مصر و ترکیه برای ارتقای روابط دیپلماتیک و تبادل سفیر توافق کردند

روابط آنکارا و قاهره پس از سقوط دولت اسلام‌گرای محمد مرسی، رئیس‌جمهوری سابق مصر و متحد نزدیک اردوغان، تیره شده بود

دیدار رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر در حاشیه جام‌جهانی فوتبال، قطر، ۲۰ نوامبر ۲۰۲۲‌ــ AFP

دفتر ریاست‌جمهوری مصر اعلام کرد عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری این کشور، و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، بر سر «شروع فوری ارتقای روابط دیپلماتیک و تبادل سفرا» توافق کردند.

به گزارش العربیه، این توافق پس از آن صورت گرفت که سیسی با اردوغان تلفنی صحبت کرد و انتخاب مجدد او به ریاست‌جمهوری ترکیه را تبریک گفت.

روابط آنکارا و قاهره از سال ۲۰۱۳، هنگامی که ارتش مصر به رهبری سیسی، محمد مرسی، رئیس‌جمهوری سابق این کشور و متحد نزدیک اردوغان، را از قدرت کنار زد، رو به سردی گذاشت. در آن مقطع، اردوغان گفته بود هرگز حاضر نیست با کسی ‌مانند عبدالفتاح سیسی صحبت کند.

قاهره اخوان‌المسلمین را یک سازمان تروریستی معرفی می‌کند و از زمان ممنوعیت فعالیت آن در مصر، بسیاری از اعضای این گروه و هواداران آن‌ به ترکیه گریخته‌اند. این دو کشور پیش از این در جنگ لفظی وارد شده و برخوردهای دیپلماتیکی از جمله اخراج سفرا و تنزل سطح روابط دیپلماتیک را پی گرفته بودند. دو کشور بر سر حوزه دریایی و منابع فراساحلی هم با هم درگیر شدند. علاوه بر این، رقابت ژئوپلیتیکی بین ترکیه و مصر در درگیری‌های منطقه‌ای مانند جنگ داخلی لیبی، جایی که دو کشور از طرف‌های متضاد حمایت می‌کنند، هم نمایان شد.

با این همه پس از سال‌ها سردی روابط، آنکارا و قاهره در سال ۲۰۲۱ رفته‌رفته مجادلات لفظی علیه یکدیگر را کاهش دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روند آشتی ترکیه و مصر در سال ۲۰۲۱، در شهر العلای عربستان سعودی آغاز شد و از آن زمان به بعد، قاهره و آنکارا در راستای رسیدن به آشتی و سازش، به تلاش و ابتکار ادامه دادند و سرانجام به نتایج مثبت و قابل‌توجهی دست یافتند. با این حال، آشتی میان دو کشور در سطح رهبری نبود؛ تا اینکه قطر در مراسم افتتاحیه جام‌جهانی، زمینه دیدار عبدالفتاح سیسی و رجب طیب اردوغان در دوحه را فراهم کرد. به نظر می‌رسید مصری‌ها و ترک‌ها از چند هفته پیش خود را برای این دیدار آماده کرده بودند و مراسم افتتاحیه جام‌‌جهانی به‌منظور ادای احترام به میانجیگری قطر، به‌عنوان قرار ملاقات انتخاب شده بود.

پس از آن نیز سیسی در روز هفتم فوریه با اردوغان تماس گرفت تا بابت زلزله مرگ‌بار در این کشور ابراز همدردی کند. به این ترتیب اولین تعامل دیپلماتیک آن‌ها بعد از آشتی رقم خورد.

خبرگزاری رویترز روز شنبه ۱۸ مارس (۲۷ اسفندماه) در گزارشی به‌ نقل از مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، نوشت: «آنکارا خواهان احیای روابط دیپلماتیک میان دو کشور در بالاترین سطح است.» چاووش‌اوغلو که در کنار سامح شکری، همتای مصری خود، در قاهره صحبت می‌کرد، درباره چشم‌انداز روابط ترکیه و مصر گفت: «ممکن است در آینده با هم اختلاف‌نظر داشته باشیم، اما هر کاری که لازم باشد انجام خواهیم داد تا روابط دوباره قطع نشود.»

داده‌های اقتصادی نشان می‌دهد هرچند روابط سیاسی و دیپلماتیک ترکیه و مصر در یک دهه گذشته سرد بوده است، مبادلات تجاری هرگز متوقف نشدند و در سال ۲۰۲۲، ترکیه همچنان بزرگ‌ترین واردکننده محصولات از مصر به ارزش چهار میلیارد دلار بود.

بیشتر از جهان