حمله هوایی روسیه به کی‌یف برای دومین روز متوالی؛ پایگاه‌های هوایی هدف قرار گرفتند

پدافند هوایی اوکراین تمامی موشک‌های روسیه را که به جانب کی‌یف پرتاب شد، رهگیری و سرنگون کرد

روسیه دوشنبه، ۲۹ مه  (۸ خرداد) کی‌یف را هدف رگبار موشک‌های خود قرار داد. این دومین حمله هوایی روسیه به پایتخت اوکراین در یک شبانه‌روز بود و باعث وقوع چندین انفجار در شهر شد و شهروندان وحشتزده را راهی پناهگاه‌های زیرزمینی و ایستگاه‌های مترو کرد. 

خبرگزاری فرانسه از وقوع دست‌کم ۱۰ انفجار در کی‌یف پس از ساعت حدود ۹ صبح به وقت محلی خبر داد و گفت که انفجارها دقایقی پس از به صدا درآمدن آژیر خطر حمله هوایی آغاز شدند. 

مقام‌های اوکراینی گفتند که پدافند هوایی اوکراین تمامی موشک‌های روسیه را که به جانب کی‌یف پرتاب شده بود، رهگیری و سرنگون کرده است.

والری زالوژنی، فرمانده نیروهای مسلح اوکراین، گفت: «در مجموع ۱۱ موشک بالستیک و کروز اسکندر، حدود ۱۱ صبح، از طرف شمال به سمت کی‌یف شلیک شدند.»

خبرگزاری فرانسه به نقل از سرگی پوپکو، رئیس اداره شهری کی‌یف، نوشت که نیروهای روسیه صبح، هنگامی که «اکثر ساکنان سر کار و در خیابان بودند»، حمله کردند.

او در شبکه پیامرسان تلگرام گفت: «روس‌ها به وضوح نشان می‌دهند که هدفشان نابودی غیرنظامیان است.» او گفت که اطلاعات دقیقی درباره میزان تلفات و جراحت‌ها در دست نیست، و افزود که در چندین نقطه شهر ریزش آوار رخ داده است. 

ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف، ساعاتی پیش‌، از بستری شدن یک نفر در بیمارستان خبر داده بود. دمیتری کولبا، وزیر خارجه اوکراین، نیز هشدار داد که حمله‌های مکرر روسیه علیه غیرنظامیان، مصداق «جنایات جنگی» ‌است. 

او در توییتی نوشت: «نمی‌توان حمله‌های پهپادی و موشکی روسیه را علیه شهرهای اوکراین، فارغ از تکرارشان، معمولی قلمداد کرد.»  

همزمان، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای این کشور حمله‌هایی را «با تسلیحات هدایت‌شونده هوایی دوربرد علیه اهداف دشمن در فرودگاه‌ها انجام دادند» و افزود که «همه اهداف تعیین‌شده منهدم شده‌اند». کی‌یف نیز پیش‌تر اعلام کرده بود که روسیه با ده‌ها موشک و پهپاد به اهدافی در سراسر اوکراین حمله کرده و حمله‌های شبانه روسیه به تاسیسات نظامی در خملنیتسکی در غرب این کشور، به پنج هواپیما آسیب رسانده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دفتر فرماندار منطقه خملنیتسکی گفت: «در حال حاضر، کار برای مهار آتش‌سوزی در انبارهای سوخت و مهمات ادامه دارد.» کی‌یف می‌گوید که روسیه پس از ماه‌ها حمله به زیرساخت‌های انرژی اوکراین، اینک شروع به حمله به اهداف نظامی این کشور کرده است. 

روسیه همچنین دوشنبه اعلام کرد که نیروهای اوکراین تاسیساتی صنعتی را در داخل روسیه گلوله‌باران کرده‌اند.

حمله هوایی دوشنبه در دومین شب متوالی، شانزدهمین حمله هوایی روسیه به کی‌یف در ماه جاری میلادی است. 

شبانگاه شنبه، کی‌یف هدف یک حمله گسترده پهپادی قرار گرفت. گفته می‌شود که این بزرگ‌ترین حمله پهپادی روسیه به اوکراین از زمان شروع جنگ بوده است. در این حمله یک نفر کشته شد. 

اوکراین در ماه‌های گذشته سامانه پیشرفته دفاع هوایی از متحدان غربی خود دریافت کرد تا توان دفاعی خود را در مقابل حمله‌های روسیه افزایش دهد.  

ارتش اوکراین گفت که حمله به بندر اودسا باعث آتش‌سوزی و آسیب به زیرساخت‌ها شده است. معلوم نیست که خسارت‌های اخیر، صادرات غلات اوکراین را تهدید می‌کند یا خیر.

اوکراین از تامین‌کنندگان عمده غلات در جهان است و بندر اودسا برای حمل‌و‌نقل محصولات کشاورزی به خارج از کشور، نقش حیاتی دارد. 

روسیه دوشنبه گفت که قرارداد [حفاظت از صادرات] غلات [از طریق] دریای سیاه دیگر عملیاتی نخواهد شد، مگر اینکه توافق سازمان ملل با مسکو برای غلبه بر موانع صادرات غلات و کود روسیه محقق شود.

مسکو پیش‌تر در ماه مه با تمدید قرارداد صادرات و حمل‌ونقل غلات از دریای سیاه تا ۱۷ ماه ژوئیه، با اکراه موافقت کرد، اما گفت که برای پیشبرد منافع روسیه باید تحولات بیشتری صورت گیرد. 

مسکو در عین حال ادعا می‌کند که اوکراین با هواپیمای بدون سرنشین، عملیات خرابکارانه‌ای علیه اهدافی در داخل روسیه انجام داده است. 

فرماندار منطقه بلگورود روسیه در مرز اوکراین گفته است که نیروهای اوکراینی چندین شهرک مرزی را همزمان گلوله‌باران کرده‌اند.

بیشتر از جهان