شهردار تهران: باید شهر را تخلیه می‌کردیم

رئیس شورای شهر تهران: آلودگی هوا و بوی نامطبوع تکراری شده است

سالیانه پنج هزار نفر بر اثر آلودگی هوا در تهران جان خود را از دست می‌دهند/STR / AFP

آلودگی هوا، آب‌گرفتی ناشی از بارش باران و سیلاب و سرما، مدارس و دانشگاه‌ها را در هشت استان ایران تعطیل کرده و این درحالی است که به گفته مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس ایران، تنها در یک روز بیش از هزار و ۵۰۰ نفر با عوارض ناشی از تنفس هوای ‌آلوده به بیمارستان مراجعه کرده‌اند.

از سوی دیگر پیروز حناچی، شهردار تهران در مورد آلودگی هوای تهران گفته که دوشنبه شب، غلظت ذرات معلق در هوا به ۲۰۰ پی‌پی‌ام رسیده بود و در این حالت خطرناک باید شهر تخلیه شود. البته چند ساعت بعد از انتشار این اظهارات حناچی در خبرگزاری‌های داخلی ایران، رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران در توییتی نوشت: برخی خبرگزاری‌ها از زبان شهردار در مراسم اتاق بازرگانی تهران نقل کردند که اگر باران نمی‌آمد شهر باید تخلیه می‌شد. او نوشت: چنین برداشتی از سخنان وی درست نیست و حناچی تأکید کرد که در صورت توسعه آلودگی، شهر باید تعطیل می‌شد.

شاخص آلودگی هوا بین ۱۵۱ تا ۲۰۰‌ پی‌پی‌ام وضعیت قرمز و ناسالم برای همه گروه‌ها است.

این در حالی است که بر رغم بارش باران، آلودگی هوا همچنان ادامه دارد و این شاخص تا ساعت ۸ صبح امروز در منطقه پاکدشت ۲۰۴ و در قرچک ۱۷۷ بوده است.

در چنین شرایطی محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در آغاز جلسه امروز شورای شهر، آلودگی هوا، بوی نامطبوع و ازدحام در مترو را رویدادهای تکراری تهران توصیف کرده که مسئولان نسبت به آن کرخت شده‌اند. البته روشن نیست که چه سهمی از این کرختی متوجه محسن هاشمی در قامت رئیس شورای شهر تهران است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس اعلام وزارت بهداشت و درمان، آلودگی هوا سالیانه جان بیش از پنج هزار نفر را در تهران می‌گیرد و ده‌ها هزار نفر را نیز به بیماری‌های قلبی و ریوی و سرطان دچار می‌کند.

ایرنا پیش از این گزارش داده بود که سالیانه ۳۰ تا ۴۰ هزار مورد مرگ مرتبط با آلودگی هوا در ایران به ثبت می‌رسد.

کامران باقری لنکرانی، رئیس کارگروه کاهش مخاطرات آلودگی هوا در فرهنگستان علوم پزشکی اعلام کرده است که سهم منابع متحرک از جمله خودروها و موتورسیکلت‌ها در منابع آلوده کننده هوا ۷۶ درصد است.

این در حالی است که انحصار بازار خودرو در ایران و عدم تولید خودروهای استاندارد و همچنین بی‌توجهی به بهبود کیفیت بنزین، عملا امکان مقابله با این منبع اصلی آلودگی هوا را از بین برده است.

هر سال در فصل پاییز و زمستان، موضوع آلودگی هوا و تعطیلی‌های مکرر ناشی از عدم مدیریت این بحران در رسانه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد و مقامات مسئول هم با ابراز تاسف توپ را به زمین دیگری می‌اندازند و با آمدن نوروز و بهبود وضعیت آب و هوایی، این بحران مرگبار تا سال بعد به دست فراموشی سپرده می‌شود. در این فاصله ده ها هزار نفر دیگر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند و بحران حل نشده هر سال عمیق‌تر می‌شود و به گفته محسن هاشمی، مسئولان کرخت‌تر.

بیشتر از