ارتش سودان مذاکرات صلح جده را به حالت تعلیق درآورد

نمایندگان ارتش سودان که برای مذاکرات صلح با نیروهای گسترش سریع از اول ماه مه در جده حضور دارند، این مذاکرات را ترک کردند

مذاکرات صلح بین نمایندگان ارتش سودان و شبه‌نظامیان نیروهای گسترش سریع اوايل ماه مه در شهر جده آغاز شد - REUERS

منابع دیپلماتیک سودانی به خبرگزاری الجزیره گفته‌اند که نمایندگان ارتش سودان به دلیل ادامه حملات شبه‌نظامیان موسوم به نیروهای گسترش سریع، مذاکرات صلح جده را به حالت تعلیق درآورده‌اند.

مذاکرات صلح بین نمایندگان ارتش سودان به فرماندهی عبدالفتاح برهان و شبه‌نظامیان نیروهای گسترش سریع به رهبری ژنرال حمیدتی از اوايل ماه مه در شهر جده عربستان سعودی آغاز شد. نیروهای ارتش سودان می‌گویند شبه‌نظامیان با وجود توافق زبانی درباره آتش‌بس، بارها آن را شکسته‌اند. شبه‌نظامیان هم نیروهای ارتش را به پایبند نبودن به تعهدات موردتوافق در آتش‌بس متهم می‌کنند.

به گفته شبکه الجزیره، با اینکه روز دوشنبه بر سر آتش‌بس پنج‌روزه بین طرفین درگیری توافق عملی به دست آمد، درگیری‌های شدید از صبح سه‌شنبه در خارطوم و برخی شهرهای بزرگ سودان همچنان ادامه یافت. نیروهای ارتش می‌گویند که شبه‌نظامیان نیروهای گسترش سریع از مردم عادی به عنوان سپرانسانی استفاده می‌کنند. ارتش سودان تاکید دارد که شبه‌نظامیان همچنان بسیاری از بیمارستان‌های خارطوم، پایتخت سودان، را در اشغال خود دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا به اعلام سازمان بهداشت جهانی، بیش از نیمی از بیمارستان‌های خارطوم در هفته‌های گذشته به دلیل درگیری‌ها، کاربری خود را از دست داده‌اند و تعدادی از مجروحان درگیری‌های اخیر برای مداوا به کشورهای همسایه از جمله مصر و چاد منتقل شده‌اند.

در روزهای اخیر، عبدالفتاح برهان، فرمانده ارتش و رئیس شورای حکومتی سودان، با انتشار بیانیه‌ای از فولکر پرتس، نماینده سازمان ملل در خارطوم، انتقاد و اعلام کرد که نماینده سازمان ملل به شکلی جهت‌دار از شبه‌نظامیان نیروهای گسترش سریع حمایت می‌کند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در واکنش گفت که از انتشار این بیانیه شوکه شده است و تاکید کرد به نماینده ویژه این سازمان در سودان اعتماد و اطمینان کامل دارد.

سازمان ملل می‌گوید جنگ و درگیری‌هایی که از ۱۵ آوریل در سودان آغاز شدند، تاکنون نزدیک به ۱.۴ میلیون سودانی را آواره کرده‌اند. به گفته این سازمان، بیش از ۳۵۰ هزار نفر از آوارگان سودانی اکنون به کشورهای همسایه مهاجرت کرده‌اند.

سازمان ملل همچنین خاطرنشان می‌کند که بیش از نیمی از جمعیت ۵۰ میلیونی سودان به کمک‌های فوری و اضطراری نیاز دارند. گفته می‌شود در صورت ادامه جنگ بین نیروهای ارتش و شبه‌نظامیان، صدها هزار نفر از مردم سودان در خطر مرگ از گرسنگی و بیماری‌های همه‌گیر قرار می‌گیرند.

بیشتر از جهان