تجمع‌های اعتراضی ایرانیان علیه موج جدید اعدام‌ها

هم‌زمان با اعدام شماری از شهروندان در ایران، موج جدیدی از اعتراض‌ها در شهرهای مختلف ایران و شماری از شهرهای جهان شکل گرفته است

هم‌زمان با اعدام شماری از شهروندان در ایران، موج جدیدی از اعتراض‌ها در شهرهای مختلف ایران و شماری از شهرهای جهان شکل گرفته است. 

روز شنبه ۳۰ اردیبهشت، «دانشگاه بهشتی» در تهران صحنه اعتراض‌ دانشجویان بود و ده‌ها دانشجو در اعتراض به اعدام سه شهروند در اصفهان تجمع کردند و شعار سر دادند.

دانشجویان در دانشگاه‌های تربیت مدرس، تهران، امیرکبیر و زنجان لباس سیاه پوشیدند و در اعتراض به اجرای حکم اعدام برای سعید یعقوبی، صالح میرهاشمی و مجید کاظمی تحصن و تجمع کردند. 

این سه نفر که از متهمان موسوم به پرونده «خانه اصفهان» بودند، بامداد جمعه ۲۹ اردیبهشت در زندان اصفهان اعدام شدند. اعدام آنان اعتراض‌های گسترده‌ای را در ایران و جهان به دنبال داشت و بسیاری از فعالان و رهبران سیاسی و فرهنگی، کشورهای غربی و سازمان‌های بین‌المللی حامی حقوق بشر آن را محکوم کردند. 

همچنین فراخوان‌هایی در داخل و خارج از ایران برای اعتراض صادر شد. دانشجویان در دانشگاه‌های داخل کشور در حالی دست به اعتراض زده‌اند که فضای امنیتی برای مهار و سرکوب هرگونه اعتراض در کشور ادامه دارد و نیروهای انتظامی وابسته به جمهوری اسلامی و همچنین پلیس فتا در دانشگاه بهشتی با دانشجویان برخورد خشونت‌آمیز کرده و آنان را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند. 

بنا به ویدیوهایی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است، دانشجویان از جمله شعار «زن، زندگی‌، آزادی»‌ و «قسم به خون باران ایستاده‌ایم تا پایان»‌ سر دادند. 

ایرانیان خارج از کشور نیز در گوشه و کنار جهان علیه اعدام شهروندان ایرانی به دست قوه قضاییه جمهوری اسلامی تجمع اعتراضی برگزار کردند. 

ویدیوهایی از تجمع اعتراضی ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی در شهر اوکلند در نیوزیلند، و بریزبن و سیدنی در استرالیا در روز شنبه در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است که از جمله شعار می‌دهند «جمهوری اعدامی، دشمن هر ایرانی» و «سکوت نکن بندگی است، مبارزه زندگی است». 

ایرانیان مقیم اروپا نیز فراخوان‌هایی را برای برگزاری تجمع‌های اعتراضی صادر کرده‌اند و گروه‌هایی از ایرانیان در گوتنبرگ سوئد گرد هم آمدند تا در تجمع اعتراضی علیه اعدام‌ها در ایران شرکت کنند.

لس‌آنجلس به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین کانون‌های جامعه ایرانی در ایالات متحده، صحنه تجمع اعتراضی ایرانیان در روز جمعه بود. ایرانیان در بروکسل، پایتخت بلژیک، نیز ساعاتی پس از اعلام خبر اعدام سه جوان معترض در زندان اصفهان، تجمع اعتراضی برگزار کردند و از جمله شعار «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه» و «توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم‌ بشه» سر دادند. در فرانسه نیز گروهی از ایرانیان برای نشان دادن مخالفت با جمهوری اسلامی و اعدام شهروندان ایران، در مقابل وزارت خارجه فرانسه در پاریس تجمع‌ اعتراضی برگزار کردند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از زمان شروع خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی در هشت ماه گذشته، ایرانیان خارج از کشور بارها خیابان‌های شهرهای بزرگ کشورهای اروپایی، آمریکا و کانادا را صحنه‌ای برای همبستگی و مخالفت ایرانیان با حکومت جمهوری اسلامی کردند و خواستار حمایت جامعه بین‌الملل از مردم ایران در مقابل رژیم حاکم بر ایران شدند. 

ایرانیان از غرب خواسته‌اند سفرای جمهوری اسلامی را از کشورهایشان اخراج کنند و دیپلمات‌های خود را از ایران فرابخوانند. همچنین توقف مذاکرات احیای برجام و قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دسته‌بندی گروه‌های تروریستی از دیگر خواسته‌های آنان برای تضعیف جمهوری اسلامی و قطع بازوهای اقتصادی آن در خارج از کشور است. 

پس از اعدام جنجالی سه جوان معترض در اصفهان در روز جمعه ۲۹ اردیبهشت، ماموران قوه قضاییه جمهوری اسلامی برای دومین روز متوالی در روز شنبه ۳۰ اردیبهشت پنج زندانی دیگر را در شهرهای مختلف ایران اعدام کردند. در ۲۰ روز گذشته، بیش از ۹۸ ایرانی در زندان‌های ایران به دست دستگاه قضایی جمهوری اسلامی اعدام شده‌اند.