بیانیه گروه ۷ در تایید کمک مالی به اوکراین و تشدید تحریم‌های روسیه

رویترز گزارش داد که زلنسکی با هواپیمایی فرانسوی ابتدا به نشست جده و سپس به ژاپن خواهد رفت

رهبران گروه ۷ روز جمعه ۲۹ اردیبهشت با تشدید تحریم‌ها علیه روسیه موافقت کردند و در حالی که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، برای پیوستن به آن‌ها در شهر هیروشیما ژاپن آماده می‌شد، بر حمایت مالی از اوکراین تاکید کردند.

به گزارش رویترز، انتظار می‌رود رهبران گروه ۷ در جریان نشست سران این گروه که تا یکشنبه ادامه دارد، به تنش‌ها بین اقتصادهای خود و چین هم بپردازند. 

آن‌ها در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که اقدام‌های موجود علیه روسیه گسترش خواهد یافت و هرگونه صادراتی که بتواند به این کشور که ۱۵ ماه است به اوکراین حمله کرده است، کمک کند، در سراسر کشورهای گروه ۷ اعم از ایالات متحده آمریکا، آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و کانادا محدود خواهد شد.

رهبران گروه ۷ در این بیانیه‌ مشترک نوشتند: «صادرات ماشین‌آلات صنعتی، ابزار و سایر فناوری‌هایی که روسیه از آن‌ها برای بازسازی ماشین جنگی خود استفاده می‌کند، نیز مشمول این محدودیت‌ها می‌شود و تلاش برای محدود کردن درآمدهای روسیه از تجارت فلزات و الماس نیز ادامه خواهد یافت.»

در این میان، شواهدی مبنی بر تضعیف اثر تحریم‌های موجود علیه روسیه در پی دور زدن‌های روسیه وجود دارد. سران کشورهای عضو گروه ۷ اعلام کردند که این گروه کشورهایی را که از طریق آن‌ها هر کالا، خدمات یا فناوری به روسیه ترانزیت شود، محدود خواهند کرد. آن‌ها بدون نام بردن از هیچ کشوری گفتند: «ما تعهدات این کشورها برای اطمینان از دور زدن اقدام‌های ما و تاثیر موردنظر خود را یادآوری و تشویق می‌کنیم.»

رهبران گروه ۷ روز جمعه علاوه بر تشدید تحریم‌ها علیه روسیه، حمایت مالی از اوکراین را نیز وعده دادند. آن‌ها تضمین کردند که اوکراین برای سال ۲۰۲۳ و اوایل سال ۲۰۲۴ از حمایت‌های بودجه‌ای که نیاز دارد، برخوردار خواهد شد. در این بیانیه آمده است: «امروز ما برای اطمینان از شکست تجاوز غیرقانونی روسیه به کشور مستقل اوکراین و حمایت از مردم اوکراین در این زمینه‌ گام‌های جدیدی برمی‌داریم؛ تلاشی برای صلح عادلانه که در احترام به قوانین بین‌المللی ریشه دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رویترز به نقل از یک منبع آگاه نوشت که یک هواپیمای دولت فرانسه زلنسکی را به نشست سران اتحادیه عرب در عربستان سعودی می‌برد و بعد از آن او را به اجلاس سران گروه ۷ در هیروشیما خواهد برد.

یک مقام آمریکایی پیش از این اجلاس گفته بود که ایالات متحده و باقی کشورهای عضو گروه ۷ از تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی جدیدی که روسیه را به دلیل جنگ علیه اوکراین هدف قرار می‌دهند، رونمایی خواهند کرد.

از طرفی، تجزیه و تحلیل داده‌های تجاری کشور آلمان نشان می‌دهد که صادرات این کشور به کشورهای همسایه روسیه به‌شدت افزایش یافته و نگرانی‌ها در مورد صادرات مجدد کالا از کشورهای همسایه را تشدید کرده است.

یک مقام آمریکایی در گفت‌وگو با رویترز اعلام کرد که انتظار می‌رود رهبران کشورهای عضو بیانیه‌ای صادر کنند که به طور خاص با چین مرتبط است. او اعلام کرد که این بیانیه مواردی چون محدودیت‌های اقتصادی و سایر رفتارها را شامل می‌شود.

رویترز در ادامه تاکید کرد که سران گروه ۷ بر این تمرکز دارند که چگونه به دومین اقتصاد بزرگ جهان در برابر آنچه به عنوان تهدیدی برای زنجیره تامین جهانی و امنیت اقتصادی می‌دانند هشدار دهند؛ بدون اینکه شریک تجاری قدرتمند و مهمی را از خود دور کنند.

بیشتر از جهان