تداوم خشکسالی در افغانستان فقر و گرسنگی را تشدید کرده است

دوسوم جمعیت افغانستان در سال ۲۰۲۳ به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند

یک مامور سازمان ملل در افغانستان در حال توزیع پول نقد میان نیازمندان‌-UNICEFAfg/Twitter@

فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر در گزارش تازه‌ای اعلام کردند که تداوم خشکسالی در افغانستان فقر و گرسنگی در این کشور را تشدید کرده است و در سال ۲۰۲۳، حدود دوسوم جمعیت افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

بر اساس گزارش فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر، بودجه ۴.۶ میلیارد دلاری که سازمان ملل متحد برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان درخواست کرده، هنوز تامین نشده است. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، نیز اوایل ماه مه در نشست دوحه گفته بود که این سازمان به مبلغ موردنیاز برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان دست نیافته است.

این مبلغ اواخر سال ۲۰۲۲ به عنوان نیاز اساسی سازمان ملل برای رسیدگی به نیازمندان در افغانستان اعلام و از همه کمک‌کنندگان در سراسر جهان درخواست شد به این فراخوان پاسخ دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان در دسامبر ۲۰۲۲، کار و تحصیل زنان را ممنوع کردند و بعدتر فرمان توقف کار زنان در نهادهای سازمان ملل نیز صادر شد. هرچند مقام‌های سازمان ملل به‌کرات هشدار دادند که صدور فرمان‌های پی‌درپی علیه زنان می‌تواند باعث دلسردی کمک‌کنندگان از ادامه اعطای کمک به افغانستان شود، رهبران طالبان از لغو فرمان‌های محدودکننده علیه زنان خودداری کردند.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، در سال ۲۰۲۳ حدود ۲۴ میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند که از این میان، شش میلیون نفر در معرض قحطی و گرسنگی شدیدند.

منع کار زنان در نهادهای سازمان ملل متحد در افغانستان ضمن اینکه به روند کمک‌رسانی به‌شدت آسیب زد، به تضعیف اقتصاد خانواده‌ها نیز منجر شد.

هرچند اقتصاد افغانستان در سال‌های آخر حاکمیت دولت جمهوری به دلایل مختلف از جمله گسترش فساد اداری و فرار سرمایه تضعیف شده بود، با فروپاشی دولت و روی کار آمدن طالبان، هزاران فرصت شغلی هم از دست رفتند و خشکسالی مداوم نیز به اقتصاد خانواده‌ها آسیب زد.

در مدت نزدیک به دو سال حاکمیت طالبان بر افغانستان، کمک‌های بشردوستانه از ایالات متحده آمریکا و شماری از کشورهای دیگر به این کشور سرازیر شدند اما این کمک‌ها بیشتر به رفع نیازمندی روزانه خانواده‌ها اختصاص یافته‌اند و در وضعیت اقتصادی این کشور تغییری نداده‌اند.

بر اساس آماری که اداره بازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان (سی‌گار) منتشر کرد، در نزدیک به دو سال گذشته، تنها ایالات متحده بیش از هشت میلیارد دلار به افغانستان تحت سلطه طالبان کمک کرده است. این پول‌ها از طریق یک کانال انتقال پول نقد که در اختیار سازمان ملل است، از نیویورک به کابل منتقل می‌شود و در اختیار یک بانک خصوصی قرار می‌گیرد.

هرچند مقام‌های دولت آمریکا و سازمان ملل می‌گویند طالبان از کمک‌های بشردوستانه بهره‌مند نمی‌شوند، سی‌گار در گزارشی گفت که مقام‌های طالبان از طرق مختلف از جمله وضع مالیات، اخاذی بابت اجاره و جواز کاردادن به سازمان‌های بین‌المللی، از کمک‌های بشردوستانه استفاده می‌کنند.