پاسخ طالبان به ایران: آب کافی وجود ندارد و اظهارات نامناسب «زیان‌آور» است

در بیانیه دفتر نخست‌وزیر طالبان آمده است سد کمال خان در استان نیمروز خالی از آب است و اگر آب سد کجکی رها شود، به ایران نمی‌رسد

طالبان ادعا می‌کنند که آب کافی در رودخانه هیرمند وجود ندارد--BULENT KILIC / AFP

دفتر نخست‌وزیری طالبان، روز پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت (۱۸ مه)، در واکنش به اظهارات ابراهیم رئیسی، رئیس‌‌جمهوری ایران، گفته است که به‌دلیل خشکسالی آب کافی در رودخانه هیرمند وجود ندارد.  

ابراهیم رئیسی در سفر به استان سیستان و بلوچستان، خطاب به طالبان گفته بود: «من اخطار می‌‌‌کنم به حاکمان افغانستان که حق مردم سیستان و بلوچستان را سریعا بدهید.» 

در بیانیه دفتر نخست‌‌وزیر طالبان آمده است که در شرایط خشکسالی، درخواست مکرر جمهوری اسلامی ایران برای آب و اظهارات «نامناسب» در رسانه‌ها، زیان‌آور است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه آمده است: «مقام‌های ایرانی ابتدا باید معلومات خود را در مورد آب هلمند/هیرمند تکمیل نمایند و بعد از آن با الفاظ مناسب خواستشان را مطرح کنند، اگر واقعیت درست مطالعه نشود و  چنین اظهارات مطرح گردد، می‌تواند به فضای سیاسی میان مردم و کشورهای دو ملت مسلمان آسیب بزند که به نفع هیچ طرفی نیست و نباید تکرار شود.» 

در بیانیه دفتر نخست‌وزیر طالبان آمده است سد کمال خان در استان نیمروز خالی از آب است و اگر آب سد کجکی رها شود، به ایران نمی‌رسد.  

در این بیانیه آمده است: «امارت اسلامی یکبار دیگر تعهد می‌سپارد که با در نظر داشت موافقتنامه آب هلمند تمام تلاش خویش را به خرج می‌دهد که آب تعهد شده به مردم ایران برسد.» 

طالبان بار دیگر اعلام کرد که به توافقنامه ۱۳۵۱ میان افغانستان و ایران درخصوص حقابه هیرمند متعهد است. با گرم شدن هوا، استان سیستان و بلوچستان ایران با کمبود شدید منابع آبی مواجه شده است. بخشی از آب این استان از رودخانه هیرمند تامین می‌شود.   

در همین حال سازمان فضایی ایران روز پنجشنبه، اعلام کرد که با استفاده از ماهواره خیام وضعیت آب در رودخانه هیرمند را بررسی کرده است.

به گفته این سازمان، حکومت افغانستان در برخی از نقاط با انحراف مسیر آب و ایجاد بندهای متعدد، مانع رسیدن آب به ایران شده است.

پیشتر نیز مقام‌های جمهوری اسلامی گفته بودند که طالبان مسیرهای انحرافی در رودخانه هیرمند ایجاد کرده‌اند، تا مانع ورود آب به استان سیستان و بلوچستان شوند.

طی یک ماه گذشته بارها مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از طالبان خواسته‌اند که حقابه هیرمند را تامین کنند. امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، گفته بود که در جریان تعاملات با طرف افغانستانی برای حل مشکل حقابه مردم از هر ابزاری استفاده شود.