روسیه، چین و ایران در حیاط خلوت آمریکا

امنیت آمریکا در گرو این است که هیچ قدرت متخاصمی آمریکای لاتین را به صحنه رقابت ژئوپلتیک تبدیل نکند

 ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، در سفری پنج روزه راهی کوبا، نیکاراگوئه و ونزوئلا شده است‌ـ YURI CORTEZ/AFP

وال‌استریت ژورنال در مطلبی به اشاره به رویدادهای دیپلماتیک در همسایه‌های جنوبی آمریکا نوشته از آمریکای لاتین خبرهای ناخوشایندی به آمریکا می‌رسد، اما واکنش دولت بایدن منفعلانه است.

پاسخ کاخ سفید به گزارش‌های وال‌استریت ژورنال در مورد پایگاه جاسوسی چین در کوبا تکذیب تاییدآمیز بود. سخنگوی کاخ سفید گفت این گزارش «صحیح نیست» که از دیدگاه وال‌استریت ژورنال، فحوایش یعنی «بخش زیادی از ماجرا صحت دارد اما از لحاظ سیاسی، گفتنش راحت نیست».

به نوشته وال‌استریت ژورنال، کاخ سفید سپس تایید کرد که شاید چنین پایگاهی وجود داشته باشد و شاید چین و کوبا در حال همکاری باشند، اما تمام این‌ها تقصیر دولت قبلی است و در هر صورت، دولت فعلی از کانال‌های دیپلماتیک به تمام مسائل مرتبط رسیدگی می‌کند.

وال‌استریت ژورنال در ادامه می‌نویسد اما کوبا نوک کوه یخ است. تقریبا تمام کشورهای آمریکای لاتین با مشکلات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی گسترده و روزافزون دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند؛ و طبق معمول، پوپولیست‌های آمریکای لاتین نظام سرمایه‌داری و ایالات متحده آمریکا را مقصر شکست سیاست‌های داخلی‌شان می‌دانند. در همین حال، برای دشمنان آمریکا فرش قرمز پهن می‌کنند. در تازه‌ترین مورد، در پی دیدار اخیر نیروی دریایی جمهوری اسلامی از منطقه آمریکای لاتین، ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، نیز راهی کوبا، نیکاراگوئه و ونزوئلا شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روابط با روسیه و چین رو به گسترش است. مسکو فعالیت‌های دوران جنگ سرد را از سر گرفته است و تلاش می‌کند به اقتصاد کوبا کمک کند.

اما چین گوی سبقت را از روسیه ربوده است. روابط تجاری چین با کشورهای آمریکای لاتین و حوزه کاراییب از ۱۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۲ به ۴۵۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ رسید و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۵، به ۷۰۰ میلیارد دلار برسد. از استخراج لیتیوم در بولیوی گرفته تا بنادر راهبردی در دو سوی کانال پاناما، شرکت‌های چینی در زیرساخت‌های حیاتی آمریکای لاتین فعالیت دارند. پنج کشور این منطقه به چین امکان رهگیری و نظارت داده‌اند و چین امیدوار است این شبکه را گسترش دهد.  

به نوشته وال‌استریت ژورنال، تاخت‌و‌تاز رقبای آمریکا در نیم‌کره غربی هر آن ممکن است طوفانی سیاسی ایجاد کند. اما ایالات متحده آمریکا همان‌طور که زمانی خطر جاه‌طلبی‌های روسیه در جمهوری‌های شوروی سابق بر صلح و ثبات اروپا و تاثیر تحرکات نظامی چین در اطراف تایوان بر منافع آمریکا را جدی نگرفت، اکنون نیز این هشدار را نایده می‌گیرد که فعالیت متمرکز چین، روسیه و ایران در نیم‌کره غربی امنیت آمریکا را تضعیف می‌کند.

به عقیده نویسنده وال‌استریت ژورنال، تمرکز بر اهداف جهانی مبهم و بلندپروازانه به بهای آسیب به منافع ملی آمریکا تمام شده است. امنیت و رفاه کشورهای همسایه برای آمریکا اهمیت زیادی دارد اما از پایان جنگ سرد به این سو، آمریکای لاتین در حاشیه سیاست خارجی آمریکا بوده است.

در ادامه مقاله وال‌استریت ژورنال آمده است امنیت آمریکا در گرو این است که هیچ قدرت متخاصمی نیم‌کره غربی را به صحنه رقابت ژئوپلتیک تبدیل نکند. برای جلوگیری از دخالت در امور کشورهای این نیم‌کره، آمریکا باید با همسایگانش همکاری کند تا مانع ایجاد نابسامانی‌‌هایی شود که زمینه‌‌ساز مداخله قدرت‌های متخاصم است.

وال‌استریت ژورنال می‌نویسد انفعال واشنگتن در حالی که کارتل‌های مواد مخدر ساختارهای دولتی را تضعیف کرده‌اند و قدرت‌های خارجی متخاصم در سراسر این نیم‌کره جای پایشان را محکم کرده‌اند فرصتی تاریخی در اختیار چین، روسیه و ایران قرار داده است. نویسنده مقاله در پایان هشدار می‌دهد معجون مسموم بی‌ثباتی و دخالت خارجی در نیم‌کره غربی ممکن است به‌زودی قدرت آمریکا در مواجهه با چالش‌های پیش‌رو را تضعیف کند، مگر اینکه جو بایدن از این انفعال بیرون بیاید و سیاستی مانند جیمز مونرو، پنجمین رئیس‌جمهوری آمریکا، اتخاذ کند که مانع مداخله دولت‌های اروپایی در امور آمریکای لاتین شد.