باکو خواستار تکمیل تحقیقات مرتبط با حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در ایران شد

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان: «طرف آذربایجانی باید مطمئن شود که شرایط برای فعالیت ایمن سفارت مهیا است»

سفارت جمهوری آذربایجان در تهران - باشگاخ خبرنگاران جوان

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان روز دوشنبه ۲۲ خرداد (۱۲ ژوئن) اعلام کرد که انتظار دارد ایران تحقیقات خود را در مورد حمله ۲۷ ژانویه به سفارت این کشور در تهران تکمیل کند تا هیئت آذربایجانی بتواند از سرگیری فعالیت سفارت خود در تهران را بررسی کند.

بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان، آیخان حاجی‌زاده، سخنگوی این وزارتخانه گفت: «عاملان و دستور دهندگان این اقدام تروریستی باید به دست عدالت سپرده شوند و به اشد مجازات برسند.»

حاجی‌زاده با بیان اینکه اخیرا تماس‌های متعددی بین جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران برقرار شده است گفت، وزرای خارجه دو کشور در خصوص وضعیت کنونی روابط دوجانبه تبادل نظر کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین افزود: «طرف آذربایجانی باید مطمئن شود که شرایط برای فعالیت ایمن سفارت مهیاست و باید در این زمینه ضمانت‌های کامل داده شود.»

از سوی دیگر ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه در نشست خبری درباره مناسبات با جمهوری آذربایجان گفت که چهار دور گفت‌وگو بین وزرای خارجه دو کشور انجام شده است. او افزود: «گمان می‌کنیم در ارتباط با کنترل تنش در نتیجه اقدامات دیپلماتیک که انجام دادیم به نتیجه مثبت رسیدیم.»

او با اشاره به اینکه «برخی گام‌های فنی» بین دو طرف مطرح است، افزود که سیاست جمهوری اسلامی در ارتباط با آذربایجان، نه ایجاد تنش، بلکه تنش‌زدایی و بازگرداندن روند روابط مبتنی بر همکاری سازنده خود است.

در ۲۷ ژانویه سال جاری یک مرد مسلح به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران حمله کرد که در جریان این حمله مسلحانه، مسئول امنیتی سفارت جمهوری آذربایجان کشته شد و دو نفر دیگر هم زخمی شدند.

جمهوری آذربایجان پس از این حمله، کارکنان خود در سفارت و اعضای خانواده آنها را از ایران خارج کرد و  به شهروندان خود توصیه کرد که به ایران سفر نکنند.

بیشتر از جهان