وکیل الهه محمدی: قاضی به وکلا اجازه صحبت نداد

اولین جلسه دادگاه الهه محمدی پس از هشت ماه و با ایرادهای قانونی فراوان برگزار شد

قوه قضاییه جمهوری اسلامی اعلام کرد دادگاه نیلوفر حامدی روز سه‌شنبه برگزار می‌شود - public media

اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات الهه محمدی، خبرنگار روزنامه هم‌میهن، دوشنبه ۸ خرداد برگزار شد. به گفته شهاب میرلوحی، وکیل الهه محمدی، در این جلسه به وکلای پرونده اجازه صحبت داده نشد.

الهه محمدی هفتم مهر ۱۴۰۱ به اتهام پوشش خبری مراسم خاکسپاری مهسا امینی برای روزنامه هم‌میهن بازداشت شد. او در این هشت ماه بدون برگزاری دادگاه در بند ۲۰۹ زندان اوین، بند ۸ زندان قرچک و بند زنان زندان اوین محبوس بوده است.

شهاب میرلوحی در مورد اتفاق‌هایی که در این جلسه دادگاه رخ داد، گفت: «صرفا پس از قرائت کیفرخواست، سوالاتی درباره موضوع پرونده از خانم محمدی پرسیده شد که ایشان پاسخ دادند و در نهایت ختم جلسه اول اعلام و مقرر شد تاریخ جلسه بعدی متعاقبا اعلام شود. در پایان هرچقدر ما درخواست کردیم که توضیحاتمان را به سمع و نظر دادگاه برسانیم، متاسفانه هیچ فرصتی به ما داده نشد.»

او همچنین اعلام کرد که رئیس دادگاه جلسه را غیرعلنی خوانده و به خانواده الهه محمدی نیز اجازه ورود به دادگاه نداده بود. با این حال چندین نفر روی صندلی‌های دادگاه نشسته بودند و چند نفر هم از جلسه عکس و فیلم ضبط می‌کردند.

روند دادرسی و نحوه برگزاری این دادگاه هدف انتقاد‌های بسیاری قرار گرفت. شهاب میرلوحی، وکیل الهه محمدی، در مورد نحوه اطلاع‌رسانی برگزاری این دادگاه گفت: «سخنگوی قوه قضاییه بدون اینکه وقت رسیدگی به ما یا موکلمان ابلاغ کتبی شده باشد، پشت تریبون عمومی تاریخ اولین جلسه رسیدگی به پرونده موکل ما را اعلام کرد؛ در حالی که در هیچ جای قوانین کیفری چنین چیزی وجود ندارد که وقت رسیدگی را یک مسئول دستگاه قضا پشت تریبون اعلام کند.»

وکیل الهه محمدی تا روز ۲۸ فروردین امکان حضور در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب و ارائه لایحه اعلام وکالت را نداشت. او پس از پیگیری‌های فراوان، توانست اجازه خواندن پرونده را بگیرد، با وجود این، فرصت داده‌شده برای مطالعه پرونده متناسب با حجم پرونده نبود و با اختلالی که مسئولان دستگاه قضا هم‌زمان با خواندن پرونده برای او ایجاد کردند، او نتوانست این پرونده را کامل مطالعه و از آن نکته‌برداری کند.

این وکیل دادگستری در گفت‌وگو با هم‌میهن، با اشاره به اینکه در طول جلسه دادگاه به وکلا فرصت هیچ دفاع یا بیان هیچ مطلبی داده نشد، گفت: «ما ایرادهای شکلی مهم و جدی در پرونده داشتیم؛ به عنوان مثال، از نظر ما دادگاه انقلاب صلاحیت رسیدگی به این پرونده را ندارد و پرونده باید در دادگاه صالح (دادگاه کیفری ۱) و با حضور هیئت منصفه و به صورت علنی برگزار شود.»

