گزارش عفو بین‌الملل از زندان‌هایی که به «میدان اعدام» تبدیل شدند

به گزارش عفو بین‌الملل، نرخ اعدام مجرمان مربوط به مواد مخدر در سال جاری تقریبا سه برابر شده است

 اگر سرعت اعدام‌ها به شیوه کنونی پیش برود، تا پایان سال جاری میلادی هزار نفر اعدام خواهند شد-Telegram/@senfi_uni_iran

عفو بین‌الملل بامداد جمعه، ۱۲ خرداد، گزارش داد که تعداد اعدام‌های مرتبط با جرائم مواد مخدر در سال جاری در مقایسه با سال قبل تقریبا سه برابر شده است و مقامات جمهوری اسلامی تا کنون دست‌کم ۱۷۳ نفر را در این زمینه اعدام کرده‌اند.

براساس این گزارش در پنج ماهه نخست سال ۲۰۲۳،  دو سوم اعدام‌ها مربوط به جرائم مواد مخدر بوده است. ۲۰ درصد این اعدام‌ها نیز مربوط به ایرانیان بلوچ بوده است.

این گزارش می‌افزاید که از آغاز سال جاری میلادی تا کنون ۲۸۲ نفر در ایران اعدام شده‌اند که این حدود دو برابر تعداد اعدامی است که در پنج ماهه نخست سال گذشته میلادی به ثبت رسیده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عفو بین‌الملل پیش‌بینی کرده است که اگر سرعت اعدام‌ها به شیوه کنونی پیش برود، تا پایان سال جاری میلادی هزار نفر اعدام خواهند شد.

در بخش دیگری از این گزارش به پیشینه اجتماعی اغلب مجرمان مرتبط با مواد مخدر اشاره شده است که اغلب از طبقه‌های پایین‌تر و فقیرتر جامعه می‌آیند. این گزارش اعدام‌ها را جنگ مرگبار حکومت با فقرا توصیف کرده است، چرا که بسیاری از خانواده این مجرمان نان‌آور خانواده را از دست داده‌اند و زیر بار مالی هزینه‌های حقوقی قرار دارند.

گزارش عفو بین‌الملل در ادامه به دلایل بخش دیگری از اعدام‌ها اشاره می‌کند که اصولا دلیل موجهی برای گرفتن جان انسان‌ها نیست. این گزارش می‌گوید جمهوری اسلامی تعدادی را به دلیل روابط جنسی به دار می‌آویزد.

این درحالی است که نیروهای سرکوبگر نیز با خانواده‌های معترض با خشونت رفتار می‌کنند.

دایانا الطحاوی، معاون عفو بین‌الملل در امور خاورمیانه و شمال آفریقا آمار این اعدام‌ها را «شرم‌آور» خواند و گفت که این اعدام‌ها در تضاد با قوانین بین‌الملل است.

عفو بین‌المللی در پایان این گزارش تاکید کرده که مخالف هرگونه اعدام است و اعدام شیوه‌ای غیرانسانی است که حق زندگی را نقض می‌کند.

بیشتر از جهان