کمیته تحقیقاتی پارلمان آلمان نتایج ارزیابی خود درمورد خروج از افغانستان را ارائه می‌دهد

این کمیته در ماه‌های گذشته بررسی کرده است که در جریان خروج نیروها از افغانستان و عملیات تخلیه چه اشتباهاتی صورت گرفته است

کمیته تحقیقاتی پارلمان آلمان برای تحقیق درمورد خروج این کشور از افغانستان، ماه ژانویه سال گذشته تشکیل شد- DOULIERY/POOL/AFP

قرار است کمیته تحقیقاتی پارلمان آلمان در یک جلسه علنی، یافته‌های خود درمورد روند خروج نیروهای این کشور از افغانستان را به پارلمان آن کشور ارائه دهد. 

در این جلسه که روز پنج‌شنبه (۲۵ ماه مه) برگزار خواهد شد، هیئتی از اداره‌های مختلف آلمان، ازجمله رئیس بخش سیاست نظامی و عملیاتی آسیا، اقیانوسیه و آمریکا در وزارت دفاع این کشور، رئیس بخش ویزای  وزارت کشور آلمان و رئیس حسابرسی داخلی سرویس اطلاعاتی آلمان (BND) حضور خواهند داشت. 

کمیته تحقیقاتی پارلمان آلمان برای تحقیق در مورد خروج این کشور از افغانستان، در هشتم ژوئیه ۲۰۲۲ ایجاد شد تا «روند تخلیه» دیپلمات‌های آلمانی، نیروهای نظامی، کارکنان محلی و سایر افراد آسیب‌دیده را بررسی کند. مدت زمان مورد بررسی این کمیته از ۲۹ فوریه ۲۰۲۰ که توافق‌نامه صلح آمریکا با طالبان در قطر به امضا رسید، تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۱ که پایان ماموریت تخلیه‌ نظامی این کشور از افغانستان بود، در نظر گرفته شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این کمیته که شامل ۱۲ کارشناس است، با ارزیابی اسناد و مصاحبه با شاهدان عینی در ماه‌های گذشته، بررسی کرده است که در جریان خروج نیروها و عملیات تخلیه چه اشتباهاتی صورت گرفته و چه پیامدهایی را می‌توان از آن‌ها نتیجه‌گیری کرد.

رالف اشتگنر از حزب سوسیال-دموکرات آلمان که ازسوی پارلمان این کشور به‌عنوان رئیس این کمیته منصوب شده است، در ابتدای تشکیل کمیته گفته بود: «هدف ما این نیست که به‌دنبال مقصران بگردیم، بلکه باید تمام تلاش خود را به خرج دهیم که اشتباهات صورت‌گرفته در آینده بار دیگر تکرار نشود.»

علاوه‌بر سه حزب سوسیال-دموکرات، سبزها و دموکرات‌های آزاد که شرکای حکومت ائتلافی‌اند، ‌دو حزب متحد اپوزیسیون، یعنی دموکرات-مسیحی و سوسیال-مسیحی نیز با شکل‌گیری این کمیته موافقت کردند.

تشکیل این کمیته فقط از جانب حزب چپ‌ها و حزب راست‌گرای «بدیل برای آلمان» مورد انتقاد قرار گرفت. آن‌ها می‌خواستند که نه‌تنها خروج عجولانه، بلکه تمام عملیات هیئت آلمان در افغانستان بررسی شود.

بااین‌حال، پارلمان آلمان روز جمعه، ۱۹ مه، اعلام کرد که قرار است این کمیته روز پنج‌شنبه هفته‌ آینده (۲۵ مه) تصویری کلی از یافته‌هایش درمورد تصمیم‌ها و اقدامات دولت آلمان، ازجمله تعامل این کشور با سرویس‌های اطلاعاتی درگیر و تعاملات با افراد و نهادهای دخیل آلمانی و خارجی، را به پارلمان ارائه کند. این کمیته همچنین یافته‌های خود درمورد میزان تاثیرگذاری دولت آلمان بر اجرای توافق‌نامه دوحه که میان آمریکا و طالبان امضا شد، را نیز ارائه می‌کند. 

آلمان از زمان تسلط طالبان بر افغانستان در اوت ۲۰۲۱، به بیشتر از ۴۴هزار افغان وعده پذیرش داده است که تاکنون نزدیک به ۳۵هزار نفر از آنان به آین کشور منتقل شده‌اند و این روند مشمول کارمندان محلی پیشین، افراد در معرض خطر و خانواده نزدیک هر دو گروه است.

بیشتر از جهان