طالبان روند انتقال زائران حج از افغانستان به عربستان سعودی را آغاز کردند

قرار است ۳۰ هزار تن از افغانستان در مراسم حج تمتع امسال شرکت کنند

طالبان سال گذشته اکثر اعضای این گروه را به حج  فرستادند- twitter/@mohiaAfghan

 

مقام‌های گروه طالبان اعلام کردند که اعزام حجاج افغان به حج تمتع امسال از شنبه شب با انتقال نخستین گروه از زائران آغاز شد. مقام‌های وزارت حج و اوقاف گروه طالبان می‌گویند در مجموع ۳۰ هزار زائر برای حج واجب امسال به مراسم حج در عربستان سعودی اعزام خواهند شد.

مولوی عبدالکبیر، سرپرست دفتر نخست‌وزیری طالبان، که برای شرکت در مراسم بدرقه نخستین گروه از زائران به فرودگاه کابل رفته بود، از زائران خواست در حج برای بقای امارت اسلامی دعا کنند.

ملا نور محمد ثاقب، سرپرست وزارت حج و اوقاف طالبان، نیز گفت که برای راهنمایی زائران افغان در مراسم حج تعدادی از علمای دینی را نیز به عربستان سعودی می‌فرستد و تعدادی کتاب راهنمای حج به زبان‌های فارسی و پشتو هم چاپ شده است که در اختیار زوار قرار خواهد گرفت. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال وزارت هوانوردی طالبان اعلام کرد که در نخستین پرواز از فرودگاه کابل ۳۴۲ تن به عربستان سعودی پرواز کرده‌اند. این عملیات از کابل شروع شد اما به‌زودی از استان‌های دیگر نیز پروازهایی به مقصد عربستان سعودی برگزار خواهند شد.

بنابر اعلام این وزارتخانه، مسافران نخستین پرواز به عربستان سعودی اغلب مقام‌های گروه طالبان، کارمندان شرکت هواپیمایی کام‌ایر که عملیات انتقال زائران حج را به عهده دارند و راهنماهای اختصاص‌یافته برای زائران بوده‌اند. 

وزارت هوانوردی طالبان نیز اعلام کرد که قرار است ۳۰ هزار زائر حج از چهار فرودگاه بین‌المللی کابل، هرات، مزارشریف و قندهار به عربستان سعودی سفر کنند. 

سهمیه دائمی افغانستان برای مراسم حج حدود ۳۰ هزار نفر است اما طالبان سال گذشته تنها حدود ۱۳ هزار نفر را برای ادای فریضه حج به عربستان سعودی انتقال داد. 

با وجود گسترش فقر در افغانستان، داوطلب برای سفر حج زیاد است و تعداد افرادی که برای سفر حج به وزارت حج و اوقاف طالبان درخواست داده‌اند بیشتر از سهمیه‌ای است که عربستان سعودی برای افغانستان در نظر گرفته، به همین دلیل، وزارت حج و اوقاف براساس قرعه‌کشی افراد را انتخاب کرده است.

هزینه سفر هر زائر حج حدود چهار هزار دلار آمریکا است که با توجه به گسترش فقر در افغانستان، پول زیادی است. گروه طالبان اعلام کرد که برای اولین بار حین مراسم حج به زائران افغانستان سه وعده غذا می‌دهد. با وجود محرومیت زنان از تمامی عرصه‌های زندگی اجتماعی در افغانستان، طالبان اعلام کردند که در سهمیه حج زنان برابر مردان سهمیه دریافت کرده‌اند و در این زمینه هیچ تبعیضی صورت نگرفته است.