تور کنسرت‌های فرهاد دریا چه چیزی را دنبال می‌کند؟

فرهاد دریا در مالمو سوئد، از فعالیت‌های هنری زرثانگه، هنرمند معروف اما آواره پشتوزبان، قدردانی کرد

در میان آیه‎‌های سکوتی که نزدیک به دوسال گذشته در افغانستان تحت سلطه طالبان خوانده می‌شوند، حنجره‌هایی در خارج از این کشور تلاش دارند صداهای خفه‌شده و درگلومانده را بازتاب دهند و مانع خاموش شدن شعله‌های لرزان امید شوند. یکی از این حنجره‌ها فرهاد دریا، هنرمند معروف افغانستان است که با وجود حرف‌وحدیث‌های بسیار و نقدونظرهای بی‌شمار، همچنان به کارش ادامه می‌دهد و با راه‌اندازی کارزارهای مختلف در برابر سکوت، خفقان و سرکوب می‌ایستد.

در نزدیک به دو سال گذشته، کنسرت‌های فرهاد دریا در کشورهای مختلف جهان با راه‌اندازی کارزارهایی در حمایت از حق تحصیل دختران، آزادی‌های زنان، پاسداری از هنر و هنرمندان همراه بوده است. او تلاش می‌کند کنسرت‌هایش تنها محفل ساز و آواز نباشند و به بخشی از مبارزه مدنی با سیاهی و سکوت حاکم بر افغانستان تبدیل شوند.

تازه‌ترین تور کنسرت‌های فرهاد دریا از پنجم مه از روتردام هلند شروع شد و قرار است هفتم ژوئن در فرانکفورت آلمان به پایان برسد؛ این  تور «آوازه‌های خفه‌شده» نام دارد و کارزاری با همین نام نیز هم‌زمان با این کنسرت‌ها به راه افتاده است.

فرهاد دریا در مصاحبه با ایندیپندنت فارسی، در مورد تور و کارزار آوازهای خفه‌شده گفت: «می‌خواهم در این کارزار صدای آوازهای خفه‌شده در افغانستان باشم. اگر صدای موسیقی است، یا صدای تحصیل، کار، صدای عشق، صدای زندگی یا صدای آرامش و صلح؛ همه امروز در افغانستان خفه شده‌اند. می‌خواهم صدایشان را بازتاب بدهم.»

در این تور، تمرکز بیشتر بر هنرمندان افغانستان است؛ هنرمندان پیشکسوت و قدردانی از هنر و یک عمر فعالیت هنری آنان در افغانستان، هنرمندانی که اکنون در افغانستان تحت سلطه طالبان اسیرند و آنانی که از ترس طالبان آواره شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هر یک از کنسرت‌های این تور در واقع گرامیداشت چند هنرمند افغانستان است. هنرمندان پیشکسوت و نیز هنرمندان جوان امروز. فرهاد دریا را در این تور گروهی از نقاشان زن از افغانستان و دیگر کشورها همراهی می‌کنند و در هر کنسرت، دو تن از این نقاشان چهره‌ دو تا از هنرمندان صاحب‌نام افغانستان را در روی صحنه کنسرت، نقاشی می‌کنند.

در کنسرت فرهاد دریا در شهر مالمو سوئد، دو نقاش زن اهل افغانستان تصاویری از محمدحسین سرآهنگ، استاد موسیقی و از پیشکسوتان و نامداران موسیقی افغانستان و نیز زرثانگه، آوازخوان نامدار پشتو زبان را در روی صحنه نقش زدند. فرهاد دریا نیز در این کنسرت ترانه‌هایی از کارهای استاد سرآهنگ و زرثانگه را بازخوانی کرد که با تشویق شرکت‌کنندگان مواجه شد.

فعالیت‌های هنری زرثانگه در حالی گرامی داشته می‌شوند که او اکنون در یکی از اردوگاه‌های مهاجران در پاکستان زیر چادر زندگی می‌کند و حتی خانه‌ ندارد. او در شرایط اقتصادی شدید بدی به سر می‌برد و در حالی که را «ملکه آواز زبان پشتو» نامیده‌اند، نسل جوان افغانستان آشنایی چندانی با او ندارند. 

یکی از شرکت‌کنندگان در کنسرت فرهاد دریا به ایندیپندنت فارسی گفت: «چند آهنگ پشتو را که خیلی معروف هم بودند، می‌شنیدم و دوست داشتم؛ چون مرا یاد افغانستان می‌انداخت. اما هرگز نمی‌دانستم که صاحب این آواز کیست و اکنون کجا است.» او افزود: «حالا در کنسرت فرهاد دریا متوجه شدم که صاحب این آواز زنی است که اکنون آواره‌تر و بی‌خانه‌تر از ما در گوشه‌ای دور از افغانستان، غریب افتاده است.»

فرهاد دریا می‌گوید هدف از این کارزار، پاسداشت هنر، موسیقی و هنرمندان افغانستان است و در پایان این تور نیز قرار است مبلغی از عواید این تور و نیز درآمد حاصل از نمایشگاهی که قرار است برای فروش آثار نقاشی‌شده هنرمندان برگزار شود، به هنرمندان داخل افغانستان اهدا می‌شود.

بیشتر از فرهنگ و هنر