او در ادامه، با اشاره به خلاف قانون بودن بررسی اتهام‌های الهه محمدی در این شعبه گفت: «بالاخره همه ما می‌دانیم که بخش غالب این پرونده درباره فعالیت‌های مطبوعاتی یا اظهارنظرها و نوشته‌های خانم محمدی است؛ لذا معلوم نیست چطور پرونده‌ای را که از مصادیق بارز پرونده‌های مطبوعاتی و سیاسی است، خلاف اصل ۱۶۸ قانون اساسی، در دادگاه انقلاب و بدون امکان حضور آزادانه شهروندان و رسانه‌ها و بدون هیئت منصفه برگزار می‌کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مهدی رحمانیان، مدیرمسئول روزنامه شرق، نیز با انتقاد از غیرعلنی برگزار شدن دادگاه الهه محمدی گفت: «وقتی دادگاه علنی باشد، به این معنی است که دستگاه قضایی بر این باور است که جامعه خودش می‌تواند هیئت‌منصفه باشد و وقتی می‌بیند روند دادگاه عادلانه‌ است، طبیعتا سربلندی آن برای دستگاه قضا خواهد بود. اما وقتی دادگاه پشت درهای بسته برگزار می‌شود، هرکس می‌تواند قضاوتی داشته باشد که ممکن است قضاوت درستی هم نباشد.»

مدیرمسئول روزنامه شرق همچنین اعلام کرد که هم‌زمان با خیزش سراسری مردم ایران، نزدیک به ۸۰-۷۰ نفر از روزنامه‌نگاران بازداشت شده‌اند و کماکان دو نفر از آن‌ها، الهه محمدی و نیلوفر حامدی در بازداشت‌اند.

قوه قضاییه جمهوری اسلامی اعلام کرده دادگاه نیلوفر حامدی، خبرنگار دیگری که به اتهام پوشش اخبار مربوط به قتل مهسا امینی بازداشت شده است، نیز روز سه‌شنبه برگزار می‌شود.

سازمان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات ۴۲ روز پس از آغاز خیزش سراسری، در اقدامی کم‌سابقه، بیانیه‌ای مشترک منتشر کردند و در آن، به این دو خبرنگار تاختند. این دو نهاد اطلاعاتی جمهوری اسلامی نیلوفر حامدی، خبرنگار شرق، و الهه محمدی، خبرنگار هم‌میهن، را به انتشار نخستین تصویر از مهسا امینی روی تخت بیمارستان و انتشار اخبار جهت‌دار از مراسم تشییع، تدفین و تجمع‌های اولیه متهم کردند. آن‌ها در این بیانیه مدعی شدند که این خبرنگاران در خارج از ایران برای راه انداختن ناآرامی و پوشش خبری آن، آموزش دیده بودند.

در بخشی از این بیانیه با اشاره به نیلوفر حامدی آمده است: «اولین عکس از مرحومه امینی روی تخت بیمارستان توسط ن.ح صورت گرفت که از آموزش‌دیدگان همین دوره‌ها در خارج از کشور بود. او با استفاده از پوشش خبرنگاری از اولین افرادی بود که در بیمارستان حضور و استقرار یافت و به تحریک بستگان متوفی و ارسال اخبار جهت‌دار پرداخت.»

در ادامه بیانیه، به الهه محمدی نیز اشاره شده و در مورد او آمده است: «اقدام‌های الف.م که با استفاده از همان پوشش با حضور فوری در شهرستان سقز، به تحریک اطرافیان مرحومه، کارگردانی برخی صحنه‌ها و انعکاس اخبار و تصاویر جهت‌دار از مراسم تشییع، تدفین و تجمع‌های شکل‌گرفته در آن شهر به ایفای ماموریت پرداخت. این فرد نیز آموزش‌دیده دوره‌های رژیم مافیایی آمریکا در کشورهای خارجی است؛ ضمن آن­که هر دو نفر نقش منابع اولیه­‌ خبرسازی برای رسانه­‌های بیگانه را ایفا کرده‌اند.»

این در حالی‌ است که دوستان و همکاران این دو خبرنگار بارها ادعاهای مطرح‌شده در این بیانیه و گزارش‌های صداوسیما را تکذیب و اعلام کرده‌اند که این دو فرد در دوره‌های آموزشی موردادعا در خارج از ایران شرکت نکرده‌اند.