جوزپ بورل: در مورد رویدادهای اخیر ایران سکوت نکردیم

انا فوتیگا: زمان آن رسیده که اروپا رویکرد خود را در برابر ایران تغییر دهد

 بورل پیش‌تر از تهران خواسته بود آمار قربانیان سرکوب اعتراض‌های آبان‌ را فوری اعلام کنند- OSCAR DEL POZO / AFP

در حالی که جوزپ بورال، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست روز چهارشنبه پارلمان اروپا اعلام کرد اروپا در مورد گزارش‌های مربوط به سرکوب اعتراض‌های مردمی آبان‌ماه سکوت نکرده، انا فوتیگا، نماینده پارلمان اروپا و وزیر خارجه پیشین لهستان نیز می‌گوید زمان رویکرد تازه اروپا در قبال ایران فرا رسیده‌ است.

بورل روز گذشته در پارلمان اروپا گفت که چه به صورت غیر علنی و چه علنی در مورد رویدادهای اخیر در ایران واکنش نشان داده است.

او قبلا هم ضمن محکوم کردن استفاده از خشونت علیه معترضان، از مقامات تهران خواسته بود هر چه سریعتر آمار کشته‌ها و بازداشتی‌های این اعتراض‌ها را اعلام کنند.

با گذشت بیش از یک ماه از اعتراض‌های مردمی آبان‌ماه، مقامات همچنان از اعلام آمار قربانیان سر بازمی‌زنند.

اعتراض‌ها از روز ۲۴ آبان‌ماه با افزایش سه برابری قیمت بنزین آغاز شد و به سرعت به تظاهراتی علیه وضعیت وخیم معیشتی و ضد حکومتی تبدیل شد. نیروهای امنیتی از همان روز نخست اعتراض‌ها به روز مردم آتش گشودند. تازه‌ترین گزارش عفو بین‌الملل از تعداد کشته‌های این اعتراض‌ها ۳۰۴ نفر است و همچنان انتظار می‌رود که این آمار افزایش یابد. آمار غیررسمی نیز تعداد بازداشتی‌ها را بیش از ۷ هزار نفر اعلام می‌کند و بازداشت‌ها همچنان ادامه دارد.

بورل در بخش دیگری از اظهارات خود این نکته را خاطرنشان کرده که آمار و ارقام مربوط به قربانیان این اعتراض‌ها نشان دهنده وسعت و گستردگی رویدادهای اخیر در ایران است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال ای‌یو‌تودی به نقل از فوتیگا نوشته که اتحادیه اروپا باید در روابط خود با ایران تجدید نظر کند.

انتظار می‌رود پارلمان اروپا در نشست امروز خود در مورد قطعنامه‌ای در خصوص محکومیت نقض حقوق بشر در ایران و سرکوب خشن اعتراض‌های اخیر تصمیم‌گیری کند. پارلمان اروپا از رهبران اروپایی و کمیسیون اروپا خواهد خواست که رویکرد جدیدی را در مقابل دولتی که مردم خود را سرکوب می‌کند،‌ دنبال کنند.

فوتیگا همچنین به این نکته اشاره کرده که جامعه بین‌المللی نمی‌تواند به تعامل با حکومتی که مردم خودش را می‌کشد، ‌ادامه دهد.

موضوع رویکرد جدید اتحادیه اروپا در قبال ایران پس از آن مطرح می‌شود که فدریکا موگرینی، رئیس سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا از سمت خود کنار رفت. او که روابط خوبی با مقامات جمهوری اسلامی داشت حتی در آخرین روزهای حضور در این پست که با اعتراض‌های آبان‌ماه همراه بود نیز از به کار گرفتن لحنی تند در محکومیت سرکوب خشن مردم خودداری کرد.

موگرینی همچنین این نکته را خاطرنشان کرده بود که رویدادهای آبان‌ماه و نحوه برخورد حکومت با آن به توافق هسته‌ای ارتباطی ندارد.

هرچند تصمیم‌گیری در مورد قطعنامه محکومیت نقض حقوق بشر در ایران امروز در پارلمان اروپا انجام می‌شود، تا تغییر موضع جدی اروپا در قبال ایران راه طولانی در پیش است.

اغلب کشورهای اروپایی همچنان به دنبال اجرای برجام هستند و از سوی دیگر برای آغاز فعالیت کانال ویژه اقدام مالی (اینستکس) تلاش می‌کنند.

پارلمان اروپا در حالی امروز قطعنامه مربوط به ایران را بررسی می‌کند که سازمان ملل نیز روز چهارشنبه قطعنامه‌ای را در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران تصویب کرد. همچنین امروز مایک پومپئو،‌ وزیر امور خارجه آمریکا نیز در مورد موضع کشورش در برابر نقض حقوق بشر در ایران و سرکوب‌های اخیر صحبت خواهد کرد. 

بیشتر از