکثریت در این مجلس، روندی برای رسیدگی فراحزبی را تضمین خواهند کرد.

میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت مجلس سنا، به صراحت گفته «در هماهنگی کامل» با کاخ سفید است و ظاهرا نتیجه این محاکمه را پیش از شروع آن رقم زده است.

اول، مجلس نمایندگان وظیفه دارد تا مدیرانی را تعیین کرده که مواد استیضاح را در مجلس سنا ارائه کنند.

خانم پلوسی روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: «من هنوز آماده نیستم مدیرانی برای مواد استیضاح تعیین کنم، چرا که هنوز نمی‌دانیم در چه فضایی قرار داریم. به صراحت بگویم نظر جمهوری‌خواهان برای من اهمیتی ندارد.»

رئیس مجلس گفت کنگره «مایل است در مجلس سنا رسیدگی منصفانه‌ای را شاهد باشد ولی برای هر نتیجه‌ای آماده خواهد بود؛ گرچه امیدوار است مجلس سنا به وظیفه محوله خویش بر اساس قانون اساسی احترام بگذارد.»

او افزود: «این ماجرا به من یادآور شد که آبای بنیان‌گذار ما هنگام نوشتن قانون اساسی، ظن این را بردند که ممکن است در آینده رئیس جمهوری دغلکاری قدرت را به دست بگیرد. [و به همین خاطر ماده استیضاح را تعبیه کردند] ولی احتمالا تصورش را هم نمی‌کردند که روزی رئیس جمهوری دغلکاری همزمان با رهبری دغلکار در مجلس سنا، قدرت را در دست بگیرند.»

© The Independent

بیشتر از جهان