کسری واقعی بودجهٔ ۱۴۰۱، حدود ۷۹۴ هزار میلیارد تومان بود

به‌گفته معاون سازمان برنامه و بودجه جمهوری اسلامی ایران، بدهی دولت به صندوق توسعه ملی حدود ۷۴ میلیارد دلار است

رحیم ممبینی، معاون سازمان برنامه و بودجه جمهوری اسلامی ایران، روز یکشنبه، ۳۱ اردیبهشت (۲۱ مه)، گفت کسری واقعی بودجه کشور در سال ۱۴۰۱ حدود ۷۹۴ هزار میلیارد تومان بود.

به گزارش شرق، ممبینی افزود کسری عمومی بودجه در سال گذشته حدود ۳۰۴ هزار میلیارد تومان بود. البته کسر هدفمندسازی حدود ۱۹۰ هزار میلیارد تومان، و تعهدات ۱۴۰۱ دولت به تامین اجتماعی و بانک‌ها نیز حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بود؛ بنابراین، کسری واقعی بودجه سال گذشته حدود ۷۹۴ هزار میلیارد تومان بوده است.

رحیم ممبینی در حاشیه همایش معرفی سند برنامه هفتم توسعه اعلام کرد بی‌توجهی به آثار و پیامدهای بودجه‌های پیش‌بینی‌نشده و دستوراتی که در بودجه آمده است، در سال‌های آتی «گریبانگیر» خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معاون سازمان برنامه و بودجه همچنین با اشاره به ‌اینکه تعهدات بدون پیش‌بینی منابع، ایجاد بدهی به تامین اجتماعی و نظام بانکی و نیز برداشت از صندوق توسعه ملی، از جمله مشکلات پیش روی بودجه در کشور است، افزود: «زیان شرکت‌های دولتی نسبت به تولید ناخالص داخلی در کشور زیاد است؛ در دنیا شاهد هستیم که زیان شرکت‌های دولتی به تولید ناخالص داخلی نباید بیش از شش درصد باشد و در بعضی کشورها سه درصد است.»

ممبینی گفت مجموع بدهی دولت به نظام بانکی و نیز سازمان‌ها حدود ۱۱۴۴ هزار میلیارد تومان، بدهی شرکت‌های دولتی حدود ۱۸۹۴ هزار میلیارد تومان، و بدهی دولت به صندوق توسعه ملی نیز حدود ۷۴ میلیارد دلار است.

معاون سازمان برنامه و بودجه، واریز پول نفت به صندوق توسعه ملی را از راهکارهایی دانست که می‌توان به وسیله آن «ناف بودجه را از نفت قطع کرد»، اما این راهکار در شرایطی ممکن است که منابع نفتی به صورت مستقیم به صندوق توسعه ملی واریز شود و این صندوق بتواند طلب‌هایی که از دولت دارد، وصول کند.

او همچنین گفت در برنامه هفتم، «اگر چهار-پنج برنامه اصلی دنبال شود و واقعا مقید به اجرای آن باشیم، تمام مشکلات حل می‌شود، که یکی از آن‌ها بحث اصلاح نظام اداری کشور است و یکی هم بحث اصلاح ساختار ناتراز بودجه‌ای».

معاون سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد که نسبت درآمدهای مالیاتی به تولید ناخالص داخلی، باید در پایان ۱۴۰۶ باید به ۱۲ درصد برسد. این نسبت در حال حاضر کمتر از شش درصد است. میزان کاهش سالانه نسبت کسری عملیاتی نیز باید به حدود ۲۰ درصد برسد.

بیشتر از اقتصاد