بایدن ۸۰ ساله برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ اعلام نامزدی کرد

در نظرسنجی رویترز/ایپسوس که ۱۹ آوریل منتشر شد، میزان محبوبیت بایدن تنها ۳۹ درصد بود

رئیس‌جمهوری آمریکا با جمله «بیایید این کار را تمام کنیم» به طور رسمی اعلام کرد که قصد دارد در انتخابات بعدی شرکت کندـ AFP

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه رسما اعلام کرد که سال ۲۰۲۴ برای دومین بار در انتخابات راهیابی به کاخ سفید شرکت خواهد کرد.

به گزارش رویترز، این دموکرات ۸۰ ساله در ویدیویی که کارزار انتخاباتی جدیدش منتشر کرد، نامزدی‌اش را اعلام و تاکید کرد که وظیفه‌اش «دفاع از دموکراسی آمریکایی» است.

بایدن در بخشی از این ویدیو که با تصاویری از حمله ششم ژانویه ۲۰۲۱ حامیان دونالد ترامپ به ساختمان کنگره ایالات متحده آغاز می‌شود، می‌‌گوید: «وقتی چهار سال پیش نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شدم، اشاره کردم که ما برای روح آمریکا می‌جنگیم. این نبرد همچنان ادامه دارد و هنوز رضایت به دست نیامده است.»

او سپس خطاب به هوادارانش گفت: «بیایید این کار را تمام کنیم. می‌دانم که می‌توانیم.»

بایدن در ادامه اظهاراتش در حالی که از «طرفداران افراطی دونالد ترامپ» انتقاد قرار می‌کرد، برنامه‌های جمهوری‌خواهان را تهدیدی برای آزادی آمریکا خواند و قول داد با تلاش‌ها برای محدود کردن حمایت‌های بهداشتی از زنان، کاهش امنیت و سایر ممنوعیت‌های اجتماعی مبارزه کند.

جو بایدن در حالی برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا اعلام نامزدی کرد که تورم بالا در زمان مدیریت او و همچنین برخی از سیاست‌های خارجی‌اش هدف انتقادهای گسترده‌ای قرار دارند.

سن زیاد بایدن نیز موضوع دیگری است که انتخاب مجدد او را به یک قمار تاریخی و مخاطره‌آمیز برای حزب دموکرات تبدیل می‌کند؛ حزبی که در سال ۲۰۲۴ برای اداره مجلس سنا نیز با مسیر سختی مواجه است و اکنون در مجلس نمایندگان هم در اقلیت قرار دارد.

از سوی دیگر، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که بایدن برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی بخت زیادی نخواهد داشت. در نظرسنجی رویترز/ایپسوس که ۱۹ آوریل منتشر شد، میزان محبوبیت بایدن تنها ۳۹ درصد بود. بر اساس این نظرسنجی، برخی آمریکایی‌ها در مورد سن بالای او به‌شدت نگران‌اند.

۵۹ درصد از دموکرات‌هایی که در نظرسنجی رویترز/ایپسوس در ماه فوریه شرکت داشتند، نیز اعلام کردند که عبارت «جو بایدن برای کار در دولت خیلی پیر است» درباره رئیس‌جمهوری فعلی ایالات متحده صدق می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جو بایدن در پایان دوره دوم ریاست‌جمهوری آینده ۸۶ ساله خواهد شد که تقریبا یک دهه بالاتر از میانگین امید به زندگی مردان آمریکایی است. با این حال، پزشکان بایدن در ماه فوریه ادعا کردند که او با پرهیز از نوشیدن الکل و ورزش مداوم، «برای انجام‌وظیفه» مناسب است.

کاخ سفید ادعا می‌کند که معاینات بایدن نشان داده‌اند او از نظر ذهنی برای سختی‌های کار ریاست‌جمهوری به اندازه کافی آماده است. این در حالی است که ویدیوهای منتشرشده از حرکات بایدن در جریان سفرها، بازدیدها و سخنرانی‌هایش بسیاری را درباره سلامت ذهنی او دچار تردید کرده است.

اعلام ورود بایدن به رقابت‌های انتخابات آتی ریاست‌جمهوری ایالات متحده پس از آن است که دونالد ترامپ در ماه نوامبر اعلام نامزدی کرد. با توجه به اینکه بعید است جو بایدن از داخل حزب خود با رقبایی جدی روبرو شود، این احتمال وجود دارد که بار دیگر دوگانه ترامپ‌ــ‌‌بایدن پیش روی رای‌دهندگان آمریکایی قرار بگیرد.

ویدیو کارزار انتخاباتی بایدن نشان می‌دهد که او قصد دارد پیروزی بر ترامپ را به رای‌دهندگان یادآوری کند. از دیگر موضوعات مدنظر بایدن برای جلب‌نظر آمریکایی‌ها ممکن است حمایت قوی ایالات متحده از اوکراین در جنگ با روسیه و مخالفت با آن چیزی باشد که رئیس‌جمهوری آمریکا آن را «برنامه جمهوری‌خواهان برای از بین بردن حمایت‌ درمانی» می‌نامد.

پایگاه خبری اکسیوس در هفته‌های گذشته در گزارشی به استراتژی دیجیتالی جو بایدن برای جذب طرفداران بیشتر پرداخت.

به گزارش این رسانه،‌ جو بایدن برای حضور مجدد در جایگاه ریاست‌جمهوری ایالات متحده، به صدها چهره تاثیرگذار در رسانه‌های اجتماعی متوسل شده است تا فعالیت‌هایش را تبلیغ کنند. هدف از این اقدام، تقویت جایگاه بایدن در میان رای‌دهندگان جوانی است که می‌توانند بر موفقیت دموکرات‌ها در انتخابات تاثیر زیادی داشته باشند. گفته می‌شود به این منظور چهار متخصص دیجیتال بر هماهنگی با چهره‌های تاثیرگذار در رسانه‌های اجتماعی و سازندگان محتوا متمرکز شده‌اند. این کارکنان کاخ سفید نفوذ بر رای‌دهندگان جوان و ساکنان حومه شهرها را در اولویت قرار خواهند داد.

پیش از این، رای‌دهندگان جوان (۱۸ تا ۲۹ ساله) در سال ۲۰۲۰ بایدن را با اختلاف ۲۶ امتیاز، بر ترامپ ترجیح دادند. این گروه در انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۲۲ هم دموکرات‌ها را با ۲۸ امتیاز اختلاف، بر جمهوری‌خواهان برتری دادند.

با همه این‌ها، واقعیت این است که تعداد دنبال‌کنندگان جو بایدن در رسانه‌های اجتماعی با هواداران دونالد ترامپ به‌ویژه در یوتیوب و فیس‌بوک قابل‌مقایسه نیستند. شاید به همین دلیل است که هدف‌گذاری کاخ سفید بیشتر رسانه‌های اجتماعی موردعلاقه رای‌دهندگان جوان‌تر مانند اینستاگرام و تیک‌تاک است.

بیشتر از جهان