پایتخت سودان بار دیگر هدف حملات هوایی و آتش توپخانه‌ها قرار گرفت

تشدید فشارها بر دولت بایدن به‌‌‌‌دلیل شکست سیاست‌هایش در سودان

هم‌زمان با تلاش‌های بین‌‌المللی برای پایان‌دادن به بحران داخلی در سودان، درگیری‌های شدید نظامی میان ارتش و نیروهای‌ موسوم به «واکنش سریع» در مناطق مختلف این کشور همچنان ادامه دارد. روز سه‌شنبه مناطق مختلف خارطوم، پایتخت سودان، هدف حملات هوایی و آتش توپخانه‌ای بود.

خبرگزاری رویترز عصر روز سه‌شنبه ۱۶ ماه مه (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲) در گزارشی به‌نقل از شاهدان عینی و ساکنان پایتخت نوشت که درگیری‌های روز سه‌شنبه عمدتا در مناطق جنوبی پایتخت متمرکز بود و صدای انفجارها، آتش توپخانه و حملات هوایی، بیشتر در این بخش‌های شهر خارطوم شنیده شد.

ارتش سودان تلاش می‌کند تا مناطق مهم و حساس پایتخت را در اختیار داشته باشد. براساس گزارش‌ها، حملات هوایی روز سه‌شنبه عمدتا با هدف عقب‌راندن نیروهای پشتیبانی سریع از مناطق حساس پایتخت انجام شد.

درگیری‌های داخلی سودان، میان نیروهای رسمی ارتش به فرماندهی عبدالفتاح البرهان و نیروهای محمد حمدان دقلو، از یک ماه پیش شروع شد.

وب‌سایت العربیه نیز روز سه‌شنبه در گزارشی به‌نقل از خبرنگار خود نوشت مناطق «ارکویت» و «المعموره»، در شرق خارطوم و منطقه «جبره» در جنوب پایتخت، شاهد درگیری‌های گسترده میان ارتش سودان و نیروهای وفادار به محمد حمدان دقلو بود. براساس آخرین گزارش‌ها، این درگیری‌ها همچنان ادامه دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان در آمریکا فشار به دولت جو بایدن، رئيس‌جمهوری ایالات متحده، برای کنارگذاشتن تیم نمایندگی فعلی وزارت خارجه در امور سودان افزایش یافته است.

وب‌سایت المانیتور روز سه‌شنبه در گزارشی نوشت برخی از نمایندگان مجلس سنا، مقام‌های دفتر وزارت خارجه آمریکا، به مدیریت مولی فی، را متهم می‌کنند که هشدارها درباره شروع یک درگیری نظامی میان ارتش و نیروهای موسوم به واکنش سریع را نادیده گرفته‌اند و اکنون نیز پس از گذشت یک ماه از شروع درگیری‌ها، پیشرفت مشخصی برای توقف آن به‌دست نیامده است.

به‌گفته باب منندز، سناتور دموکرات ایالت نیوجرسی، دولت به یک نماینده ارشد برای تماس و گفت‌وگو با طرف‌های درگیری‌ در سودان و نیز مقام‌های کشورهای مختلف خلیج فارس و اروپا نیاز دارد و این نیاز باید فورا برطرف شود.

از زمان سقوط دولت انتقالی در سودان در سال ۲۰۲۱، دولت بایدن به‌دلیل ادامه تماس‌ها و همکاری با نظامی‌های سودان بدون مشارکت و حضور نمایندگان جامعه مدنی و نیروهای سیاسی این کشور، با موجی از انتقادها روبه‌رو است.

مذاکرات برای پایان‌دادن به درگیری‌های فعلی، با مشارکت نمایندگانی از دولت‌های بریتانیا، امارات متحده عربی و عربستان سعودی، هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده است. در این گفت‌وگوها هم نمایندگان جامعه مدنی یا نیروهای غیرنظامی سودان حضور ندارند.

بر اساس گزارش‌ها، تاکنون دست‌کم ۶۰۰ تن در جریان این درگیری‌ها جان خود را از دست داده‌اند و بیش از ۷۰۰هزار نفر نیز برای فرار از درگیری‌ها مجبور شده‌اند خانه و محل زندگی خود را ترک کنند.

بیشتر از جهان