جایزه آزادی مطبوعات یونسکو به سه روزنامه‌نگار محبوس در ایران اهدا شد

نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه شرق و الهه محمدی، خبرنگار روزنامه هم‌میهن به دلیل اطلاع‌رسانی درباره کشته شدن مهسا امینی بازداشت شدند

سازمان ملل متحد شامگاه سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت (۲ مه) اعلام کرد جایزه جهانی گیلرمو کانو در زمینه آزادی مطبوعات را به الهه محمدی، نیلوفر حامدی و نرگس محمدی، سه روزنامه‌نگار محبوس در ایران، اهدا می‌کند.

بر مبنای گزارش سازمان یونسکو، هیئت‌داوران بین‌المللی متشکل از متخصصان رسانه، برندگان جایزه گیلرمو کانو در سال ۲۰۲۳ را معرفی کردند و مراسم اهدای جوایز نیز با حضور مدیرکل یونسکو در نیویورک برگزار شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اودری آزولی، مدیرکل یونسکو گفت: «ادای احترام به روزنامه‌نگاران زن که برای اجرای وظایف خود با تهدید، حمله و ناامنی مواجه‌اند، اکنون بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد و ما تعهد آنان به راستگویی و پاسخگویی را ارج می‌نهیم.»

زینب سلبی، رئیس هیئت‌داوران بین‌المللی جایزه آزادی مطبوعات یونسکو، نیز در پیامی، از شجاعت الهه محمدی و نیلوفر حامدی تقدیر کرد و گفت که آن‌ها برای تعهدشان به گفتن حقیقت بهای گزافی پرداختند و ما باید اطمینان حاصل کنیم که صدای آن‌ها به همه جهان می‌رسد.

نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه شرق و الهه محمدی، خبرنگار روزنامه هم‌میهن، پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت پلیس امنیت اخلاقی تهران، به دلیل گزارش‌هایی که منتشر کردند، بازداشت و زندانی شدند. این دو روزنامه‌نگار اکنون به زندان اوین منتقل شده‌اند. 

نرگس محمدی هم سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر است.

جایزه سالانه آزادی مطبوعات جهانی یونسکو گیلرمو کانو که سال ۱۹۹۷ راه‌اندازی شد، به شخص، سازمان یا موسسه‌ای اهدا می‌شود که در دفاع یا ارتقای آزادی مطبوعات در هر نقطه از جهان سهم برجسته‌ای دارد. گیلرمو کانو ایزازا، روزنامه‌نگار کلمبیایی، بود که سال ۱۹۸۶ مقابل دفتر کارش، ترور شد.

روز سه‌شنبه، ائتلافی متشکل از چند گروه حقوق بشری نیز اعلام کرد جایزه حقوق زنان اجلاس ژنو برای دموکراسی و حقوق بشر را به شیما بابایی، فعال مدنی و زندانی سیاسی سابق، اهدا می‌کند. شیما بابایی روز چهارشنبه با حضور و سخنرانی در پانزدهمین اجلاس سالانه ژنو برای حقوق بشر و دموکراسی، جایزه‌اش را دریافت می‌کند.