دی‌ان‌ای قدیمی طاعون به کمک پژوهش درباره بیماری‌های عفونی می‌آید

این کشف جدید محققان ممکن است به درک اینکه کدام ژن‌­ها «در شیوع بیماری‌های عفونی مهم‌­اند» کمک کند - Canva

دانشمندان به‌تازگی بقایای دی‌ان‌ای به‌جامانده از چهار هزار سال پیش را در بریتانیا کشف کرده‌اند.

به گزارش اسکای نیوز، دانشمندان پس از سوراخ کردن دندان‌های اسکلت در محوطه‌های باستان‌شناسی، پالپ دندان آن‌ها را استخراج کردند. پالپ دندان بافت نرمی در دندان است که می‌تواند بقایای دی‌ان‌ای بیماری‌های عفونی را در خود ذخیره کند و نگه دارد.

کشف دی‌ان‌­ای طاعون با قدمت چهار هزار سال، ازجمله قدیمی‌ترین شواهد این بیماری در بریتانیا محسوب می‌شود.

یکی از دانشمندان می­‌گوید: این کشف جدید محققان ممکن است به درک اینکه کدام ژن‌­ها «در شیوع بیماری‌های عفونی مهم‌­اند» کمک کند.

دانشمندان موسسه فرانسیس کریک (اف­‌سی­‌آی) سه مورد «یرسینیا پستیس»-باکتری عامل طاعون-را در بقایای انسانی شناسایی کرده‌­اند.

دو مورد از آن‌ها در یک گور دسته‌جمعی در «چارترهاوس وارن» در سامرست و یک مورد دیگر در سنگ‌چین­‌های یک بنای یادبود حلقه‌ای در لونس «کومبریا» کشف شده‌اند.

این تیم با همکاری گروه‌های محلی و دانشگاه آکسفورد، از اسکلت ۳۴ انسان مدفون در این دو محوطه کاوش نمونه‌های کوچکی گرفتند.

آن‌ها در ادامه، این دندان‌ها را سوراخ کردند و پالپ دندان که می‌تواند بقایای دی‌ان­‌ای بیماری‌های عفونی را در خود ذخیره کند، استخراج کردند.

پوجا سوالی، نویسنده و دانشجوی دکتری در «اف‌سی­‌آی»، می‌گوید که توانایی تشخیص «پاتوژن‌های باستانی از نمونه‌های تجزیه‌شده» از زمان‌های بسیار دور «باور­نکردنی» است.

او می‌افزاید «این ژن­‌ها، اطلاعاتی را در‌مورد گسترش و تغییرات تکاملی پاتوژن‌ها در گذشته در اختیار ما قرار می­‌دهند و امیدواریم به ما کمک کنند تا متوجه شویم که کدام ژن‌ها احتمالا در شیوع و گسترش بیماری‌های عفونی مهم‌­اند.»

او می‌گوید نیای «یرسینیا پستیس»، ازجمله ساختار‌‌های ژنتیکی موردبررسی در این پژوهش، در طول زمان ژن‌ها را از دست می‌­دهند. الگویی که با همه‌گیری‌‌های بعدی ناشی از همان پاتوژن هم ظاهر شده است.

پیش‌ازاین، طاعون در چند مورد از اوراسیا بین ۵۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سال «پیش از امروز» شناسایی شده است.

«پیش از امروز» اصطلاحی است که در زمین‌شناسی و باستان‌شناسی به کار می‌رود و در آن، سال ۱۹۵۰ به‌عنوان سال مبدا در نظر گرفته می‌شود.

پژوهشگران می‌گویند که پیش از آن، در آن دوره زمانی هیچ موردی از طاعون در بریتانیا دیده نشده بود.

این گسترش جغرافیایی وسیع نشان می‌­دهد که این بیماری به‌راحتی منتقل شده است.

پونتوس اسکوگلوند، سرپرست گروه آزمایشگاه ژنومیک باستانی در «اف­‌سی‌­آی­»، می‌گوید: «این پژوهش قطعه جدیدی از پازل ما در شناخت سابقه ژنتیکی باستانی پاتوژن‌ها و انسان‌ها و چگونگی تکامل مشترک ما است.»

«پژوهش‌های آتی به شناخت چگونگی واکنش ژنوم‌های ما به چنین بیماری‌هایی در گذشته و رقابت تسلیحاتی تکاملی با خود عوامل بیماری‌­زا بیشتر کمک خواهد کرد. موضوعی که می‌تواند به ما در شناخت تاثیر بیماری‌ها در حال یا آینده کمک کند.»

این یافته‌ها در «نیچر کامیونیکیشنز» منتشر شده است.