افتتاح جشنواره کن با محصول بنیاد فیلم دریای سرخ عربستان سعودی

در جشنواره کن امسال علاوه بر فیلمی با حضور جانی دپ، پنج اثر دیگر نیز با سرمایه‌گذاری بنیاد فیلم دریای سرخ عربستان سعودی حضور دارند

فیلم سینمایی ژان دو باری یک درام تاریخی است که در آن جانی دپ در نقش شاه لوئی پانزدهم ایفای نقش می‌کند ـ Le Pacte

جشنواره فیلم کن، یکی از معتبرترین جشنواره‌های سینمایی، امسال با حضور چندین فیلم از جهان عرب در کنار غول‌هایی مانند وس اندرسون، کن لوچ و ویم وندرس همراه است. یکی از مهم‌ترین فیلم‌های جشنواره کن امسال، اثری با نقش‌آفرینی جانی دپ و محصول مشترک فرانسه و بنیاد فیلم دریای سرخ عربستان سعودی است.

به گزارش نشنال نیوز، فیلم سینمایی ژان دو باری یک درام تاریخی است که در آن جانی دپ به‌عنوان شاه لوئی پانزدهم ایفای نقش می‌کند. این فیلم به نویسندگی و کارگردانی فیلسماز فرانسوی‌، مایوین لوبسکو، قرار است جشنواره کن امسال را افتتاح کند.

بخش مهمی از بودجه ساخت این اثر را بنیاد فیلم دریای سرخ عربستان سعودی تامین کرده است، نهادی که جشنواره فیلم دریای سرخ را نیز در این کشور اداره می‌کند.

بنیاد فیلم دریای سرخ عربستان سعودی با تولید مشترک بین‌المللی غریبه نیست. این نهاد از زمانی که در سال ۲۰۱۹ شروع به کار کرد، از حدود ۱۷۰ فیلم از جهان عرب و آفریقا، حین تولید و پس از تولید حمایت کرده است، با این حال، این اولین حضور مشترک در اثری اروپایی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در جشنواره کن امسال، ژان دو باری تنها فیلمی نیست که با حمایت بنیاد فیلم دریای سرخ تولید شده است. این بنیاد همچنین از آثاری مانند «چهار دختر» از کارگردان تونسی، «بنل و آداما» از سنگال، «خداحافظ جولیا» ساخته کارگردان سودانی – بحرینی، «مادر همه دروغ‌ها» و «سگ‌ها» به‌عنوان فیلم‌هایی از مراکش، حمایت کرده است.

به نظر می‌رسد فیلم ژان دو باری که محصول مشترک فرانسه و عربستان سعودی محسوب می‌شود، امیدهای زیادی برای جلب توجه سینماگران دارد، به‌ویژه آن‌که این اثر یکی از ستارگان سینمای فرانسه به نام مایوین است که پیش‌تر آثار موفقی از جمله «لئون» و «عنصر پنجم» از او به نمایش درآمده است. جانی دپ نیز پس از پشت سر گذاشتن ماجراهای حقوقی با همسر سابقش، امبر هرد، حالا در انتظار درخشش مجدد در عرصه سینما است و امید دارد که با این فیلم بتواند حضور تازه‌ای در سینما داشته باشد.

بنیاد فیلم دریای سرخ در بیانیه ماه ژانویه خود درباره مشارکت در فیلم ژان دو باری اعلام کرد: «این اقدام، ماموریت مداوم ما برای حمایت از فیلمسازان متمایز و استعدادهای زن، هم در پشت دوربین و هم مقابل آن، در سراسر جهان نشان می‌دهد.»

محمد الترکی، مدیر اجرایی بنیاد فیلم دریای سرخ و تهیه‌کننده سعودی فیلم‌های هالیوودی، نیز درباره فیلم ژان دو باری افزود: «این اثر یک بیوگرافی بی‌نظیر است و حمایت ما از ساخت آن نشان می‌دهد که به پشتیبانی از استعدادهای جدید و همکاری با نویسندگان، کارگردان‌ها و تهیه‌کنندگان در سطح جهان متعهدیم.»

برنامه‌های بلندپروازانه‌ای در سال‌های گذشته در عربستان سعودی برای ایجاد زیرساخت‌های سینمایی شروع شده است. العلا فیلم، آژانس فیلم کمیسیون سلطنتی العلا عربستان سعودی، آذر‌ماه گذشته نیز در حاشیه جشنواره فیلم دریای سرخ اعلام کرد فاز اول «استودیو فیلم و تلویزیون العلا» به مساحت تقریبی ۳۰ هزار مترمربع در زمستان ۲۰۲۳ راه‌اندازی می‌شود. این مجموعه عظیم شامل تاسیسات مدرن صدا و تصویر و مراکز پشتیبانی است و حدود شش هزار و ۵۰۰ متر مربع فضای پشت‌صحنه و یک استودیو ضبط صدا دارد.

اکنون کارشناسان بین‌المللی در صنعت فیلم، از عربستان سعودی به‌عنوان یک قطب تولید در صنعت سینما نام می‌برند. امارات متحده عربی نیز پیش از عربستان سعودی‌، در مسیر مشارکت در ساخت آثار بین‌المللی گام برداشته است. امارات متحده عربی توانسته است به یک مرکز مهم تولید آثار سینمایی تبدیل شود‌، به‌طوری که جنگ ستارگان و ماموریت غیرممکن تنها برخی از نام‌های معروفی‌اند که با مشارکت امارات ساخته شدند.

بیشتر از فیلم