صباح: دولت اردوغان «۱۱ عامل موساد» را به ‌اتهام «عملیات علیه ایران» بازداشت کرد

به‌نوشته روزنامه صباح، عوامل سازمان اطلاعات اسرائیل از طریق شرکت تجاری فعال در ایران جاسوسی می‌کردند

سال گذشته هم رسانه‌های ترکیه از شناسایی یک شبکه عملیاتی دیگر موساد خبر دادند BULENT KILIC / AFP

در آستانه برگزاری دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه، یک روزنامه نزدیک به دولت رجب‌طیب اردوغان، رئيس‌جمهوری کنونی، از بازداشت «۱۱عامل موساد» در ترکیه خبر داد.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، افراد بازداشت‌شده «عضو یک شبکه جاسوسی دولتی اسرائیل» بوده‌اند که به‌طور مشخص «مجموعه عملیاتی در ارتباط با حکومت ایران انجام داده‌اند».

رسانه‌های اسرائیل روز سه‌شنبه ۲۳ مه (دوم خرداد ۱۴۰۲)، به‌نقل از گزارش روزنامه صباح ترکیه نوشتند مقام‌های امنیتی دولت اردوغان، ۱۵ تن از عوامل یک شبکه جاسوسی اسرائیل را بازداشت‌ کرده‌اند.

روزنامه صباح به‌نقل از منابع آگاه خود نوشت، دادستانی استانبول و مقام‌های امنیتی دولت اردوغان باور دارند افراد بازداشت‌‌شده، اعضا یک حلقه عملیاتی بزرگ‌تر ۲۳ نفره موساد در ترکیه‌ بودند.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، تحقیقات دادستانی استانبول و مقام‌های امنیتی دولت اردوغان درباره فعالیت‌های این شبکه جاسوسی ۱۸ ماه طول کشیده است.

منابع آگاه به روزنامه صباح ترکیه گفتند، عوامل موساد، سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائیل «از طریق یک شرکت بازرگانی فعال در ایران، اطلاعاتی درباره فعالیت‌های حکومت ایران جمع‌آوری و در اختیار سازمان عملیات ويژه دولت اسرائیل قرار داده‌اند».

روزنامه صباح، در گزارش روز سه‌شنبه خود تنها به نام و هویت یک نفر از اعضا این تیم عملیاتی موساد در ترکیه اشاره کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منابع امنیتی دولت اردوغان به روزنامه صباح گفتند موساد از طریق یکی از عوامل جنبش فتح‌الله گولن، مخالف تبعیدی دولت اردوغان، فردی با نام سلچوک کوچوککایا را جذب کرده و در اروپا برای تشکیل حلقه‌های عملیاتی در ترکیه، با او دیدار و برنامه‌ریزی داشته است.

روزنامه صباح همچنین عکسی از یک مرد میان‌سال منتشر کرد و او را سلچوک کوچوککایا و عامل موساد در ترکیه معرفی کرده است.

روزنامه تایمز اسرائیل در گزارش روز سه‌شنبه خود به‌نقل از محتوای گزارش صباح ترکیه نوشت: «این عملیات اخیر دستگاه‌های اطلاعاتی دولت اردوغان، تنها بخشی از مجموعه عملیات‌های ضد‌جاسوسی بزرگ‌تری است که علیه سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل، روسیه و ایران انجام شده است.»

سال گذشته نیز رسانه‌های داخلی ترکیه از شناسایی و بازداشت اعضای یک شبکه عملیاتی دیگر موساد در ترکیه خبر دادند. مقام‌های اطلاعاتی و دولتی اسرائیل، هیچ‌کدام از این گزارش‌ها را تایید نکرده‌اند.

از زمان روی کار آمدن دولت اردوغان در سال ۲۰۰۰، روابط تل‌آویو و آنکارا فراز و نشیب‌های فراوان داشته است.

در ماه می سال ۲۰۱۸، دولت اردوغان در واکنش به برخورد نیروهای اسرائیلی در قبال معترضان فلسطینی در نوار غزه، سفیر خود از تل‌آویو را فراخواند و هم‌زمان سفیر اسرائیل را نیز اخراج کرد.

کاهش روابط دیپلماتیک تل‌آویو و آنکارا در سال ۲۰۱۸ اقدامی ناگهانی نبود. روابط اسرائیل و ترکیه از سال ۲۰۱۰ در پی حمله نیروهای اسرائیلی به کشتی حامل کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه تیره شد. در جریان حمله نظامیان اسرائیل به کشتی «ماوی مرمره»، ۱۰ تن از شهروندان ترکیه کشته شدند. دولت اسرائیل بعدها در چارچوب یک توافق با ترکیه، ۲۰ میلیون دلار از بابت غرامت پرداخت کرد.

با این حال، طی یک سال گذشته تلاش‌های زیادی برای نزدیکی روابط دو کشور انجام شد. در دی‌ماه گذشته، بعد از چهار سال کاهش روابط، در نهایت سفیر جدید اسرائیل در آنکارا استوارنامه‌‌اش را تحویل اردوغان داد.

بیشتر از جهان