دادگاه نیلوفر حامدی به‌طور غیرعلنی و غیرقانونی برگزار شد

نیلوفر حامدی در برابر قاضی صلواتی تمامی اتهام‌ها را رد کرد و تاکید کرد صرفا وظایف حرفه‌ای خود را در مقام یک خبرنگار اجتماعی انجام داده است

 نیلوفر حامدی در ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ دستگیر شد و از آن تاریخ با تمدید قرار «بازداشت موقت» در زندان اوین به‌سر می‌برد - Public Media

نخستین جلسه رسیدگی به اتهام‌های نیلوفر حامدی، خبرنگار بازداشت‌شده روزنامه شرق، صبح روز سه‌شنبه برخلاف مقررات قانونی و بدون رعایت حقوق متهم، در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی برگزار شد.

نخستین جلسه رسیدگی به‌اتهام‌های نیلوفر حامدی غیرعلنی برگزار شد و به وکلای پرونده نیز اجازه صحبت و دفاع داده نشد. بر اساس گزارش‌ها، نیلوفر حامدی در جلسه دادگاه در برابر قاضی صلواتی تمامی اتهام‌ها را رد کرد و خود را بی‌گناه دانست.

محمدحسین آجورلو، همسر نیلوفر حامدی، روز سه‌شنبه نهم خردادماه ۱۴۰۲ در پیامی در رسانه اجتماعی توییتر نوشت: «دادگاه انقلاب تهران به اعضای خانواده اجازه حضور نداد و وکلای مدافع نیلوفر حامدی هم نتوانستند از او دفاع کنند.»

روز گذشته نیز قاضی صلواتی در جریان رسیدگی به اتهام‌های الهه محمدی به وکلای پرونده اجازه صحبت و دفاع نداد. به‌گفته شهاب میرلوحی، وکیل این پرونده، بعد از قرائت کیفرخواست، «صرفا سئوالی‌های از خانم محمدی پرسیده شد که ایشان پاسخ دادند و در نهایت ختم جلسه اول اعلام و مقرر شد تاریخ جلسه بعدی متعاقبا اعلام شود. در پایان، هر چقدر ما درخواست کردیم که توضیحاتمان را به سمع و نظر دادگاه برسانیم، متاسفانه هیچ فرصتی به ما داده نشد.»

جلسه نخست رسیدگی به‌اتهام‌های نیلوفر حامدی و الهه محمدی در حالی به‌طور غیرعلنی برگزار شد که برابر اصل ۱۶۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی، رسیدگی به جرایم سیاسی و مطبوعاتی باید علنی، با حضور هیئت‌های منصفه و در محاکم دادگستری، نه دادگاه‌های انقلاب، برگزار شد.

به‌نوشته مینا اکبری، روزنامه‌نگار در تهران، روز دوشنبه مقام‌های امنیتی جمهوری اسلامی، الهه محمدی را با یک خودرو ون با شیشه‌های سیاه‌رنگ به محل دادگاه آوردند و به هیچ یک از خبرنگاران، دوستان و اعضای خانواده که در برابر ساختمان دادگاه انقلاب تهران، در خیابان معلم، تجمع کرده بودند اجازه نزدیک شدن به خودرو داده نشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه مشترک وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، این دو خبرنگار بازداشت‌‌شده متهم شده‌اند که با دستگاه‌های اطلاعات کشوری غربی ارتباط و در دوره‌‌هایی با هدف «براندازی» حکومت جمهوری اسلامی شرکت داشته‌اند.

به‌گفته همسر نیلوفر حامدی، او روز سه‌شنبه در برابر قاضی صلواتی تمامی اتهام‌های مطرح‌شده در کیفرخواست دادسرای انقلاب تهران را رد کرد و تاکید داشت که او صرفا وظایف حرفه‌ای خود را در مقام یک «خبرنگار اجتماعی» انجام داده است.

به‌نوشته محمدحسین آجورلو، جلسه رسیدگی به اتهام‌های نیلوفر حامدی کمتر از دو ساعت طول کشید و با وجود اینکه غیرعلنی برگزار شد، عوامل مرکز رسانه‌ای قوه قضائیه در جلسه دادگاه حضور داشتند و عکس و فیلم تهیه کردند.

نیلوفر حامدی در ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ بازداشت شد و از آن تاریخ با تمدید قرار «بازداشت موقت» در زندان اوین به‌سر می‌برد. نیلوفر حامدی در جریان بستری شدن مهسا امینی، در زمره نخستین خبرنگارانی بود که در بیمارستان کسری تهران حاضر شد و بازداشت و بستری شدن مهسا امینی را گزارش کرد.

بازداشت و صدور کیفرخواست برای این دو خبرنگار در تهران، با واکنش‌های گسترده‌ای در میان رسانه‌ها، سازمان‌های حقوق بشری و گروه‌های مدافع آزادی بیان در سراسر جهان همراه شده است.