سنگ‌اندازی تهران در مسیر توسعه همکاری‌های اقتصادی بین بغداد و ریاض

جمهوری اسلامی با کاهش میزان گاز صادراتی به عراق از بغداد باج‌گیری می‌کند

خالد الفالح، وزیر سرمایه‌گذاری عربستان سعودی، از سرمایه‌گذاری سه‌میلیارد دلاری این کشور در بانک‌هایی مانند بانک ملی عراق خبر داد- Twitter/@MISA

پس از سقوط رژیم صدام حسین در سال ۲۰۰۳، عراق در زمینه‌های متعددی به ایران وابسته شد و این وابستگی با گذشت زمان روزبه‌روز افزایش یافت. از طرفی چالش‌های روزافزون هم باعث شدند دولت‌های عراق در مرحله پسا صدام نتوانند از منابع طبیعی سرشار و سرمایه‌های ملی این کشور بهره‌برداری کنند تا عراق بتواند به سوی خودکفایی گام بردارد.

روزنامه العرب چاپ لندن در مطلبی با اشاره به چالش‌های اقتصادی عراق، به نقل از ناظران، نوشت: عراق که در طول حدود دو دهه گذشته در معرض گسترش نفوذ ایران قرار داشت و سالانه بیش از ۲۰ میلیارد دلار درآمد برای آن فراهم می‌کرد، نتوانست طی این مدت برای حمایت از اقتصادش، سرمایه‌گذاری از ایران به دست آورد؛ به همین دلیل هنوز برای تامین بسیاری از نیازهای خود از جمله برق و گاز به‌شدت به ایران وابسته است؛ در حالی‌ که سالانه مقدار زیادی از گاز عراق در میدان‌های نفت و گاز این کشور هدر می‌رود.

در این مطلب آمده است: «عراق حدود ۳۳ تا ۴۰ درصد برق و گاز موردنیاز خود را از ایران وارد می‌کند و این رقم در ماه‌های تابستان که مصرف انرژی به اوج می‌رسد، افزایش می‌یابد. در حالی‌ که عراق سالانه نزدیک به چهار میلیارد دلار برای واردات گاز و انرژی از ایران هزینه می‌کند، مقدار زیادی گاز طبیعی به عنوان محصول جانبی بخش نفت و گاز در میدان‌های نفتی آن سوزانده می‌شود.»

دولت عراق این اواخر و پس از تلاش‌های بسیار بر آن شد تا میزان وابستگی به ایران را کاهش دهد و در این راستا با شماری از کشورها از جمله فرانسه و عربستان سعودی قراردادهایی امضا کرد.

بر اساس گزارش روزنامه العرب، عراق در ماه آوریل، قراردادی ۲۷ میلیارد دلاری را با شرکت توتال، غول انرژی فرانسه به امضا رساند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، مهندس خالد الفالح، وزیر سرمایه‌گذاری عربستان سعودی، هم هفته گذشته از سرمایه‌گذاری سه میلیارد دلاری این کشور از جمله در بانک‌هایی مانند بانک ملی عراق خبر داد و درباره توسعه بیشتر همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور اظهار امیدواری کرد.

در همین راستا، عربستان سعودی «شرکت سرمایه‌گذاری عربستان و عراق» را که متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری عربستان سعودی است، با سرمایه سه میلیارد دلار تاسیس کرد. این شرکت در پروژه‌های راهبردی بازسازی و تامین مالی صادرات و واردات بین دو کشور فعالیت خواهد کرد.

حیان عبدالغنی، وزیر نفت عراق، هم اعلام کرد که در «شورای هماهنگی عربستان سعودی و عراق» توافق شد که شرکت سعودی آرامکو به منظور تولید بیش از ۴۰۰ میلیون فوت‌مکعب گاز برای تامین انرژی شبکه برق ملی عراق، در توسعه میدان گازی عکاز در غرب عراق شرکت کند.

متعب الشثری، نماینده مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری عربستان و عراق، گفت که این شرکت در زمینه‌هایی از جمله زیرساخت، معدن، کشاورزی، توسعه املاک و مستغلات و خدمات مالی سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

در همین حال، ایران در تصمیمی غیرمترقبه، میزان گاز صاداراتی خود به عراق را کاهش داد. روزنامه العرب با اشاره به این موضوع، نوشت: هرچند ایران کاهش میزان گاز صادراتی خود به عراق را ناشی از مسائل فنی می‌داند، مقام‌های عراقی می‌گویند ایران به دنبال باج‌گیری از عراق است؛ زیرا این کشور از قراردادهای سرمایه‌گذاری که عراق هفته گذشته با عربستان سعودی امضا کرد، احساس نارضایتی می‌کند.

العرب افزود: به گفته ناظران، همکاری اقتصادی عراق و عربستان سعودی باعث شد تهران درصدد تاسیس یک شرکت رقیب، به نام «شرکت المهندس» به نام ابومهدی المهندس، معاون پیشین سازمان مسلح حشدالشعبی عراق که اوایل سال ۲۰۲۰ به همراه قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران، در بغداد کشته شد، برآید تا نفوذ اقتصادی و نظامی خود در عراق را افزایش دهد و به شکلی از گسترش همکاری‌های اقتصادی بین عراق و عربستان سعودی جلوگیری کند.

بیشتر از اقتصاد