ناتو از کوزوو خواست تا تنش با صربستان را کاهش دهد

آمریکا و چهار کشور اروپایی اقدام‌های کوزوو را محکوم کردند و در مورد درگیری احتمالی با صربستان هشدار دادند

 پلیس کوزوو  - ۲۶ مه ۲۰۲۳-STRINGER / AFP

ائتلاف ناتو روز شنبه از کوزوو خواست تنش‌های خود با صربستان را کاهش دهد. این یک روز پس از آن است که نیروهای دولت کوزوو به‌صورت قهرآمیز وارد ساختمان‌های شهرداری شدند تا شهردارهای مورد نظر خود را در مناطق صرب‌نشین شمال کوزوو منصوب کنند. این شهردارها مثل اکثریت مردم کوزوو قومیت آلبانیایی دارند، در حالی که اکثریت شهرهای مورد نظر قومیت صرب دارند. روز جمعه پلیس کوزوو با معترضانی که مخالف این شهردارهای آلبانیایی بودند، درگیر شدند. در نتیجه، صربستان ارتش خود را در حالت آماده‌باش کامل قرار داد و واحدهایی را به نزدیکی مرزهای کوزوو اعزام کرد.

اوآنا لونجسکو، سخنگوی ناتو، در توییتر نوشت: «ما از تمام نهادها در کوزوو می‌خواهیم بلافاصله از تنش‌ها بکاهند و از تمام طرفین می‌خواهیم اوضاع را از طریق گفت‌وگو حل کنند».

آمریکا، فرانسه، ایتالیا، بریتانیا و آلمان نیز در بیانیه‌ای مشترک اقدام کوزوو را محکوم کردند. در این بیانیه آمده است: «ما تصمیم کوزوو برای دسترسی قهرآمیز به ساختمان‌های شهرداری در شمال کوزوو را محکوم می‌کنیم. این تصمیم در حالی گرفته شد که ما فراخوان به خودداری داده بودیم.» این بیانیه در ضمن در مورد تصمیم صربستان برای اعلام آماده‌باش ابراز نگرانی کرد و به «تمام طرفین» فراخوان داد که از «گفتمان تنش‌زا» استفاده نکنند.

حدود ۳۸۰۰ نیروی حافظ صلح بین‌المللی تحت رهبری ناتو در کوزوو حضور دارند و تحت عنوان «نیروی کوزوو» (با مخفف انگلیسی «کیفور») فعالیت می‌کنند. لونجسکو تاکید کرد که «نیروی کوزوو» اوضاع را به دقت دنبال می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در زمان نوشتن این گزارش (هشت‌ونیم شب به وقت محلی) اوضاع شمال کوزوو همچنان پرتنش است و نیروهای به‌شدت مسلح پلیس با خودروهای زرهی تردد می‌کنند و جلو ساختمان‌های شهرداری کشیک می‌دهند. آلبین کورتی، نخست‌وزیر کوزوو، از اقدام‌های پلیس در همراهی با شهردارهای جدید دفاع کرده است.

کورتی روز شنبه در توییتر نوشت: «تمام افرادی که در انتخابات‌های دموکراتیک انتخاب شده‌اند حق دارند که بدون تهدید یا ارعاب سمت خود را آغاز کنند. در ضمن حق شهروندان است که مقام‌های منتخب به آن‌ها خدمت کنند.»

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه از دولت کورتی به‌دلیل اقدام‌هایش در شمال انتقاد کرد و گفت این اقدام‌ها «باعث افزایش غیرضروری تنش‌ها شدند، تلاش‌های ما برای کمک به عادی‌سازی روابط بین صربستان و کوزوو را مختل کردند و برای روابط دوجانبه ما با کووزو عواقب خواهند داشت».

کوزوو در فوریه ۲۰۰۸ از صربستان اعلام استقلال کرد، اما بلگراد هرگز این استقلال را نپذیرفته است. بیش از ۵۰ درصد کشورهای جهان و اکثریت عظیم اعضای اتحادیه اروپا و ناتو استقلال کوزوو را پذیرفته‌اند، اما همچنان بیش از ۹۰ کشور نیز استقلال این کشور را نپذیرفته‌اند، از جمله اسپانیا و یونان که از کشورهای مهم ناتو و اتحادیه اروپا به حساب می‌آیند.

منطقه شمالی کوزوو اکثریت صرب دارد و بسیاری از مردم این منطقه استقلال کوزوو را قبول ندارند و همچنان بلگراد را پایتخت خود می‌دانند. صرب‌ها تنها در این منطقه شمالی اکثریت دارند. بیش از ۹۰ درصد کل جمعیت کوزوو قومیت آلبانیایی دارند.

بیشتر از جهان