سفر حج؛ پاداش فرماندهان طالبان

سال گذشته حضور گسترده مقام‌های طالبان در مراسم حج با موجی از انتقادها مواجه شد

حدود ۳۰ هزار زائر از افغانستان در مراسم حج امسال شرکت می‌کنند-Twitter/@mohiaAfghan

حکومت طالبان با اعزام مقام‌ها و فرماندهان این گروه به مراسم حج، می‌خواهد که پاداش جنگیدن آن‌ها علیه حکومت پیشین و متحدان غربی را بدهد. مشخص نیست که هزینه سفر حج نیروهای طالبان از کدام منبع تامین می‌شود.

برخی از نیروهای طالبان به‌عنوان راهنما و آموزگار به‌طور رایگان به این مراسم فرستاده شده‌اند و هزینه سفر آن‌ها از پول زائران دیگر تامین می‌شود.

طالبان بخشی از کارکنان حکومت پیشین در وزارت حج و اوقاف را برکنار کرده‌اند و نیروهایشان را در این اداره‌ها گمارده‌اند و حالا راهنماهای سفر حج از نیروهای این گروه است.

شهاب‌الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن و پترولیوم (نفت)، روز سه‌شنبه ۹ خرداد (۳۰ مه)‌، در سفر به سرپل گفت که چندین مقام طالبان ازجمله استاندار در سفر حج به سر می‌برند و به همین دلیل با مقام‌های دیگر محلی این گروه دیدار کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نخستین اظهارنظر یکی از مقام‌های طالبان درباره سفر حج نیروهای این گروه است.

سال گذشته حضور گسترده مقام‌های طالبان در مراسم حج با موجی از انتقادها مواجه شد و شهروندان گفته بودند که آن‌ها با پول مالیات‌دهندگان به این مراسم اعزام شده‌اند و به همین دلیل در سال جاری، طالبان درباره تعداد افرادی که به حج رفته‌اند صحبتی نکردند.

طالبان تلاش می‌کنند جزئیات سفر مقام‌های ارشدشان به حج را همگانی نکنند و نمی‌خواهند که جنجال سال گذشته دوباره تکرار شود.

دوره نخست حاکمیت طالبان در سال ۲۰۰۱ با حمله ائتلاف جهانی به رهبری آمریکا در افغانستان سرنگون شد و از آن زمان تا اوت ۲۰۲۱ فرماندهان طالبان و نیروهایشان به شکل پنهانی زندگی می‌کردند و شرایط رفتن به مراسم حج را نداشتند.

اما زمانی که حکومت جمهوری سقوط کرد، طالبان توزیع شناسنامه و گذرنامه به نیروهایشان را در اولویت قرار دادند، تا آن‌ها پس از دو دهه شورش بتوانند از افغانستان خارج شوند.

عارف‌الله عارف، دستیار اداری وزارت حج و اوقاف طالبان، در مصاحبه با تلویزیون ملی زیر نظر طالبان گفته است که طی ۱۰ روز اخیر بیش از ۱۰ هزار زائر از افغانستان به عربستان سعودی منتقل شده‌اند و این روند همچنان ادامه دارد.

او افزوده است کسانی که مهلت اقامت‌شان در شهر مدینه پایان یافته است، به مکه منتقل می‌شوند.

به گفته‌ او، بیش از ۱۲۰۰ زائر از مدینه به مکه منتقل شده‌اند.

طالبان فعالیت گسترده تبلیغاتی در مراسم حج دارند و لحظه‌به‌لحظه جزئیات سفر زائران را اطلاع‌رسانی می‌کنند. این گروه تلاش کرده است حضور زائران اهل تشیع در این مراسم گسترده باشد تا نشان دهد که در حکومتشان تبعیض وجود ندارد.

حکومت طالبان در ۳۰ اردیبهشت اعلام کرد که حدود ۳۰ هزار زائر را برای حج تمتع به عربستان سعودی می‌فرستد. هزینه هر زائر حدود چهار هزار دلار آمریکایی است. این زائران از فرودگاه‌های کابل، هرات، مزارشریف و قندهار به عربستان سعودی سفر می‌کنند و فرماندهان طالبان در هر استان سهمیه حج دارند.

با وجودی که افغانستان با بحران مالی و بشردوستانه مواجه است، اما تقاضا برای رفتن به حج در بالاترین سطح قرار دارد. ازدحام زیاد باعث شده است که وزارت حج و اوقاف طالبان از طریق قرعه‌کشی افراد را به حج بفرستند.

حج از مهم‌ترین مراسم مذهبی مسلمانان جهان است و هر سال میلیون‌ها نفر برای انجام این مراسم به عربستان سعودی می‌روند.