کابینه امنیتی اسرائیل درباره تهدیدهای چندجانبه ایران تشکیل جلسه می‌دهد 

دیدارها در میانه اوج‌گیری تشدید تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود

کابینه امنیتی اسرائیل قرار است هفته آینده برای بحث درباره درگیری احتمالی چندجانبه در اثر تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله تشکیل جلسه دهد.

روزنامه هاآرتص به نقل از گزارش کانال ۱۲ این کشور روز پنجشنبه نوشت که نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو و یوآو گالانت، وزیر دفاع، پیش از نشست کابینه امنیتی در روز یکشنبه پیش رو، مسائل امنیتی را ارزیابی خواهند کرد. 

این دیدارها در میانه اوج‌گیری و تشدید تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و هشدارهای اسرائیل مبنی بر وقوع درگیری گسترده بر سر این موضوع برگزار می‌شود. 

جمهوری اسلامی ایران توسعه برنامه هسته‌ای خود را از سال ۲۰۱۸ به این سو شتاب بخشیده است. 

گفت‌وگوها میان نمایندگان ایران و کشورهای غربی طرف مذاکره برای احیای توافق برجام در سال گذشته به جایی نرسید و مسکوت ماند، اما گزارش‌های اخیر حاکی است که گام‌هایی برای تجدید احتمالی مذاکرات دیپلماتیک برداشته شده است. اسرائیل نگران احیا و بازگشت مجدد برجام است و می‌گوید این اقدام به معنای مشروعیت‌بخشی به فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی و حذف حمایت بین‌المللی از اقدام نظامی احتمالی علیه آن است. 

هشدارهای اسرائیل درباره احیای برجام ادامه دارد و نتانیاهو و گالانت روز پنجشنبه درباره آن مجددا هشدار دادند. 

نتانیاهو در پیامی ویدیویی خطاب به مردم کشورش گفت که تمام گزارش‌ها درباره ایران را بررسی می‌کند و افزود: «پیامی روشن برای ایران و جامعه بین‌المللی دارم: اسرائیل برای جلوگیری از دستیابی ایران به بمب هسته‌ای هرآنچه لازم باشد انجام می‌دهد.»

گالانت نیز در یک مراسم نظامی، به آنچه وزارت دفاع اسرائیل «تحولات جدید در برنامه هسته‌ای ایران» خواند پاسخ داد و گفت: «خطرهایی که کشور اسرائیل را تهدید می‌کند در حال شدت گرفتن است و ممکن است لازم باشد که ما برای حفاظت از یکپارچگی اسرائیل و آینده یهودیان به وظیفه خود عمل کنیم.»

پیشتر، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مستقر در وین از پایان تحقیق درباره آثار اورانیوم کشف‌شده در سایت‌های اعلام‌نشده اتمی جمهوری اسلامی خبر داده بود. آسوشیتدپرس چند روز پیش گزارش داده بود که جمهوری اسلامی نگرانی‌های آژانس درباره فعالیت مخفیانه هسته‌ای مشکوک در سایت مریوان و تاسیسات زیرزمینی فردو را حل‌وفصل کرده است. 

در گزارش محرمانه سه ماهه آژانس، که میان کشورهای عضو توزیع شده است، آمده است که بازرسان پس از تشخیص اینکه «یک کشور عضو» در سال‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ در آن منطقه معدنی را اداره می‌کرده است، دیگر سوال و ابهامی درباره سایت مریوان ندارند.

اما سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل گفت که مواد اتمی در سایت مریوان «‌ممکن است پیامدهای بسیار خطرناکی داشته باشد.»

لیور هایات گفت:‌ «به توضیح ایران درباره وجود مواد هسته‌ای در سایت مریوان نمی‌توان اعتماد کرد. این امر از نظر فنی غیرممکن است.» او گفت که ایران به دروغگویی و فریب جامعه بین‌المللی ادامه می‌دهد. 

وزارت خارجه اسرائیل درباره بسته شدن تحقیق درباره فردو اظهارنظری نکرده است. 

همچنین، رون درمر، وزیر امور راهبردی اسرائیل، و تساخی هانگبی، مشاور امنیت ملی آن کشور، این هفته در شهر واشنگتن با مقام‌های کاخ سفید و وزیر خارجه آمریکا دیدار و درباره تهدید جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگو کردند. 

بر اساس بیانیه کوتاهی که کاخ سفید روز پنجشنبه منتشر کرد، هانگبی و درمر صبح پنجشنبه با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، دیدار کردند و درباره جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای و «راه‌های مقابله با تهدیدهای ایران و گروه‌های نیابتی‌اش» مذاکره کردند. 

بنا بر این بیانیه، مقام‌های اسرائیلی و آمریکایی همچنین درباره «روابط نظامی عمیق روسیه و جمهوری اسلامی ایران و اهمیت حمایت از اوکراین در دفاع از خاک و شهروندانش، از جمله در مقابل پهپادهای ایرانی»‌ گفت‌وگو کردند. 

گزارش دیگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز چهارشنبه نیز نشان داد که جمهوری اسلامی ایران ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود را در ماه‌های اخیر افزایش چشمگیری داده و به بیش از ۲۳ برابر حد مجاز تعیین‌شده در توافق برجام رسانده است که در سال ۲۰۱۵ میان تهران و قدرت‌های جهانی امضا شد. 

در توافق برجام، ذخایر اورانیوم تهران به ۳۰۰ کیلوگرم و غنی‌سازی به ۳.۶۷ درصد محدود شد. اما جمهوری اسلامی غنی‌سازی اورانیوم را به ۶۰ درصد رساند. کارشناسان می‌گویند که این سطح از غنی‌سازی برای ایران کاربردی غیر از هدف‌های نظامی ندارد.

در گزارش آژانس، کل ذخایر اورانیوم غنی‌شده جمهوری اسلامی ایران تا تاریخ ۱۳ مه بیش از چهار هزار و ۷۴۴ کیلوگرم برآورد شده است. در گزارش آمده است که از این مقدار ۱۱۴.۱ کیلوگرم با خلوص ۶۰ درصد است.

برای ساختن سلاح اتمی به اورانیوم غنی‌شده حدود ۹۰ درصدی نیاز است که با سطح فعلی اورانیوم غنی‌شده در ایران فاصله کمی دارد. 

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هشدار داده است که ایران هم‌اکنون اورانیوم کافی برای تولید «چند بمب» دارد و برای ساختن سلاح و سوار کردن آن‌ها بر موشک احتمالا چند ماه دیگر وقت لازم دارد. طبق ارزیابی جامعه اطلاعاتی و امنیتی آمریکا، جمهوری اسلامی ایران به دنبال تولید بمب اتم نیست. 

جمهوری اسلامی ایران همواره هرگونه جاه‌طلبی برای توسعه قابلیت ساخت تسلیحات هسته‌ای را رد کرده و تاکید کرده است که فعالیت‌هایش هدف‌های صلح‌آمیز دارد.