هند: ماموریت ما کمک به مردم افغانستان است

دهلی نو از گسترش فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان نگران است

وزیر خارجه هند گفت که با مردم افغانستان روابط تاریخی دارند-MAXIM SHIPENKOV / POOL / AFP

سوبرامانيام جايشانكار، وزیر امور خارجه هند، روز پنجشنبه ۱۸ خرداد (۸ ژوئن)، گفت که هند یک تیم فنی را به سفارتش در افغانستان اعزام کرده است و هدف این تیم، نظارت بر وضعیت افغانستان و بررسی چگونگی حمایت از مردم این کشور است.

به گزارش رسانه‌های هندی، جايشانكار گفت که اینک تمرکز دهلی‌نو در افغانستان کمتر سیاسی است و بیشتر برای کمک‌رسانی به مردم افغانستان تلاش می‌کند.

او افزود: «پس از تسلط طالبان بر افغانستان، ما دیپلمات‌ها و کارکنان مستقر در افغانستان را به‌دلیل نگرانی‌های امنیتی مشروع از این کشور خارج کردیم و بسیاری از کشورهای دیگر هم همین کار کردند. با گذشت زمان ما یک تیم فنی را به سفارت فرستادیم و آن‌ها برای مدتی آنجا بوده‌اند.»

وزیر خارجه هند در پاسخ به اینکه آیا با حکومت طالبان در افغانستان تعامل دارند، گفت که در افغانستان کمبود واکسن، گندم و دارو وجود دارد و تمرکز ما بر روی کمک به مردم است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «با مردم افغانستان پیوند تاریخی داریم و ماموریت ما در افغانستان بیشتر کمک‌رسانی است.»

هند در ژوئن ۲۰۲۲ تصمیم گرفت یک تیم فنی در سفارت این کشور در کابل مستقر کند تا حضور دیپلماتیک خود در افغانستان پس از سرنگونی نظام جمهوری را از سر بگیرد. دهلی‌نو بلافاصله محموله‌ای از تجهیزات پزشکی را به‌عنوان کمک‌های بشردوستانه به افغانستان ارسال کرد و در چندین نوبت هم از طریق پاکستان و ایران به افغانستان گندم فرستاد.

در سال ۲۰۰۱ و پس از سرنگونی رژیم طالبان در حمله ائتلاف جهانی به رهبری ایالات متحده، هند پس از آمریکا به‌ منبع اصلی کمک‌های توسعه‌ای در افغانستان تبدیل شد.

دهلی‌نو از گسترش فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان نگران است و تلاش می‌کند که با طالبان محتاطانه رفتار کند، تا خطری منافع هند را تهدید نکند. مقام‌های هندی چندین بار هشدار داده بودند که تهدید و گسترش تروریسم از افغانستان باید جدی گرفته شود.

طالبان روابط نزدیکی با پاکستان، رقیب اصلی هند، دارند و این موضوع باعث شده است که دهلی‌نو به کمک‌رسانی در افغانستان متوسل شود.