کشف شبه‌ماه در نزدیکی زمین

«شبه ماه» جدید کشف‌شده، یک سنگ فضایی ۱۵ متری است

دانشمندان تخمین می‌زنند که قطر این سنگ فضایی، تقریبا با سه ماشین شاسی‌بلند برابر باشد - Canva

«شبه‌ماه» جدید کشف‌شده در نزدیکی زمین، از ۱۰۰ سال پیش از میلاد تاکنون در کنار سیاره ما در حال حرکت بوده است.

اخترشناسان می‌گویند سیارک «اف‌دابلیو ۱۳ ۲۰۲۳» (2023 FW13)، یک «شبه‌ماه» است که تقریبا در کنار زمین، در حال گردش به دور خورشید است.

 به گزارش لایو ساینس، سیارک «اف‌دابلیو ۱۳ ۲۰۲۳» یک «شبه‌ماه» یا «شبه‌قمر» است، چرا که در بازه زمانی مشابهی مانند زمین به دور خورشید می‌گردد. این سنگ فضایی تنها به میزان کمی تحت اثر کشش گرانشی سیاره ما قرار دارد.

دانشمندان تخمین می‌زنند که قطر این سنگ فضایی ۱۵ متر یعنی تقریبا با سه ماشین شاسی‌بلند برابر باشد.

سیارک «اف‌دابلیو ۱۳ ۲۰۲۳» طی گردش خود به دور خورشید، به دور زمین نیز می‌گردد و تا فاصله ۱۴ میلیون کیلومتری به ما نزدیک می‌شود.

به گفته ناسا، برای این‌که درکی از این فاصله داشته باشیم، می‌توان تصور کرد که قطر ماه ۳۴۷۴ کیلومتر است و در نزدیک‌ترین نقطه مدار خود در فاصله ۳۶۴ هزار کیلومتری از زمین قرار دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سیارک «اف‌دابلیو ۱۳ ۲۰۲۳» را نخستین بار رصدخانه «پان‌-استارز» در بالای کوه آتشفشانی «هالیکالا» هاوایی رصد کرد. پس از آن، تلسکوپ هاوایی–فرانسه–کانادا و دو رصدخانه در آریزونا، وجود این سیارک را تایید کردند.

پس از آن، در تاریخ اول آوریل، مرکز بررسی ریزسیاره‌ها در اتحادیه بین‌المللی نجوم، گروهی از دانشمندان که مسئولیت انتخاب و نام‌گذاری سیارات و قمرهای جدید و دیگر اجرام منظومه شمسی را بر عهده دارند، این سیارک را به‌طور رسمی در فهرست سنگ‌های فضایی قرار دادند.

برخی برآوردها نشان می‌دهد که سیارک «اف‌دابلیو ۱۳ ۲۰۲۳» دست‌کم از ۱۰۰ سال پیش از میلاد، همسایه کیهانی زمین بوده است. آدرین کافینت، اخترشناس و روزنامه‌نگاری که برای نخستین بار پس از مدل‌سازی مداری این سیارک، آن را به‌عنوان «شبه‌ماه» طبقه‌بندی کرد، در گفت‌وگو با «اسکای‌ اند تلسکوپ» گفت که این سنگ فضایی، مسیر مداری خود را تا حدود سال ۳۷۰۰ میلادی ادامه خواهد داد.

او همچنین اشاره کرده است که به نظر می‌رسد که این طولانی‌ترین شبه‌‌قمر زمین باشد که تا به امروز شناخته شده است.

به گزارش تارنمای «اسپیس»، پس از کشف اولیه سیارک «اف‌دابلیو ۱۳ ۲۰۲۳» در ماه مارس، ستاره‌شناسان داده‌های به دست آمده از رصد را بررسی کردند و مشاهداتی از این سیارک یافتند که به سال ۲۰۱۲ بازمی‌گردد.

با وجود اینکه این شبه‌قمر نسبتا نزدیک به زمین است، اما احتمالا در مسیر برخورد با سیاره ما قرار ندارد.

آلن هریس، ستاره‌شناس موسسه علوم فضایی، در گفت‌وگو با با «اسکای‌ اند تلسکوپ» می‌گوید خبر خوب این است که چنین مداری همین‌طور به شکل غیرمنتظره در مسیر برخورد با زمین قرار نمی‌گیرد.

این سیارک تنها شبه‌قمر زمین نیست. یک شبه‌قمر دیگر به نام «كامو اوليوا» نیز شبه‌قمر زمین محسوب می‌شود که در سال ۲۰۱۶ کشف شد. این سنگ فضایی در طول گردش خود به دور خورشید به سیاره ما نزدیک می‌شود. از همه جالب‌تر این‌که یک بررسی در سال ۲۰۲۱ نشان داد که این سیارک در واقع ممکن است قطعه‌ای از ماه باشد.

بیشتر از علوم