یاد کشته‌شدگان آبان‌ماه در جشنواره فیلم مستند تهران

بهترین کارگردان جشنواره «سینما حقیقت» جایزه خود را به «پویا بختیاری» تقدیم کرد

جشنواره فیلم‌های مستند «سینما حقیقت» در حالی شب گذشته به پایان رسید و برگزیدگان خود را شناخت که فضای اختتامیه این جشنواره کاملا تحت تاثیر حوادث آبان ماه بود. 

در بخشی از این مراسم جایزه بهترین کارگردانی مستند بلند به «محسن استاد علی» برای «خسوف» اهدا شد و در حالی که خود این کارگردان در مراسم حضور نداشت، یکی دیگر از عوامل فیلم بعد از دریافت جایزه متنی از کارگردان فیلم برای حاضرین در سالن قرائت کرد و جایزه خود را به «پویا بختیاری» از کشته‌شدگان اعتراضات آبان‌ماه ایران تقدیم کرد. 

در یادداشت این مستندساز آمده است: «مدت زمان زیادی از وقایع آبان ماه نگذشته است. دوربین‌های ما مستندسازان خاموش بود و موبایل‌های جوانان این مرز و بوم روشن. ثبت حقیقت به حضور و دریافت جایزه نیست، به جسارتِ بودن است در تنگناهای اجتماعی. کاری که مردم به سرانجام رسانیدند و ما نظاره‌گر. این جایزه تقدیم می‌شود به روح بلندِ جسورترین دوربین و مستندساز این سرزمین، پویا بختیاری و همه دوربین‌های تا ابد روشن»

پویا بختیاری پیش از کشته شدن با تلفن همراه خود فیلم‌هایی از اعتراضات مردمی گرفته بود

گفتنی‌ست که در این مراسم «علی ربیعی» سخنگوی دولت نیز حضور داشت. پیش‌تر علی ربیعی با اشاره به حوادث خونین آبان‌ماه مدعی شده بود که آمار و ارقام اعلام شده توسط سازمان‌های حقوق بشری و مقامات آمریکایی از تعداد کشته‌شدگان حوادث آبان ماه را غیرواقعی خوانده بود. 

برخی از خبرگزاری‌های داخلی در پوشش خبر مراسم اختتامیه جشنواره مستند «سینما حقیقت» نوشته این کارگردان را در متن خبر خود سانسور کرده‌اند. خبرگزاری ایسنا در متن خبر خود تنها به این اشاره کرده است که «در یادداشتی که از سوی این کارگردان در مراسم خوانده شد او با اشاره به تحولات جامعه، جایزه خود را به ثبت کنندگان مستند گونه رویدادهای جامعه اهداء کرد» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی‌ست که با گذشت نزدیک به یک ماه از اعتراضات خونین مردمی در شهرهای گوناگون ایران، مقامات جمهوری اسلامی هم‌چنان از مطرح شدن هر روایتی جز آنچه خود می‌گویند، واهمه دارند و نگرانند که شعله اعتراضات مردمی و خشم گسترده مردم باردیگر در خیابان‌های ایران فریاد زده شود. از سوی دیگر با نزدیک شدن به مراسم چهلم «پویا بختیاری» و فراخوان خانواده این جوان کشته شده به دست ماموران امنیتی جمهوری اسلامی، هراس حکومت از برگزاری این مراسم احساس خطر می‌کنند. 

از سوی دیگر در روزهای گذشته هفت تشکل کارگری و فعال در عرصه اجتماعی با صدور بیانیه‌ای از فراخوان پدر پویا بختیاری برای زنده نگهداشتن خاطره قربانیان اعتراضات سراسری آبان ۱۳۹۸ حمایت کردند. 

انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه، اتحاد بازنشستگان ایران، تشکل برای کودکان، سندیکای نقاشان البرز، شورای بازنشستگان ایران، گروه پایپینگ و اکیپ پروژه‌ای آذربایجان، گروه ۱۹ اسفند، و تعدادی از فعالان کارگری و اجتماعی از جمله «سپیده قلیان» از مردم خواستند روز پنجم دی را که مصادف با چهلمین روز جان‌باختن پویا و تعداد دیگری از قربانیان است به روز گرامیداشت خاطره آنان تبدیل کنند. 

این بیانیه با حمایت از فراخوان پدر پویا بختیاری می‌نویسد: «در راستای فراخوان پدر پویا بختیاری، تشکل‌ها و فعالین امضاء کننده این فراخوان از همه مردم می‌خواهند که ضمن شرکت وسیع در مراسم خانواده‌های جانباختگان، روز ۵ دی۹۸ در همه مکان‌‌های به قتل رسیدن کشته شدگان، در همه محلات، بر سنگفرش‌های خیابان‌ها و میادین، در کارخانه‌‌ها و مراکز کارگری، مدارس و دانشگاه‌ها با نصب پوسترها و عکسهای کشته شدگان و روشن نمودن شمع و نثار شاخه‌های گل، ضمن همدلی با خانواده‌های رنجدیده یاد همه جانباختگان آبان ۹۸ را گرامی بداریم و با ایجاد همبستگی بر تداوم راه آنان تا رسیدن به اهداف انسانیشان پیمانی مستمر و مستحکم ببندیم.» 

پدر پویا بختیاری در یک فراخوان ویدیویی از مردم خواست قربانیان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ را فراموش نکنند و در مراسم چهلم پویا و پویاها شرکت نمایند. این مراسم قرار است که در روز پنجم دی‌ماه برگزار شود. 

بیشتر از