سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی روسیه چند روز دیگر وارد بلاروس خواهند شد

لوکاشنکو: «استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی روسیه در بلاروس به‌عنوان یک عامل بازدارنده در برابر یک متجاوز بالقوه عمل خواهد کرد و در صورت لزوم نباید در استفاده از آن‌ها تردید کرد»

الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس، روز سه‌شنبه ۲۳ خرداد، گفت که سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی روسیه «چند روز دیگر» وارد خاک بلاروس خواهند شد. او همچنین تاکید کرد که بلاروس در صورت لزوم، تاسیسات مناسب برای نگه‌داری از موشک‌های دوربرد را نیز دارد.

به گزارش خبرگزاری بلتا، الکساندر لوکاشنکو افزود: «استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی روسیه در بلاروس به عنوان یک عامل بازدارنده در برابر یک متجاوز بالقوه عمل خواهد کرد و در صورت لزوم نباید در استفاده از آن‌ها تردید کرد.»

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز جمعه نهم ژوئن اعلام کرد آن کشور تا ماه ژوییه سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس مستقر خواهد کرد. این اقدام پس از آماده‌سازی تاسیسات ذخیره‌سازی ویژه در هفتم و هشتم ژوییه آغاز خواهد شد. از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، این اولین بار است که روسیه چنین سلاح‌هایی را در خارج از آن کشور مستقر می‌کند.

آمریکا و اعضای ناتو در اروپا و چین اقدام‌های هسته‌ای پوتین را از نزدیک زیر نظر دارند. چین بارها در مورد استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در جنگ اوکراین هشدار داده است.

پوتین در ماه مارس نیز اعلام کرده بود که می‌خواهد سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی را در بلاروس مستقر کند. این اقدام هشداری آشکار به ائتلاف نظامی ناتو در مورد حمایت از اوکراین است. کشورهای قدرتمند در ناتو می‌گویند که همچنان به حمایت از اوکراین ادامه خواهند داد تا آن کشور از تمامیت ارضی خود دفاع کند.

 پوتین در هنگام گفت‌وگو با الکساندر لوکاشنکو در مورد استقرار سلاح‌های هسته‌ای گفت: «همه‌چیز طبق برنامه پیش می‌رود.» ولادیمیر پوتین گفته است: «آماده‌سازی این تاسیسات تا هفتم و هشتم ژوییه به پایان می‌رسد و ما بی‌درنگ فعالیت‌های مربوط به استقرار انواع سلاح‌های مناسب در خاک بلاروس را آغاز خواهیم کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پوتین ۷۰ ساله این جنگ را نبردی برای بقای روسیه در برابر ناتوی در حال گسترش توصیف می‌کند. او به غرب هشدار داده است که روسیه عقب‌نشینی نخواهد کرد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، می‌گوید اوکراین تا زمانی که آخرین سرباز روسی از کشورش خارج نشود، آرام نخواهد گرفت.

ولادیمیر پوتین گفته است که روسیه با استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس، در واقع مانند آمریکا رفتار می‌کند. او اشاره کرده که آمریکا نیز دارای سلاح‌های هسته‌ای مستقر در بلژیک، آلمان، ایتالیا، هلند، و ترکیه است.

سوتلانا تیخانوسکایا، رهبر مخالفان دولت بلاروس، این اقدام را محکوم کرده است. پیش از این، سوتلانا تیخانوسکایا به آسوشیتدپرس گفته بود: «ما برای جلوگیری از طرح پوتین برای استقرار سلاح‌های هسته‌ای در بلاروس باید هر کاری که می‌توانیم بکنیم، زیرا این اقدام کنترل روسیه بر بلاروس را در سال‌های آینده تضمین می‌کند.»

الیاکساندر آلسین، تحلیلگر نظامی اهل بلاروس، گفت که حدود دو سوم زرادخانه موشک‌های هسته‌ای میان‌برد روسیه در طول جنگ سرد در بلاروس نگهداری می‌شد. او افزود که ده‌ها تاسیسات ذخیره‌سازی از دوران شوروی در بلاروس وجود دارد که هنوز هم ممکن است مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته این کارشناس، استقرار این سلاح‌ها در بلاروس نشانه خوبی در نگاه غرب نیست، زیرا که روسیه با استفاده از این سلاح‌ها می‌تواند تمام خاک اوکراین، لهستان، کشورهای بالتیک و بخش‌هایی از آلمان را هدف قرار دهد.

بیشتر از جهان