باورهای اشتباه در مراقبت از پوست

بسیاری از باورهای اشتباه پوستی نه‌تنها کمکی به بهبود شرایط پوست نمی‌کنند، بلکه می‌توانند منشا مشکلات جدی شوند

لایه‌برداری زیاد، استفاده‌نکردن از ضدآفتاب در پاییز و زمستان و بسیاری موارد دیگر، باورهای نادرستی‌اند که به پوست آسیب می‌رسانند- Canva

همه دوست دارند پوستی شفاف و درخشان داشته باشند. اما رسیدن به این هدف، بیش از اینکه به خرید محصولات گران‌قیمت و پاک‌سازی منظم پوست ربط داشته باشد، به توانایی افراد در تشخیص واقعیت از داستان‌های تخیلی وابسته است. واقعیت این است که بسیاری از توصیه‌های مراقبت از پوست کار نمی‌کنند و برخی از باورهای اشتباه در این زمینه حتی می‌توانند باعث آسیب شوند.

فوربس به سراغ تعدادی از متخصصان پوست رفته است تا برخی از این باورهای اشتباه را به چالش بکشد.

 

به گفته دکتر هاوارد سوبل، متخصص و جراح پوست در بیمارستان لنوکس هیل نیویورک، مدرکی که نشان دهد نوشیدن کم یا زیاد آب برای پوست مفید یا مضر است وجود ندارد. دکتر سوبل معتقد است اگرچه نوشیدن آب بیشتر می‌تواند برای سلامتی مفید باشد، اما آبی که می‌نوشید خودبه‌خود جذب پوست نمی‌شود، بلکه جذب جریان خون می‌شود و کلیه‌ها آن را تصفیه می‌کنند و درنتیجه آن، سلول‌های بدن و متعاقبا کل بدن آب‌رسانی می‌شود.

البته دکتر سوبل تاکید می‌کند که اگر بدنتان کم‌آب شده باشد، بدیهی است که به پوست و سایر قسمت‌های بدن آسیب می‌رساند. اما بهترین راه برای داشتن یک پوست مرطوب این است که از هوای خشک دوری کنید (یا مرطوب‌کننده بزنید). او افزود از پاک‌کننده‌های ملایم، مرطوب‌کننده‌های روزانه و ترکیباتی مانند اسید هیالورونیک که به حفظ رطوبت در سطح پوست شما کمک می‌کنند، استفاده کنید.

 

دکتر پیترسون پیر، متخصص پوست در وست لیک ویلج کالیفرنیا، معتقد است بهداشت فردی نقشی در ایجاد آکنه ندارد. او می‌گوید آکنه حاصل چربی، باکتری، مسدود شدن منافذ و التهاب است که هورمون‌ها و استرس نقش مهمی در ایجاد آن دارند. به گفته او، اگرچه تمیز نکردن صورت کمکی به رفع این شرایط نمی‌کند، اما مطمئنا دلیل ایجاد آکنه نیست.

 

دکتر استوارت کلاپلان، متخصص پوست در بورلی هیلز، در پاسخ به این باور غلط می‌گوید که برنزه کردن با اسپری تنها رنگ پوست شما را تغییر می‌دهد، نه بیشتر. سلول‌های پوستی تیره‌تر نقش محافظتی در برابر اشعه‌های فرا‌بنفش ندارند. به عقیده دکتر کاپلان، این کار حتی اوضاع را بدتر می‌کند، زیرا قرمزی ناشی از آفتاب‌سوختگی به‌دلیل تیرگی پوست به‌راحتی دیده نمی‌شود.

 

دکتر انا اچ.چاکون، متخصص پوست در هیئت مشاوران «اسمارت استایل تودی»، می‌گوید که سلول‌های سطحی پوست به‌طور طبیعی هر یک ماه یک‌بار می‌ریزند. بنابراین نیازی ندارید انواع لایه‌بردار را تهیه کنید، این امر خودبه‌خود اتفاق می‌افتد.

 

دکتر سوزان بارد، متخصص پوست در بروکلین نیویورک، دراین‌باره می‌گوید که یکی از بزرگ‌ترین افسانه‌هایی که در زمینه پوست و پزشکی با آن مواجه‌ایم این است که محصولات طبیعی و ارگانیک ایمن‌ترند. فرمولاسیون محصولات مراقبت از پوست با منشا طبیعی اغلب دقیق نیست و در بسیاری موارد حاوی مواد گیاهی و عصاره‌های روغنی‌اند که می‌توانند باعث ایجاد حساسیت درماتیت تماسی (التهاب پوستی) در برخی افراد شوند. او پیچک سمی ارگانیک یا سم مار را مثال می‌زند تا نشان دهد هرچیزی که از طبیعت می‌آید الزاما بی‌خطر یا سمی نیست.

