رئیس‌جمهوری تایوان در میانه تنش‌ها با چین: جنگ یک گزینه نیست

تسای اینگ ون ضمن تاکید بر پرهیز از جنگ اشاره کرد که تایوان در برابر فشارهای چین تسلیم نخواهد شد

تسای گفت که مقامات تایوان در حال مذاکره با ایالات متحده برای دریافت ۵۰۰ میلیون دلار کمک تسلیحاتی‌اند ـ AFP

تسای اینگ ون، رئیس‌جمهوری تایوان، روز شنبه متعهد شد که وضعیت موجود صلح و ثبات را در سراسر تنگه تایوان حفظ کند. او این وعده را در شرایطی مطرح کرد که چین فشار نظامی را بر تایپه که به‌طور دموکراتیک اداره می‌شود، افزایش داده است.

به گزارش رویترز،‌ تسای در مراسم سخنرانی‌اش در دفتر ریاست‌جمهوری در تایپه به مناسبت هفتمین سالگرد حکومتش، گفت که تایوان تحریک نخواهد شد و در برابر فشارهای چین نیز تسلیم نمی‌شود.

چین که تایوان را متعلق به خود می‌داند و تهدید می‌کند در صورت لزوم این جزیره را تحت کنترل درمی‌آورد، از زمان روی کار آمدن تسای در سال ۲۰۱۶، فشارهای نظامی و دیپلماتیک را افزایش داده است. چین قصد دارد از طریق این فشارها، تایوان را به پذیرش حاکمیت چین وادار کند. پکن تاکنون درخواست‌های تسای برای مذاکره درباره جدایی‌طلب بودن او را رد کرده است و در همین حال تسای بارها وعده داده که از آزادی و دموکراسی تایوان دفاع می‌کند.

تسای در تازه‌ترین سخنرانی‌اش با تاکید بر این که جنگ یک گزینه نیست، گفت: «هیچ یک از طرفین نمی‌توانند به‌طور یکجانبه وضعیت موجود را با ابزارهای غیرمسالمت‌آمیز تغییر دهند. اگرچه خطرهای زیادی تایوان را احاطه کرده است، اما جزیره ما به‌هیچ‌وجه خطرساز نیست. ما به قدر کافی مسئولیت‌پذیریم و در کنار کشورها و جوامع دموکراتیک در سراسر جهان قصد داریم خطرهای موجود را خنثی کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تسای همچنین گفت که مقام‌های تایوان در حال مذاکره با دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، برای ارسال ۵۰۰ میلیون دلار کمک تسلیحاتی به این جزیره‌اند. او همچنین بر اهمیت جهانی زنجیره تامین تایوان که بیشتر تراشه‌های نیمه‌هادی پیشرفته دنیا را تولید می‌کند، تاکید کرد و قول داد که پیشرفته‌ترین فناوری‌های تراشه و مراکز تحقیق و توسعه را در تایوان حفظ کند.

سخنرانی رئیس‌جمهوری تایوان در شرایطی برگزار شد که این جزیره خود را برای برگزاری انتخابات مهم ریاست‌جمهوری در اواسط ژانویه آماده می‌کند و تنش‌ها با چین در راس برنامه‌های انتخاباتی قرار دارد.

هو یو ایه، شهردار شهر نیو تایپه و نماینده حزب اصلی اپوزیسیون تایوان، روز شنبه گفت که این جزیره تحت حاکمیت تسای با انتخاب بین «صلح و جنگ» روبرو است. او قول داد که در صورت انتخاب شدن به‌عنوان رئيس‌جمهوری، از طریق گفت‌وگو ثبات منطقه را حفظ کند.

هو در مراسمی در تایپه برای شروع کارزار انتخاباتی خود گفت: «ترس ناشی از جنگ هرگز امید به صلح را از بین نخواهد برد.» اپوزیسیون تایوان که طرفدار روابط نزدیک با چین است، انتخابات سال ۲۰۲۴ را به‌عنوان انتخاب بین جنگ و صلح معرفی می‌کند.

هم‌زمان با این جدال‌های کلامی، فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن و میزبان نشست گروه هفت در هیروشیما، روز جمعه گفت که رهبران کشورهای ثروتمند گروه هفت (G7) توافق کردند به دنبال راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای مسائل مربوط به تایوان باشند.

فاصله تنگه تایوان تا مرزهای ژاپن کمتر از ۲۳۰ کیلومتر است و رزمایش‌های چین مقام‌های توکیو را نیز نگران کرده است. هیروکوزو ماتسونو، سخنگوی دولت ژاپن، ماه گذشته اعلام کرد که اهمیت صلح و ثبات در تنگه تایوان نه‌تنها برای ژاپن، بلکه برای صلح در سراسر جهان اهمیت زیادی دارد.

جزیره تایوان در سال ۱۹۴۹ میلادی، در پی انقلاب کمونیستی چین و جنگ داخلی، از چین جدا شد و خود را کشوری مستقل نامید، اما پکن همچنان تایوان را بخشی از قلمرو چین می‌داند. ارتش چین اعلام کرده است که برای شکست قاطعانه هر شکلی از «استقلال تایوان» و تلاش‌های مداخله‌جویانه خارجی، آماده‌ جنگ است.

کشور چین با بیش از دو میلیون سرباز فعال و ۵۱۰ هزار نیروی ذخیره، از نظر نیروی نظامی فعال، بزرگ‌ترین نیروی مسلح جهان را دارد. بر اساس داده‌های موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی (آی‌آی‌اس‌اس)‎، تایوان در مقابل، ۱۶۹ هزار نیروی نظامی فعال دارد و اکنون حدود یک میلیون و ۶۶ «جنگجوی غیرنظامی» از آن محافظت می‌کنند.

چین از نظر قدرت هوایی نیز با بیش از دو هزار و ۹۲۱ فروند هواپیمای جنگی، از تایوان پیش‌تر است. طبق گزارش‌ها، تایپه در زرادخانه خود ۷۴۴ فروند هواپیما دارد. از سوی دیگر، تایوان برای دفاع در برابر چهار هزار و ۸۰۰ تانک چین،  فقط ۶۵۰ تانک دارد.

بیشتر از جهان