چین همچنان با رکود اقتصادی پساکرونا دست به گریبان است

به‌رغم پایان محدودیت‌های کرونا، فروش کساد است، خریداران از چشم‌انداز اقتصادی و احتمال بی‌کاری نگران‌اند و مایل به خریدهای بزرگ نیستند

سیر نزولی تولید در ماه مه سرعت بیشتری گرفت و سفارش‌های جدید و سفارش‌های صادرات کاهش یافته است‌ـ STR/AFP

هرچند با پایان محدودیت‌های کرونا در چین اقتصاد این کشور در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۳ آثار بازگشت و بهبود نشان داد، تولید کارخانه‌ها و خرید مصرف‌کنندگان رو به کاهش است.

به گزارش اسوشیتدپرس، نتایج یک نظرسنجی رسمی نشان می‌دهد که در شهرهای چین، از هر پنج کارگر جوان یک نفر بی‌کار است.

رشد اقتصادی چین در سه ماهه منتهی به مارس سال جاری به ۴.۵ درصد رسید، که نسبت به ۲.۹ درصد در سه ماهه پیش از آن افزایش داشت. اما کارشناسان می‌گویند شاید چین قله سیر صعودی بهبود اقتصادی را پشت سر گذاشته باشد.

ژانگ نینگ، اقتصاددان، به اسوشیتدپرس می‌گوید روند فعلی چندان امیدوارکننده نیست و اقتصاد نیازمند «جهش تقاضای داخلی» با حمایت دولت است تا اعتماد کسب‌و‌کارها و مصرف‌کنندگان تقویت شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پایان محدودیت‌هایی که شهرها را تا هفته‌ها خلوت و بیشتر سفرهای بین‌المللی را لغو کرده بود کسب‌و‌کارها را به رونق فروش امیدوار کرد. اما فروش کساد است، خریداران از چشم‌انداز اقتصادی و احتمال بی‌کاری نگران‌اند و مایل به خریدهای بزرگ نیستند.

میزان فروش در مقایسه با سال گذشته ۱۸.۴ درصد افزایش داشته است، اما نصف رشد ۳۵ درصدی است که پیش‌بینی شده بود. تولید کارخانه‌ها ۰.۵ درصد نسبت به ماه مارس کاهش داشته و از رشد سرمایه‌گذاری کاسته شده است.

به گزارش اسوشیتدپرس، به نقل از نتایج یک نظرسنجی رسمی، سیر نزولی تولید در ماه مه سرعت بیشتری گرفت و سفارش‌های جدید و سفارش‌های صادرات کاهش یافته است.  

در ماه مه، میزان صادرات نسبت به سال گذشته ۷.۵ درصد و میزان صادرات به آمریکا ۱۸.۲ درصد کاهش داشت.

این چالشی بزرگ برای خودروسازها و سایر تولیدکنندگان است که در تلاش‌اند کاهش تقاضای داخلی را با فروش خارجی جبران کنند.

تنگ‌لونگ اتومبیل، که در شهر شیانگ‌یانگ در جنوب غربی چین اتوبوس برقی می‌سازد، به محض پایان محدودیت‌های سفر، فروشندگانش را به روسیه، کره جنوبی و جنوب شرق آسیا فرستاد تا پس از وقفه‌ای سه ساله، دوباره سفارش بگیرد.

لی ییچن، که در پکن دفتر استخدام محافظ شخصی دارد، به اسوشیتدپرس می‌گوید مشتریانش تمایل چندانی ندارند هزینه کنند. او می‌افزاید: «از کسب‌و‌کار من می‌شود فهمید روند بهبود اقتصاد خیلی خوب نیست. بسیاری از مشتری‌ها که رئیس و مدیرند برخلاف سابق، مایل نیستند پولی برای استخدام [محافظ شخصی] خرج کنند.»

بیشتر از جهان