داوری فینال جام حذفی، بحران بزرگ فدراسیون فوتبال

تقابل استقلال و پرسپولیس حساسیت این بازی را به اوج رسانده و قضاوت‌های ضعیف لیگ هواداران را بدبین کرده است

علیرضا فغانی مشهورترین داور سال‌های اخیر فوتبال ایران است- JUSTIN SETTERFIELD / GETTY IMAGES VIA AFP

در فضای فوتبال ایران آنچنان بدبینی و سوءتفاهم رایج است که انتخاب داور فینال جام حذفی به یک بحران فراگیر و پر سر و صدا تبدیل می‌شود. جمله مشترکی که اکثر استقلالی‌ها بعد از شکست دادن نساجی به زبان آوردند این بود که بهتر است برای فینال جام حذفی از داور خارجی استفاده شود. در آن زمان هنوز بازی پرسپولیس – هوادار برگزار نشده بود، ولی قابل پیش‌بینی بود که سرخ‌‌پوشان برنده این بازی می‌شوند و فینالْ جدال دو رقیب سنتی خواهد بود.

قضاوت‌های لیگ هفته بیست‌ودوم با اعتراض‌های زیادی مواجه شد و مربیان، بازیکنان و مدیران اکثر تیم‌ها بر این باورند که امتیازات زیادی را به‌دلیل این اشتباهات از دست داده‌اند.

یک روز پس از بازی استقلال، یحیی گل‌محمدی در نشست خبری حمله تندی به استقلال داشت و معتقد بود که حریف با این مصاحبه‌ها خواسته داوران فینال را تحت فشار قرار دهد. سرمربی پرسپولیس گفت: «بحث داور خارجی برای دربی فینال، یک بی‌احترامی بزرگ به داوران ما است. ما می‌دانیم داوران در این شرایط سخت چقدر سختی و مشکل در بحث سخت‌افزاری و بحث‌های مالی دارند. خودشان هم می‌دانند که داور خارجی نمی‌آید اما با این حرف‌ها می‌خواهند تیم داوری دربی را تحت فشار روانی و روحی بگذارند. این کارشان خیلی غیرحرفه‌ای بود.»

خداداد افشاریان، رئیس کمیته داوران، تاکید کرد این بازی را داوران ایرانی قضاوت خواهند کرد: «تمام هدف و نیت ما این است که در نهایت تیمی که جام را می‌گیرد یا حذف می‌شود به حق باشد. بهترین تصمیم این است که من یک داور خارجی بیاورم و پشت این داور خودم را پنهان کنم. هر تصمیمی گرفت چه غلط یا صحیح پشت او بمانم و کار خود را ادامه بدهم. بهترین و کوتاه‌ترین راه همین است و من و فدراسیون فوتبال خودمان را هم راحت می‌کنیم اما فینال ایرانی با یک داور ایرانی برگزار خواهد شد.» قرار است داوران این بازی در جلسه یکشنبه انتخاب شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افشاریان البته به مشکلات داوری ماه‌های گذشته اعتراف می‌کند، اگرچه اعتراف او امتیازات بر باد رفته تیم‌ها را برنمی‌گرداند: «شاید اتفاقاتی که در لیگ و دربی قبلی افتاد و صحنه‌هایی که وجود داشته، فینال جام حذفی را خیلی حساس‌تر کرده است‌. من هم سعی می‌کنم با هماهنگی اعضای کمیته داوران یک کوپل بسیار قوی برای این بازی بگذاریم و برای هیچ موردی ریسک نخواهیم کرد‌.»

تیم‌های لیگ برتری در اعتراض به اشتباه‌های داوری بارها خواهان اضافه شدن سیستم کمک‌داور ویدیویی شده‌اند، ولی فدراسیون فوتبال نتوانسته این فناوری را وارد کند و هنوز مشخص نیست که برای فصل آینده هم از آن استفاده شود. تنها راهکاری که کمیته داوران برای بازی حساس فینال جام حذفی دارد، اضافه شدن داوران پشت دروازه است که در گذشته هم به کار گرفته شده و تاثیر چندانی در کیفیت داوری نداشته است. افشاریان در این‌باره گفت: «حتی اگر بشود دو کمک داور پشت دروازه می‌گذاریم تا کمک کنیم‌ حق به حقدار برسد و همه اهالی فوتبال در پایان بازی دل‌نگرانی نداشته باشند.»

علیرضا فغانی یکی از معدود داوران ایرانی است که انتخابش می‌توانست جنجال‌های داوری این بازی را کمتر کند. فغانی مشهورترین داور سال‌های اخیر فوتبال ایران است که در مسابقات معتبر زیادی قضاوت کرده، ولی مدتی است که به استرالیا مهاجرت کرده و در لیگ فوتبال این کشور سوت می‌زند. با این حال، رسانه‌های مختلف خبر دادند که او حاضر به قضاوت این بازی نیست. فغانی سال گذشته با تصمیمی عجیب از فهرست الیت داوران ایران کنار گذاشته شد و همین موضوع باعث شده تا روابط خوبی با مسئولان کنونی کمیته داوران نداشته باشد.

اگر کیفیت داوری در فوتبال ایران مورد انتقاد است، ممکن نیست که در مقابل این انتقادها به شرایطی که داور ایرانی در آن زندگی حرفه‌ای می‌کند بی‌توجه باشیم. دستمزد اندک داوران همیشه موضوعی بحث‌برانگیز در فوتبال ایران است و افزایش دستمزدها در سال‌های اخیر با افزایش هزینه‌های زندگی در ایران همخوانی ندارد و همچنان بسیاری داوران حرفه‌ای در کنار داوری فوتبال مشاغل دیگری هم دارند. داوران از دراختیار داشتن ابزار روزآمد داوری مثل کمک‌داور ویدیویی نیز محروم‌اند و این کارشان را دشوار می‌کند و از دقت آن‌ها می‌کاهد.

بیشتر از فوتبال