 

دکتر سوبل می‌گوید که اگر یک کرم دور چشم مواد مناسبی داشته باشد و برای رفع دغدغه خاصی طراحی شده باشد، می‌تواند موثر باشد. او در ادامه به سیاهی یا پف دور چشم ناشی از خستگی اشاره کرد و گفت یک کرم دور چشم حاوی کافئین قطعا می‌تواند چنین التهابی را کاهش دهد و پوست زیر چشم را روشن‌تر کند. دکتر سوبل اضافه کرد که با این حال، کافئین به‌تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد و مهم است در ترکیبات یک محصول مواد نرم‌کننده، مرطوب‌کننده و روشن‌کننده مانند هیالورونیک اسید، ویتامین سی (C) و رتینول وجود داشته باشد. چنین ترکیباتی در کنار یکدیگر می‌توانند خطوط ریز، چین‌وچروک و سیاهی دور چشم را از بین ببرند.

 

دکتر جولیا فیشر، متخصص پوست در منهتن، گفت که شواهد خوبی وجود دارد که بهتر است روی زخم را با محصولاتی مانند وازلین پوشاند تا مرطوب بماند و بهبود یابد. خشک شدن زخم باعث ایجاد پوسته‌ای می‌شود که ممکن است مانع از بهبود زخم شود و ظاهر نهایی جای آن را بدتر کند.

 

به گفته دکتر سوبل، سال‌هاست که رتینول به‌عنوان «کلید طلایی مراقبت از پوست» شناخته می‌شود و این موضوع همچنان درست است. استفاده از رتینول می‌تواند تولید کلاژن و چرخه تعویض سلول‌های پوست را افزایش دهد، به درمان آکنه کمک کند، منافذ را باز کند، خطوط ریز و چین‌وچروک‌ها را به حداقل برساند و رنگ پوست را یکدست کند. بهترین زمان شروع رتینول دهه ۲۰ زندگی است تا آسیب‌های احتمالی را به حداقل برسانید. به گفته دکتر سوبل، ابتدا رتینول را دو تا سه مرتبه در هفته و سپس هر روز می‌توانید استفاده کنید.

 

دکتر دبرا جیلمن، استادیار پوست در دانشکده پزشکی ایکان در نیویورک، می‌گوید بسیاری از مردم فکر می‌کنند فقط در تابستان به کرم ضدآفتاب نیاز دارند که اشتباه است. هر چند اشعه فرابنفش (UVB) که باعث آفتاب‌سوختگی می‌شود به ‌شدت تابستان نیست، اما همیشه وجود دارد. اشعه‌های فرا‌بنفشی که باعث خطوط ریز، چین‌وچروک و لک پوستی می‌شود (UVA)، در تمام طول سال وجود دارد و برای همین ضدآفتاب یک محصول برای همه فصول است.

 

دکتر دونا هارت، متخصص پوست در تگزاس، دراین‌باره توضیح می‌دهد که افراد مستعد آکنه اغلب به‌دنبال محصولاتی برای مبارزه با پوست چرب‌اند و تونرها به‌عنوان راهی برای پاک‌سازی چربی اضافه پوست بعد از شست‌وشو معرفی می‌شوند. با این حال، شست‌وشو با یک پاک‌کننده ملایم و آب برای تمیز کردن کامل صورت کافی است و نیازی نیست چربی پوستتان را آن‌‌قدر بگیرید که صدای تمیزی بدهد! او ادامه می‌دهد که در گذشته تونرها اغلب با الکل‌هایی ساخته می‌شدند که با خشک‌کردن پوست، آن را مستعد آسیب بیشتر در مقابل رادیکال‌های آزاد می‌کردند. او به تونرهای حاوی آلفا و بتا هیدروکسی اسید نیز اشاره کرد که می‌توانند پوست را لایه‌برداری کنند و به‌طور بالقوه جوش‌های آکنه را به حداقل برسانند، اما افزود که این مواد اغلب در شوینده‌های مخصوص آکنه گنجانده شده‌اند.

 

دکتر تاد مینارز، متخصص پوست در مینارس درماتولوژی در فلوریدا، می‌گوید که دستگاه‌های لایه‌بردار مکمل خوبی در برنامه مراقبت پوست‌اند، اما برس‌های شست‌وشوی صورتی که سر چرخان دارند، در صورت استفاده بیش‌ازحد می‌توانند پوست را تحریک کنند.

دکتر مینارز در ادامه به یکی از بیماران خود اشاره کرد که روزانه از یک برس شست‌وشوی صورت برای کمک به پوست چرب و دارای جوشش استفاده می‌کرد، اما باعث خشکی و تحریک پوستش شد. به گفته او، این دستگاه‌ها برای چند بار استفاده در هفته برای برخی از افراد مناسب‌اند، اما برای کسانی که پوست حساسی دارند، ممکن است هیچ‌وقت گزینه خوبی نباشند.

بیشتر از زندگی